Gå til innhold

Arbeiderpartiets skolepolitikk lurer velgerne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som en liten kommentar til hvor "gode" privatskoler er, det har ttbli påvist at studenter som har kommet fra privatskoler har gjort det dårligere på Universitet osv. enn tilsvarende elever fra offentlig skole, og en mulig forklaring at undervisningen er lagt opp med tanke på å bestå/gjøre det bra på eksamen. Men en undervisning som har det som mål er ikke nødvendigvis er det beste med tanke på hva en faktisk lærer. Karakterer er ikke alt. Om fokus utelukkende er på eksamen og ikke faktisk kunnskap vil skolen tape seg.

 

Kilde en avis for noen dager siden som jeg kan forsøke hoste opp om noen er ihuga interessert (men let gjerne først selv).

Lenke til kommentar
Nei. Jeg har ingen interesse av å sende min barn på samme skole som taperunger som stjeler og sloss. Barn med dårlig holdninger (f.eks har sett på voldsfilmer fra fylte 3 år), har ikke mine barn noe behov for å omgåes. Ei føler jeg heller noen forpliktelse til å være med å finansiere tapere.

Dette synes jeg minner om sterk diskriminering. Du vil sende problembarna på en egen skole, hvor de enten blir torturert til disiplin, eller bare forsterker hverandres atferd.

 

Det skal du få begunne. Så når norske skoler i snitt bruker 40% mer pr elev enn tyske vil det si at tyske skolebarn har et helvete hver dag?

 

Poenget mitt var at hvis førsteprioritet er å spare penger, tjene penger, markedsføre skolen sin, har man ingenting å gjøre i skoleverket. Barn og ungdommer er da søren ikke en vare man kan slippe ut på det frie marked, og vrake de dårlige eksemplarene?

Lenke til kommentar
Så om det er mulig å oppnå kunnskapsløft for alle i det offentlige...
Det er umulig.
...skal det unngås grunnet en ideologisk aversjon mot noe som skjer i statlig regi?
Utdannelse /"kompetanseutvikling" er ingen offentlig oppgave i utgangspunktet.
Tenk å prøve å få til at den viktigste sosialiseringsinstitusjonen i alderen fra 6 år og oppover får et sosialt løft!
...velstandsøkning/kunnskapsøkning kan ikke forsvares moralsk sett at den kommer fra tyveri.
Derimot skulle det vært interessant å få vite hvorfor en uten noen pedagogisk erfaring og utdannelse skulle være bedre skikket til å lede en skole enn en som faktisk besitter disse kvalitetene.
Raddisrektoren er kun et bilde på norsk skole. Hvor mange rektorer tror du det er som har høyere kompetanse på områder som økonomi samt strategi&ledelse kontro rektorer med sosionom&pedagogisk utdannelse? Lederen for raddisrektorene, Helga Hjetland, er så ute å kjører at hun i det private næringsliv ikke vil ha fått jobb som utviklingsansvarlig på en pølsebod med 2 ansatte. Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
-En økonom kan finne ut at det er mer lønnsomt å la mobbeoffrene slutte på skolen istedenfor å sette igang en handlingskampanje for å bli kvitt mobbing.

 

-En økonom kan finne ut at det er viktigere at studentene får gode karakterer enn at de lærer mye.

-En økonom kan finne ut at det er mer lønnsomt å la mobberne slutte på skolen, for da får man også et godt rykte på seg.

 

-En økonom kan finne ut at han kan lese her (du også cybbe): http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=4762540

 

Men en tilsvarende lærer ville ikke klart det?
Jo, men nå har jeg sett mye rart av lærere hittil i mitt relativt kortvarige liv. Jeg aner ikke hvorfor man kom innpå dette med økonomer, men jeg trekker meg unna det fra nå av.

 

Dette synes jeg minner om sterk diskriminering. Du vil sende problembarna på en egen skole, hvor de enten blir torturert til disiplin, eller bare forsterker hverandres atferd.

Det er diskriminering å la de flinke barna få en sakket læringsprosess fordi man hele tiden skal ta seg av de som er uvillige til å lære og som synes det er morsommere å plage andre.

Lenke til kommentar
Dette synes jeg minner om sterk diskriminering.
Er det forskjellsbehandling å forvente at ens barn får gå på skolen uten å få juling eller bli mobbet? Er det diskriminering å forvente at skolen leveren den tjenesten den får betalt for?
Du vil sende problembarna på en egen skole...
Jeg vil ikke ha noe med disse å gjøre ... det får bli opp til foreldrene til "problemet" eller barnevernet. Mine barn er viktigere.
Poenget mitt var at hvis førsteprioritet er å spare penger, tjene penger, markedsføre skolen sin, har man ingenting å gjøre i skoleverket. Barn og ungdommer er da søren ikke en vare man kan slippe ut på det frie marked, og vrake de dårlige eksemplarene?
Du har ikke svart på spørsmålet: Har tyske skolebarn et helvete og eventuelt hvorfor ikke? Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
Men en tilsvarende lærer ville ikke klart det?
Jo, men nå har jeg sett mye rart av lærere hittil i mitt relativt kortvarige liv. Jeg aner ikke hvorfor man kom innpå dette med økonomer, men jeg trekker meg unna det fra nå av.

Det ble vel snakk om det når det var snakk om at utdanning skulle selges. Da er det blander jo folk sammen kremmere og økonomer, siden begge holder på med penger. Og det er dessverre det eneste de kan. Ingen person har fått til noe av verdi utelukkende pga. at vedkommende er økonom. Det kreves mer; engasjement, innovasjon, faglig kompetanse. Det finnes derimot en mengde blåruss som har fått til å øke etablerte bedrifters profitt i gode tider, for så å la bedriften gå fallitt når en dårlig periode melder seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...