Gå til innhold

Hvorda koble vifter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bare kapper ledningene (husk å kappe de en 3-4 cm fra enden slik at du lett kan feste de igjen), demonterer eller kapper molexpluggen og fester alle viftene sammen direkte til ledningene. Oftest pleier jeg da samtidig å gjøre at de kjører på 7V i stedet for 12V.

Dersom du ikke har lyst til å kappe ledningene til strømforsyningen og dermed gi opp garantien kan du kjøpe en splitter til et par kroner og kappe ledningene på den.

EDIT: Her er "pyseløsningen" :)

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DI3PA

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DI3PS

Det er ikke anbefalt å kjøre flere vifter på viftekontaktene på hovedkort, ei heller store og raske vifter som trekker mye strøm.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Har kjøpt 5 vifter til kabinettet mitt nå, alle har 3 pins "molex" kontakter, på HK er det kun plass til en, kanskje to, hvordan kobler folk mer enn en vifte?

Må jeg ha overgang og kjøre de på psu?

Eller er det bare til å "skjøte" kablene e.l.

Hmm. lurer på det samme som deg.

Lenke til kommentar

Jeg er 100% sikker på at svaret bare er en forum/google søk unna, men siden jeg selv ikke gidder finne en bra link med forklaring kan jeg skrive selv:

Rød = 5V

Gul = 12V

Svart = Jord ~ "0V"

Det er forskjellen mellom de to ledningene du bruker som blir spenningen på vifta. Dersom du setter den ene ledningen på JORD og den andre på 12V så blir spenningen til vifta 12-0=12 V. Setter du den ene på 5V og den andre på 12V blir spenningen 12-5=7V. Og til slutt så blir 5V og JORD 5-0=5V. Det som er viktig er at du kobler den høyeste/laveste spenningen til rett ledning på vifta, den laveste skal oftest på den svarte.

Her er et bilde for å runde av denne dårlige forklaringen.

7voltnew.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...