Viggleik Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 (endret) Hei, dette høres kansje litt "nabbete" ut men jeg har problemer med å innstalere dvd brenner'en min. De rette ledningene eg selvfølgelig koplet rett på, og dvd brenneren er festet som den skal. Btw så er det en NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Først da jeg skrudde på dataen var den veldig treg og kom aldri inn på windows, Jeg gikk deretter inn i bios'en og trykte på "boot" Der sto "floppydisk" som første "boot" Jeg tok dermed å disabled it, og i samme slengen merket jeg at jeg hadde en "warcraft3 cd i cd-rommet som jeg tok ut. jeg vet ikke hvilke av disse delen jeg gjorde som hjalp, men vertfall så kom jeg innpå windows. MEN: jeg ser ikke noen dvd brenner noen sted? hvor er den? eller hvordan skal jeg finne den å få den i bruk? Ps: Jeg kjøpte dvd- brenneren nylig på komplett. mvh Vegard. Endret 30. august 2005 av Viggleik Lenke til kommentar
Vain Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Har du satt i jumperne bak riktig? Master/Slave/Cable Select... Lenke til kommentar
Viggleik Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 jumpere? den fulgte ingen ledninger med dvd, brenneren, men den svære tjuke kapelen er baki og strømmen ja.... scsi? er det det det heter? Lenke til kommentar
Vain Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Regner med at du har en IDE-enhet. Scsi brukes av servere. Altså. På en ide-kabel kan du koble 2 enheter. Enten harddisker, cd/dvd-spillere, brennere. En av enhetene på denne kabelen skal være master, den andre skal være slave. Dette bestemmer du ved å plassere en jumper mellom to pinner bak på harddisken/brenneren. Her er et bilde av en jumper (den med ring rundt): Hvilke to pinner denne jumperen skal stå på skal det stå forklart på en lapp på enheten. Lenke til kommentar
Viggleik Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Nå fant jeg dvd brenneren, jeg ser den i biosen og på min datamaskin, men nå virker verken dvd spilleren og dvd brenneren lenge, og jeg har i følge windows en diskettstasjon, som jeg vet med sikkerhet at ikke finnes! Men er det noen som vet hva jeg må gjøre? dvd brenneren og dvd spilleren er koblet i samme ledning, har det noe å si? er det noe innpå bios jeg kan gjøre? takker for evt. svar mvh Vegard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå