Gå til innhold

Hvorfor bare 4 ram-plasser?

Guggelibu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eehh..

Så vidt jeg vet hvis du har en 32 bits prosessor, kan du bare ha 2^32 = 4GB maks med RAM, iallefall som prosessoren kan bruke....

Men hvis du har en 64 bits prosessor er saken en annen; 2^64 = masse...

Nå tenker jeg ikke på servere, men vanlige pc'er med en prosessor.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet hvis du har en 32 bits prosessor, kan du bare ha 2^32 = 4GB maks med RAM, iallefall som prosessoren kan bruke....

Det stemmer, begrensningen ligger i bitbredden på prosessorens registre, og 4GB er den maksimale mengden som kan addresseres (virtuelle adresser kommer i tillegg). Men at en CPU er 64-bits gir ikke automatisk støtte for inntil 18,4 trillioner byte, eller hva det nå blir. AMD64 har så vidt jeg vet 40-bits "fysisk" adresseregister, og 48-bits virtuelt.

Lenke til kommentar

Du har tydligvis ikke lagt merke til hovedkortet som var på forsiden av hw.no en stund. Det hadde 16 ram slotter :)

Med mer enn 4 ram slotter så er det nesten nødvendig med registered ram for å holde ytelsen oppe, ellers blir timeingsene veldig slappe.

Hovedkortet med 16 ram slotter er et dual opteron kort og bruker logisk nok registered ecc ram... ;)

Ang. mengden ram på en 32 bits cpu.. Mener bestemt at det har vært windows server varianter som har støttet mer enn 4gb ram med 32bits cpu'r. Workaround er ordet ;)

Lenke til kommentar
eehh..

Nå tenker jeg ikke på servere, men vanlige pc'er med en prosessor.

hvis det er prosessoren det skotter på

hvorfor er det ikke flere RAM slotter på

et hovedkort som støtter dual prosessor?

Lenke til kommentar

Dual prosessor betyr ikke at det er naturlig med dobbelt så mye RAM.

De 2 CPU'ene har felles RAM, man ønsker å ha data i sentrum og så tildele prosessorkraft etter behov.

Hvis hver prosessor har sin egen RAM så har du en annen arkitektur (cluster), da oppnår man det samme med å koble sammen vanlige PCer via nettverk.

Lenke til kommentar
en minnetype som vi aldri fant ut hva het.

Heter det ikke FPM (Fast page memory)?

I min tid kalte vi de for "små simmer" i motsetning til "store simmer" som kom på senere 486 (tror jeg). Jeg tror man brukte også betegnelse 72-pins SIMM og 38 (?), men jeg kan huske feil.

Det som kompliserer ting enda mer er at store SIMMer kom både med FPM og med EDO. EDO minne kunne brukes på 486, men FPM kunne ikke brukes på Pentium. Etterhvert ble FPM minne dyrere enn EDO.

Lenke til kommentar
De 2 CPU'ene har felles RAM, man ønsker å ha data i sentrum og så tildele prosessorkraft etter behov.

Hvis hver prosessor har sin egen RAM så har du en annen arkitektur (cluster), da oppnår man det samme med å koble sammen vanlige PCer via nettverk.

<Pirkemodus>I utgangspunktet er vel det riktig, men en del nye systemer kommer nå med NUMA, non-uniform memory access, hvilket, etter hva jeg forstår betyr at du memorymessig har en mellomting mellom tradisjonell multi-cpu og cluster, all hukommelse deles, men det er forskjell på 'hvor nær' deler av hukommelsen er til hver prosessor (grovt forklart, sikkert noen som retter om jeg har bommet helt...)</pirkemodus>

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...