pb300polar Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Herregud, kan ikke si at jeg er noe annet enn oppgitt, og det er ikke av Norek, men av trådstarter. Desverre føyer trådstarter sine innlegg seg inn i rekken av mange innlegg på forumet her den siste tiden av innlegg som gjør at dette forumet råtner. Forumet her virker mer og mer på meg som en sutreplass hvor man går for å få viljen sin. Når jeg leste trådstarter sine innlegg så tenkte jeg med en gang på en 3 åring som sutret fordi den ikke fikk is av mor rett før middag. Diskusjoner om kundeservice og andre ting burde selvfølgelig diskuteres, men slik jeg oppfattet innleggene her var de mer av arten sutring enn en konstruktiv diskusjon. At i det hele tatt en forhandler ikke har såpass innblikk i forretningsetikk at han ikke forsttår at dette kanskje ikke er helt det rette måten å løse et problem på, er for meg hinsides all forstand. Norek står selvfølgelig fritt til selv å velge hvilke varer de vil ta inn, det er et fritt marked, så trådstarter står da også fritt til å handle av andre, vanskeligere er det ikke. At trådstarter bruker så mye tid på en så liten ting er også ganske utrolig. Kanskje det er på tide for Norek å stille litt høyere krav på forhandlersøknadene? Edit: Leif Det får så være din mening! Jeg vil anta at du kjøper datadeler en gang eller to i tiåret du også, og at det finnes vilje til å løse problemer av den minste art, kommer da faktisk til syvende og sist også deg som kunde til gode. Det er klart, hvis du aldri kjøper datadeler, og ikke skjønner problemstillingen, så skal jeg heller ikke bebreide deg for at du ikke forstår bedre. ha en fortsatt god dag! Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Fint at det ordnet seg. Årsaken til disse problemene er trolig relatert til dårlig komunikasjon, da fra trådstarter side. Hvis problemet er beskrevet like dårlig for Norek som i innledningen til denne tråden, er det ikke rart det har oppstått problemer. Det tok en stund før det kom klart fram at det ikke var IO-shield som var problemet, men en festeanordning til cpuvifta. Ja, jeg vet at det også handler om prinsippet om at man skal kunne bestille hvilken som helst del uavhengig av størrelse og kostnad, så lenge den er å få bestillt og man betaler det det koster. I så fall er det ikke bare Norek som skal være gjenstand for diskusjon, men også Hattelco, da de heller ikke var interessert i å skaffe overnevnte del, under forutsettning av at det dreide seg om salg av manglende del og ikke support på et produkt som ikke var komplett. Når det er sagt, bør det være mulig å skaffe slike deler. Enten direkte fra produsent, eller gjennom importør/salgskanal. Ørjan... Endret 31. august 2005 av Orjanp Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Uansett er vel 300 kroner i prisreduksjon ikke all verden for å mangle: drivere, flatkabler, brackets, IO shield, monteringsrammer for socket 604 ++ Og alikevel valgte du å gå for denne løsningen for så å klage etterpå ... Utrolig svakt. Og at du i første innlegg helt utelater at det er snakk om en demovare gjør jo saken enda mer interessant. Jeg ser ikke at Norek/Komplett har gjort noe som helst galt her; en kunde kan ikke kreve at en leverandør SKAL ta inn varer som normalt ikke er i sortimentet; all bestilling/håndtering av 'ustandard' varer (som dette jo blir) koster penger, så du skal ikke se bort ifra at det vil koste leverandøren langt mer enn de 300,- du sparte å få tak i denne delen for deg. Jo flere innlegg jeg leser på disse sidene, jo sikrere er jeg på at jeg aldri skal starte et firma som selger til 'mannen i gata'. Folk er jo helt hinsides i hva de forventer. Endret 31. august 2005 av Shimano Lenke til kommentar
