Gå til innhold

Pentium M, FSB 400MHz vs. 533MHz

Anbefalte innlegg

Har en HP nw8000 maskin med 1.7GHz CPU. Fortsatt er den kjapp nok, men har vurdert hva som skal gjøres for å øke ytelsen.

Maskinen jeg har bruker Intel® 855PM med 400MHz FSB. Spørsmålet er egentlig om man får mye høyere ytelse per GHz ved bruk av 915PM Express+533MHz FSB?

Grafikk betyr ikke mye, det som sitter i nw8000 er mer en bra nok. Grunnen til at jeg ønsker å holde på nw8000 fremfor f.eks. nw8240 er at nw8000 har separat optisk drive fra Multibay, slik at man kan ha 2 HDer samt optisk enhet i maskinen til enhver tid. nw8240 har kun HD+optisk eller HD+HD.

Så det jeg funderer på å gjøre er å skifte til en Pentium M 765 samt oppgradere diskene + sette inn en NEC ND-6500a brenner. Skjermen er bra nok og 1.5GB RAM holder også en stund til. Dette i stedet for å kjøpe ny...

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hmm, kan man skifte brikkesett sånn uten videre?

Eller, hovedkort for den saks skyld...

For å svare på det ene spm, så vil du få noe høyere ytelse, men da bør du og benytte DDR2 533MHz minne samtidig, noe som resulterer i at du må skifte hovedkort o.l. Og det vil da heller nesten lønne seg og kjøpe ny laptop...

Lenke til kommentar
+ sette inn en NEC ND-6500a brenner.

Kjøp heller etterfølgeren NEC ND-6650 når du først er i gang.

Jeg tror ikke FSB påvirker ytelsen noe særlig så jeg tror Pentium M 765 (2,1GHz/400FSB) kan være en fin oppgradering hvis du får solgt den gamle 1,7GHz'en din.

Dog synes jeg det er litt mye å betale drøye 2000kr for en knappe 24% raskere CPU. (Pentium M 765 koster fra 3332 kr, mens en brukt Pentium M 1,7GHz, tror jeg du kan få ca 1200 kr for.

NB. Du må nok sjekke om PCen din kan oppgraderes fra "banias"-kjernen til "dothan". Bios må i så fall oppdateres.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...