Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

plages med dlitt dårlig lydbilde..

phax

Anbefalte innlegg

heihå, sliter med litt dårlig lydbilde i golfen min synes jeg. anlegget består av: et rimelig bra komponentsett fremme,(husker ikke merke og sånn i farta) med 1"diskant, 4"mellomtone og 6,5" midbass i døra. En gammel pioneer spiller, en 4x50w arizona eagle forsterker og en 12" sub i lukka kasse. lightning audio mener jeg den var..

6,5" i døra går på forsterker + sub´n selvsagt. mens komponensettet er kobla opp mot spilleren.

Som dere ser så er det jo ikke akkurat det råeste av komponenter her, men det er alt jeg har råd til for tia.. det jeg sliter med er å få bassen til å gli inn i lydbildet. det blir alt for delt føler jeg.. naturligvis nok siden bassen kommer bakfra og resten forfra.. men er det noen triks for å få dette til å henge mere sammen?

og ikke bare be meg kjøpe nye komponenter for det har jeg ikke råd til enda. :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Består det komponentsettet av både 6,5", 4" og diskant med tilhørende delefilter? Du skrev at 6,5" er koblet sammen med suben. Har forst. innebygd delefilter som du bruker? Og hva er delefrekvensen sånn ca?

Hvis det er et treveis delefilter til kompsettet og mellomtonen er koblet på mellomtone uttaket, kan nok det dårlige lydbildet skyldes at du mangler midbassen.

Delefrekv. oppover på bassen i kompsettet ligger sannsynligvis på 300-400Hz, og hvis du deler av suben + 6,5" dine mellom 80 og 100Hz vil du da mangle det mellom evt 100 og 400Hz. Du vil da kun ha dypbass mot mellomtonen og det kan nok da høres ut som de spiller "hver for seg".

Lenke til kommentar

takker for svar, tror nok problemet ligger i det Trainman sier her. :)

alt av kabler og komponentsett følgte med ferdig montert i bilen så har ikke sjekket så grundig hvordan det er satt opp. må få sjekket om det er et 2veis eller 3 veis komponentsett..

med den skit forsterkeren jeg har så har jeg bare mulighet å dele frekvensen på kanal 1 og 2, så der kjører jeg nå sub´n brokobla og 6,5" på 3 og 4.. så siden signalet til 6,5" sannsynligvis ikke går gjennom noe delefilter så blir det vel litt rart ja. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...