pb300polar Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Uansett er vel 300 kroner i prisreduksjon ikke all verden for å mangle: drivere, flatkabler, brackets, IO shield, monteringsrammer for socket 604 ++ Og alikevel valgte du å gå for denne løsningen for så å klage etterpå ... Utrolig svakt. Og at du i første innlegg helt utelater at det er snakk om en demovare gjør jo saken enda mer interessant. Jeg ser ikke at Norek/Komplett har gjort noe som helst galt her; en kunde kan ikke kreve at en leverandør SKAL ta inn varer som normalt ikke er i sortimentet; all bestilling/håndtering av 'ustandard' varer (som dette jo blir) koster penger, så du skal ikke se bort ifra at det vil koste leverandøren langt mer enn de 300,- du sparte å få tak i denne delen for deg. Javel, men hvem har sagt at dette ikke hadde vært akseptert fra min side? Men da må det gjøres på en slik måte at andre skal kunne ha tilgangen til å bestille disse varene fra den nevnte leverandør. Dette innlegget blir da en kritikk til ASUS som ikke legger opp til en alternativ salgskanal for å sørge for reservedelstilgang? Jeg ville likt å se hvem som kjøpte en Mercedes eller BMW dersom det viste seg umulig å få tak i reservedeler i etterkant. Pr dags dato er det ingen alternativ salgskanal, og eneste alternativ er gjennom de to distributørene vi har her i norge. Ergo min eneste mulighet for å komplettere dette er på måten det nå har blitt gjort. At jeg ikke har returnert kortet, og heller fått ett nytt ett og betalt mellomlegget er liksom ikke greia her, for det at det ikke finnes lett reservedelstilgang på ett produkt er regelrett kritikkverdig! Ikke av Norek nødvendigvis, men først og fremst fabrikken og dens salgskanal (i dette tilfellet ASUS) EDIT: Hvem sier at jeg ikke har tenkt å betale for delene jeg ønsket å bestille? Jeg har heller aldri sagt at norek skal dekke noe som helst. Endret 31. august 2005 av pb300polar Lenke til kommentar
Corwin Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 denne tråden beviser virkelige det frie ordets makt Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Herregud, kan ikke si at jeg er noe annet enn oppgitt, og det er ikke av Norek, men av trådstarter. herregud, kan ikke si at jeg er annet enn oppgitt, å ikke av trådstarter, men av Komplett\Norek. Helt elendig service, skal vi forbrukere finne oss i alt?? Denne saken hadde nok aldri blitt løst på denne måten om ikke den hadde blitt tatt opp her. Skremmende dårlig og slett service som vises her. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Det får så være din mening! Jeg vil anta at du kjøper datadeler en gang eller to i tiåret du også, og at det finnes vilje til å løse problemer av den minste art, kommer da faktisk til syvende og sist også deg som kunde til gode. Det er klart, hvis du aldri kjøper datadeler, og ikke skjønner problemstillingen, så skal jeg heller ikke bebreide deg for at du ikke forstår bedre. ha en fortsatt god dag! Ja, det er min mening. Hadde egentlig håpt at Norek hadde litt guts, og fant en måte de kunne trekke tilbake forhandlerstatusen på. Jeg hadde i alle fall ikke vært i tvil: Kunde som ikke følger normale rettningslinjer for en forhandler. Sutrete osv. VS 1 million mindre i omsetning. Jeg hadde valgt det siste. Dagens samfunn blir bare mer og mer egoistisk, det er meg, meg, meg. Du får bare være glad du ikke levde for 30-40 år siden eller noe slikt. Hvis du da skulle kjøpe bil, så fikk du først beskjed om at bilen du skulle bytte inn hadde feil farge, feil utstyr var umulig å selge igjen, så det ble til slutt at du nesten måtte gi forhandleren penger for at de skulle ta den i innbytte. Når du da skulle få bilen måtte du sette deg i kø, og gjerne vente opp mot 1 år før det faktisk var din tur til å få bilen. Vi kan jo si at det er godt det ikke er sånn idag, at etterspørsel kontra leveringsevne er forholdsvis lik, men eksempelet står like fast. Hva hadde du gjort om det var slik? Startet en verdenskrig? Det er tross alt 20 ganger mindreservicevennlig enn det Norek var med deg allerede før de plukket opp telefonrøret og svarte på din første telefonsamtale. