Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan innstalere dvd brenner?

Anbefalte innlegg

Hei, dette høres kansje litt "nabbete" ut men jeg har problemer med å innstalere dvd brenner'en min.

De rette ledningene eg selvfølgelig koplet rett på, og dvd brenneren er festet som den skal.

Btw så er det en NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Først da jeg skrudde på dataen var den veldig treg og kom aldri inn på windows, Jeg gikk deretter inn i bios'en og trykte på "boot"

Der sto "floppydisk" som første "boot" Jeg tok dermed å disabled it, og i samme slengen merket jeg at jeg hadde en "warcraft3 cd i cd-rommet som jeg tok ut. jeg vet ikke hvilke av disse delen jeg gjorde som hjalp, men vertfall så kom jeg innpå windows. MEN: jeg ser ikke noen dvd brenner noen sted? hvor er den? eller hvordan skal jeg finne den å få den i bruk?

Ps: Jeg kjøpte dvd- brenneren nylig på komplett.

mvh Vegard.

Endret av Viggleik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du har en IDE-enhet. Scsi brukes av servere.

Altså. På en ide-kabel kan du koble 2 enheter. Enten harddisker, cd/dvd-spillere, brennere. En av enhetene på denne kabelen skal være master, den andre skal være slave. Dette bestemmer du ved å plassere en jumper mellom to pinner bak på harddisken/brenneren. Her er et bilde av en jumper (den med ring rundt):

step03_300.gif

Hvilke to pinner denne jumperen skal stå på skal det stå forklart på en lapp på enheten.

Lenke til kommentar

Nå fant jeg dvd brenneren, jeg ser den i biosen og på min datamaskin, men nå virker verken dvd spilleren og dvd brenneren lenge, og jeg har i følge windows en diskettstasjon, som jeg vet med sikkerhet at ikke finnes! :yes:

Men er det noen som vet hva jeg må gjøre? dvd brenneren og dvd spilleren er koblet i samme ledning, har det noe å si? er det noe innpå bios jeg kan gjøre?

takker for evt. svar

mvh Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...