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Herregud, kan ikke si at jeg er noe annet enn oppgitt, og det er ikke av Norek, men av trådstarter. herregud, kan ikke si at jeg er annet enn oppgitt, å ikke av trådstarter, men av Komplett\Norek. Helt elendig service, skal vi forbrukere finne oss i alt?? Denne saken hadde nok aldri blitt løst på denne måten om ikke den hadde blitt tatt opp her. Skremmende dårlig og slett service som vises her. Forbruker skal ikke det, derfor har man komplett Og løst på denne måten nei, hadde vært egentlig best om den ikke ble det. Personlig syns jeg det er dumt av Norek at de løser det på en måte som gjør det det går utover en ansatts delelager. Er det noe du forventer som kunde, at de ansatte i butikken, som er en vanlig person, helt som deg, må ta av sine private eiendeler? Edit: Leif Endret 31. august 2005 av tZar Lenke til kommentar
pb300polar Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Det får så være din mening! Jeg vil anta at du kjøper datadeler en gang eller to i tiåret du også, og at det finnes vilje til å løse problemer av den minste art, kommer da faktisk til syvende og sist også deg som kunde til gode. Det er klart, hvis du aldri kjøper datadeler, og ikke skjønner problemstillingen, så skal jeg heller ikke bebreide deg for at du ikke forstår bedre. ha en fortsatt god dag! Ja, det er min mening. Hadde egentlig håpt at Norek hadde litt guts, og fant en måte de kunne trekke tilbake forhandlerstatusen på. Jeg hadde i alle fall ikke vært i tvil: Kunde som ikke følger normale rettningslinjer for en forhandler. Sutrete osv. VS 1 million mindre i omsetning. Jeg hadde valgt det siste. Dagens samfunn blir bare mer og mer egoistisk, det er meg, meg, meg. Du får bare være glad du ikke levde for 30-40 år siden eller noe slikt. Hvis du da skulle kjøpe bil, så fikk du først beskjed om at bilen du skulle bytte inn hadde feil farge, feil utstyr var umulig å selge igjen, så det ble til slutt at du nesten måtte gi forhandleren penger for at de skulle ta den i innbytte. Når du da skulle få bilen måtte du sette deg i kø, og gjerne vente opp mot 1 år før det faktisk var din tur til å få bilen. Vi kan jo si at det er godt det ikke er sånn idag, at etterspørsel kontra leveringsevne er forholdsvis lik, men eksempelet står like fast. Hva hadde du gjort om det var slik? Startet en verdenskrig? Det er tross alt 20 ganger mindreservicevennlig enn det Norek var med deg allerede før de plukket opp telefonrøret og svarte på din første telefonsamtale. Du må nesten bare innse at du lever i 2005 og ikke i 1970. Det er det vanskelig å gjøre noe med! I 2005 skal man kunne forvente full deletilgang på alt som selges på det vestlige markedet. Hvis så ikke er å oppdrive, så skulle man forvente at en leverandør som ikke klarer å støtte opp om full deletilgang, blir ekskludert. Jeg ser heller ikke helt problemet med at jeg selv skulle betalt for det jeg mangler?! Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Herregud, kan ikke si at jeg er noe annet enn oppgitt, og det er ikke av Norek, men av trådstarter. Desverre føyer trådstarter sine innlegg seg inn i rekken av mange innlegg på forumet her den siste tiden av innlegg som gjør at dette forumet råtner. Forumet her virker mer og mer på meg som en sutreplass hvor man går for å få viljen sin. Når jeg leste trådstarter sine innlegg så tenkte jeg med en gang på en 3 åring som sutret fordi den ikke fikk is av mor rett før middag. Diskusjoner om kundeservice og andre ting burde selvfølgelig diskuteres, men slik jeg oppfattet innleggene her var de mer av arten sutring enn en konstruktiv diskusjon. At i det hele tatt en forhandler ikke har såpass innblikk i forretningsetikk at han ikke forsttår at dette kanskje ikke er helt det rette måten å løse et problem på, er for meg hinsides all forstand. Norek står selvfølgelig fritt til selv å velge hvilke varer de vil ta inn, det er et fritt marked, så trådstarter står da også fritt til å handle av andre, vanskeligere er det ikke. At trådstarter bruker så mye tid på en så liten ting er også ganske utrolig. Kanskje det er på tide for Norek å stille litt høyere krav på forhandlersøknadene? Edit: Leif På hvilken måte er det sutring å klage over at importør ikke gidder å ta inn en vital reservedel? Når en importør får eneretten til import så burde det også medføre et ansvar for å bestille de delene som er tilgjengelige ved behov. En sammenligning ville være om man kjøpte en bruktbil solgt "som den står" og det var opplyst at reservehjul "og lignende" ikke følger med. Hvis "og lignende" viser seg å inkludere styringsmodulen til innsprøytningssystemet så ville nok de fleste reagert hvis den norske importøren ikke "gadd" å ta imot bestilling på denne fordi det er så mye bry. Hvis de vil slippe å få mange slike ordre så får de heller sette opp prisen så det avskrekker de som ikke virkelig trenger det. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Jeg ville likt å se hvem som kjøpte en Mercedes eller BMW dersom det viste seg umulig å få tak i reservedeler i etterkant. Dette er ikke en Mercedes eller BMW, nå må du ikke ta helt ville sammenligninger her da, du er jo helt blindet av ditt hat til Norek fordi de ikke vil bruke ressurser på å håndtere en ordre som er helt utenfor deres normale leverings- og ordresystem. Det er her snakk om et produkt som selges som en ferdig pakke og - så sant det ikke er snakk om et demoprodukt - faktisk inneholder alle deler man trenger. Du skal ikke se bort ifra at det er like mye håndteringskostnader (rent bortsett fra fysiske fraktkostnader) ved å bestille en liten dings til deg fra fabrikken som å faktisk bestille en hel pall med hovedkort; den trenger egen ordreseddel hos fabrikken, må pakkes separat, legges med en annen ordres sending og merkes godt så den ikke blir borte i mengden, og i tillegg må du kanskje vente 6-8 uker før du får den... Og når den så kommer frem og er igjennom tollbehandling så gjentar prosessen seg før den sendes til deg. Endret 31. august 2005 av Shimano Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Herregud, kan ikke si at jeg er noe annet enn oppgitt, og det er ikke av Norek, men av trådstarter. herregud, kan ikke si at jeg er annet enn oppgitt, å ikke av trådstarter, men av Komplett\Norek. Helt elendig service, skal vi forbrukere finne oss i alt?? Denne saken hadde nok aldri blitt løst på denne måten om ikke den hadde blitt tatt opp her. Skremmende dårlig og slett service som vises her. Forbruker skal ikke det, derfor har man komplett Vel, tviler på at denne saken hadde vært løst på andre måter om dette hadde vært ett privatkjøp. Uansett er dette for dårlig, å minner mye om din mimring 30-40 år tilbake i tid. Forhandlere som sitter med bukten å begge endene. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 På hvilken måte er det sutring å klage over at importør ikke gidder å ta inn en vital reservedel? Når en importør får eneretten til import så burde det også medføre et ansvar for å bestille de delene som er tilgjengelige ved behov. En sammenligning ville være om man kjøpte en bruktbil solgt "som den står" og det var opplyst at reservehjul "og lignende" ikke følger med. Hvis "og lignende" viser seg å inkludere styringsmodulen til innsprøytningssystemet så ville nok de fleste reagert hvis den norske importøren ikke "gadd" å ta imot bestilling på denne fordi det er så mye bry. Hvis de vil slippe å få mange slike ordre så får de heller sette opp prisen så det avskrekker de som ikke virkelig trenger det. Etter det jeg forstod så står også Hattelco som importør av dette. Har ikke hørt at noen har klagd på dem enda.... Ansvar sier du, hva er ansvaret til en forhandler som handler fra leverandør? Hva vet du om Norek oppfyller de kravene som stilles fra produsent. Eller tenker du på kravene dine? Tror du ikke kravene som produsent har satt spenner om, og er litt mer gjennomtenkt enn akkuratt de du har satt i hodet ditt? (For all del, ikke ta det som noe personlig mot deg, du kan for alt jeg vet ha 200 i IQ og ha satt opp noen helt geniale krav, men poenget...) Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Og løst på denne måten nei, hadde vært egentlig best om den ikke ble det. Personlig syns jeg det er dumt av Norek at de løser det på en måte som gjør det det går utover en ansatts delelager. Er det noe du forventer som kunde, at de ansatte i butikken, som er en vanlig person, helt som deg, må ta av sine private eiendeler? Edit: Leif Nei, det synes å forventer jeg ikke. Men forventer at Komplett\Norek\andre forhandlere er villige til å bestille inn varer med varenr, som faktisk i tillegg manglet i deres leveranse. Å kunde atpåtil er villig til å betale for det. Eneste kravet som fremstilles til Komplett\norek, er å bestille delen, å kunden vil betale for det. Derfor helt utrolig elendig service å utrolig lite løsningsorienterte. Endret 31. august 2005 av sony123 Lenke til kommentar
pb300polar Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Jeg ville likt å se hvem som kjøpte en Mercedes eller BMW dersom det viste seg umulig å få tak i reservedeler i etterkant. Dette er ikke en Mercedes eller BMW, nå må du ikke ta helt ville sammenligninger her da, du er jo helt blindet av ditt hat til Norek fordi de ikke vil bruke ressurser på å håndtere en ordre som er helt utenfor deres normale leverings- og ordresystem. Det er her snakk om et produkt som selges som en ferdig pakke og - så sant det ikke er snakk om et demoprodukt - faktisk inneholder alle deler man trenger. Du skal ikke se bort ifra at det er like mye håndteringskostnader (rent bortsett fra fysiske fraktkostnader) ved å bestille en liten dings til deg fra fabrikken som å faktisk bestille en hel pall med hovedkort; den trenger egen ordreseddel hos fabrikken, må pakkes separat, legges med en annen ordres sending og merkes godt så den ikke blir borte i mengden, og i tillegg må du kanskje vente 6-8 uker før du får den... Og når den så kommer frem og er igjennom tollbehandling så gjentar prosessen seg før den sendes til deg. Jeg synes absolutt ikke det er ille å sammenligne med en hvilken som helst bilprodusent. Hva gjør du dersom du ved en tabbe ødelegger noen vitale deler for å feste ettellerannet på ett nytt hovedkort... Hva gjør du da? Løper i bukselomma på mor di og får penger til ett nytt, eller gjør det som er i din makt for å skaffe den delen som uheldigvis gikk i stykker? Så lenge dette ikke koster mer enn ett komplett nytt hovedkort, så vil jeg da påstå at dette vil være lønnsomt?! Det å sørge for at et respektabelt reservedelsspekter er tilgjengelig for forbrukeren, må en nesten kunne forvente av seriøse produsenter i 2005. Ikke at det skal være gratis, og heller ikke at det skal koste skjorta, men at det til en fornuftig pris skal være tilgjengelig for de som trenger det. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Vel, tviler på at denne saken hadde vært løst på andre måter om dette hadde vært ett privatkjøp. Uansett er dette for dårlig, å minner mye om din mimring 30-40 år tilbake i tid. Forhandlere som sitter med bukten å begge endene. Selvfølgelig hadde den blitt løst på en annen måte. Angrerett, ding! Der var saken løst. Er ikke sluttkunde fornlyd med produktet sitt, så returnerer han det til dem han har kjøpt det av. Offtopic: Var ikke mimring, er ikke sååå gammel, tok faktisk poenget fra en bok jeg leser for tiden Lenke til kommentar
pb300polar Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 På hvilken måte er det sutring å klage over at importør ikke gidder å ta inn en vital reservedel? Når en importør får eneretten til import så burde det også medføre et ansvar for å bestille de delene som er tilgjengelige ved behov. En sammenligning ville være om man kjøpte en bruktbil solgt "som den står" og det var opplyst at reservehjul "og lignende" ikke følger med. Hvis "og lignende" viser seg å inkludere styringsmodulen til innsprøytningssystemet så ville nok de fleste reagert hvis den norske importøren ikke "gadd" å ta imot bestilling på denne fordi det er så mye bry. Hvis de vil slippe å få mange slike ordre så får de heller sette opp prisen så det avskrekker de som ikke virkelig trenger det. Etter det jeg forstod så står også Hattelco som importør av dette. Har ikke hørt at noen har klagd på dem enda.... Ansvar sier du, hva er ansvaret til en forhandler som handler fra leverandør? Hva vet du om Norek oppfyller de kravene som stilles fra produsent. Eller tenker du på kravene dine? Tror du ikke kravene som produsent har satt spenner om, og er litt mer gjennomtenkt enn akkuratt de du har satt i hodet ditt? (For all del, ikke ta det som noe personlig mot deg, du kan for alt jeg vet ha 200 i IQ og ha satt opp noen helt geniale krav, men poenget...) I dette tilfellet er det Norek jeg handlet gjennom, og det er like lite tilfredstillende at ikke Hattelco kunne ha ett ryddig svar på å bestille dette. Når så er sagt, så kan dere jo tenke dere gjennom og spørre dere selv; hva er det egentlig vi har reservedelstilgang på når det gjelder datadeler? Tror du kan gå igjennom datamaskinen din, og finne ganske lite du normalt får bestilt gjennom en butikk. Dette KAN rett og slett ikke være riktig i 2005! Reservedeler må være å oppdrive, og det kan ikke være meningen at man må kjøpe komplett nytt dersom en liten men allikevel fullt ut vesentlig ting går i stykker.... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 *** SAKEN LØST ****Snip... Dersom pb300polar ønsker å si "tusen takk for at dette ble ordnet" så skal vi hilse fra den ansatte hos oss og si "ingen årsak" Hvis du i tillegg ber om at tråden stenges og emnefeltet endres, så er det ingen såre følelser herfra og vi ønsker lykke til videre med PC-en. Saken er endelig løst, og jeg tar en telefon til dere umiddelbart! Selvfølgelig er det gledelig at dette endte som det gjorde, og jeg takker for innsideaktiviteten som er satt i sving hos Norek! Jeg håper dette løser senere problemer folk måtte ha med å få tak i deler de trenger, og retter en applaus til Norek etter at de har svingt godfoten til og på ett eller annet vis fått tak i det jeg trenger! Det er dette jeg som forhandler forventer, og når vi prøver sammen, da er det iallefall muligheter for at det skal lykkes! Jeg beklager at jeg måtte ta denne saken helt hit, men som tidligere nevnt, er dette den eneste løsningen jeg til slutt satt igjen med etter å ha fått samme svaret gjentatte ganger! Service var det eneste jeg etterspurte - og det har jeg nå fått! Tusen takk for at dere stod på slik som forventet! HURRA FOR NOREK fra fornøyd forhandler! Og da se det ut til at partene er vel forlikte, og jeg ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen. En videre diskusjon måtte eventuelt skje på prinispielt grunnlag. Jeg ser dog ikke at det gjenstår noen argumenter som ikke allerede er endevendt i denne tråden. Stenges. (Om trådstarter har synspunkter på dette kan han kontakte meg på PM.) Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg