Gå til innhold

Høy CPU-load ved nedlasting (SATA-disk)

Anbefalte innlegg

Har en WDC 320GB SATA. Jeg vet ikke helt hva som forårsaker problemet, men det arter seg slik:

Ved nedlasting går CPU load opp i (over) 100%. Maskinen blir tvunget i knestående.

Dette gjelder først og fremst DC++ (0.674), men også ved FTP sliter den. Først trodde jeg kanskje det var DC, men så fant jeg ut at CPU også går kraftig opp ved FTP.

Av og til (ved vanlig Windows-bruk) henger også maskinen (i 1-2 sekund).

Jeg mistenker at det er disken. Jeg hadde nemlig problemer med å få den WDC 320 SATA-disken til å bli C-disk da jeg satte opp maskinen og Windows. Dette er en eneste SATA-disk i systemet. I tillegg vises den som et ikon i Tray-bar (nede ved klokka), sammen med eventueller andre "Removable Disks" (den lille pilen).

Hvorfor går CPU load i taket ved litt heftig bruk?? (Det skjedde aldri med det gamle rigget)

Det er forøvrig et helt nytt rigg - AMD 64 XP3200+, Epox 9PNA+, 1GB, ASUS X800XL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noe lignende problem har jeg også.. at når jeg laster ned og bruker trådløskortet så er det lett for at datan slår seg av.. men cpu'n går bare på ca 5-10%.. har ikke prøvd med kabel enda.. da jeg bor på hybel osv.. men har mindre linje heime og da med kabel og da går det bra..

Lenke til kommentar
Kan hende at problemet kommer av IRQ sharing.

Prøv å disable USB, lydkort og evt. FireWire i BIOS for å se om det blir noen forandring.

Du snakker her om on-board lydkort og firewire?

Skal teste når jeg kommer hjem om 3-4 timer.

Jeg kan også nevne at alt fungerer fint etter en restart. Det er først etter en viss tid at problemet begynner å komme.

Lenke til kommentar

Ja, det er bare disse du kan disable i BIOS. 'Off-board' devicer disables ved å fjerne dem.

Når du disabler devicer vil du frigjøre IRQ'er, og BIOS vil da fordele de som er igjen på en annen måte. Du vil se dette på device listingen i BIOS (bruk Pause / Break knappen på tastaturet for å holde denne på skjermen).

Det jeg ikke er sikker på er om XP også vil forandre IRQ eller om det bare skjer ved reinstall. Bruk Device Manager, View - Resources by type for å se om det blir forandring der også.

Er interessert i å høre resultatet.

Lenke til kommentar

Bare et lite spørsmål: hvilket antivirus prog. bruker du? :whistle:

Har vært borti tilsvarende prob. når jeg brukte et av de mest populære antivirus-programmene på markedet. (Nevner ikke navn, sist jeg snakket skit om dem, så ringte de.....) :cry:

Endret av askare
Lenke til kommentar
Bare et lite spørsmål: hvilket antivirus prog. bruker du? :whistle:

Har vært borti tilsvarende prob. når jeg brukte et av de mest populære antivirus-programmene på markedet. (Nevner ikke navn, sist jeg snakket skit om dem, så ringte de.....) :cry:

Bruker ikke anti-virus eller brannmur. Kjører med vind i håret :p

Lenke til kommentar

Ja, det er bare disse du kan disable i BIOS. 'Off-board' devicer disables ved å fjerne dem.

Når du disabler devicer vil du frigjøre IRQ'er, og BIOS vil da fordele de som er igjen på en annen måte. Du vil se dette på device listingen i BIOS (bruk Pause / Break knappen på tastaturet for å holde denne på skjermen).

Det jeg ikke er sikker på er om XP også vil forandre IRQ eller om det bare skjer ved reinstall. Bruk Device Manager, View - Resources by type for å se om det blir forandring der også.

Er interessert i å høre resultatet.

Jeg kjører ikke med on-board lyd, bare usb (tror også FW var disablet). Så jeg skrudde av usb i BIOS og restartet.

Her er forskjellene for de som er interessert:

Med usb

Uten usb

Ingen bedring i problemet.

Lenke til kommentar

IRQ 18 er delt mellom Radeon X800, IEEE 1394 (Firewire), og HPT302 (SATA). Det er vel en mulighet for at problemet ligger der.

USB lå på 20 og 21, og det ga ingen ITQ forandring med å disable den. Du kan jo forsøke litt mer, i alle fall med å disable Firewire og ta ut Creative lydkortet. Hvis du får HTP302 på en IRQ for seg selv burde det hjelpe.

Lenke til kommentar

Takker og bukker. Får forsøke det.

HPT302 er kontroller-kortet (ekstra PCI-kort). Den SATA-disken står på SATA-slotene på hovedkortet. Trodde ikke disse konflikterte med hverandre.

En annen ting er at jeg testet ftp til en annen fysisk disk. Samme symptom der. Kanskje det er noe med on-board LAN? Kanskje det hjelper å kjøpe et eget nettverkskort?

Tester med bittorrent også, men har litt problem med å nå full speed, men det så ut til at CPU gikk veldig høyt (80-90%). Dog uten at jeg fikk hakking.

Lenke til kommentar

Jeg har også vært borti at CPU load fyker i været ved bruk av DC++ og bittorrent, særlig torrent etter tid, må bare lukke klienten så blir det bra, kan det ha noe med opplasting/nedlasting Skriving til disk/lesing av disk alt samtidig?

Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg også tenkte.

Når jeg stenger programmet blir alt bra igjen, ja. Men det skal jo ikke være sånn. Mistenkte også at det var noe med lesing og skriving til disk og greier. Men jeg har kjørt HD-Tach, og det greit ut (skjønte ikke så mye, men det virket helt ok).

Lenke til kommentar
Takker og bukker. Får forsøke det.

HPT302 er kontroller-kortet (ekstra PCI-kort). Den SATA-disken står på SATA-slotene på hovedkortet. Trodde ikke disse konflikterte med hverandre.

En annen ting er at jeg testet ftp til en annen fysisk disk. Samme symptom der. Kanskje det er noe med on-board LAN? Kanskje det hjelper å kjøpe et eget nettverkskort?

Tester med bittorrent også, men har litt problem med å nå full speed, men det så ut til at CPU gikk veldig høyt (80-90%). Dog uten at jeg fikk hakking.

Flrst: Last ned Process explorer fra sysinternals og finn ut hva det er som tar cpu-.

lasten. Supert program til slike ting. Viser bla harware interupts sin påvirkning av cpu load. Det har forlengst erstattet task manager hos meg, noe den helt faktisk gjør med et enkelt klikk.

Disable COM1 og COM2 som du sikkert ikke bruker likevel. Vurder også å diable paralell ATA dersom du ikke bruker slike disker men vær forsiktig. Vet ikke om det kan påvirke Sata diskene.

Lenke til kommentar

Takk for bra forslag! Process Explorer var et knall program. Selv om jeg ikke helt vet om det har løst problemet mitt.

Jeg vil helst unngå å disable altfor mye, for det skal jo funke alt sammen. Det gjorde det i den forrige maskinen. Det kunne vært greit i en feilsøkingsprosedyre, men å ha dem disablet hele tiden er ingen god løsning.

Interrupts brukte ikke så mye ressurser, men noe som heter DPC tok opp nesten all prosessorkraft til tider.

Bilde1

Bilde2

Hvis dere ser en peak midt på i CPU-grafen på første bilde, så er det der jeg starter DC++.

Lenke til kommentar

DPC har med interrupt å gjøre.

Some actions of an Interrupt Service Routine (ISR) are very critical, while some are less critical. Normally, the ISR executes at an elevated processor's interrupt request level (IRQL) which inhibits all interrupts at the same or lower level. This can degrade the system performance if the execution of ISR takes longer. Therefore, Windows NT introduces deferred procedure calls (DPC) to execute the less important part of an ISR later, when there are no pending hardware interrupts.

Men hva som skjer her skal jeg ikke gi meg ut på å gjette.

Lenke til kommentar
Takk for bra forslag! Process Explorer var et knall program. Selv om jeg ikke helt vet om det har løst problemet mitt.

Jeg vil helst unngå å disable altfor mye, for det skal jo funke alt sammen. Det gjorde det i den forrige maskinen. Det kunne vært greit i en feilsøkingsprosedyre, men å ha dem disablet hele tiden er ingen god løsning.

Interrupts brukte ikke så mye ressurser, men noe som heter DPC tok opp nesten all prosessorkraft til tider.

Bilde1

Bilde2

Hvis dere ser en peak midt på i CPU-grafen på første bilde, så er det der jeg starter DC++.

Jeg kan være enig i at det kan være dummt å disable alt for mye. På den annen side, bruker du noen gang serieporten, eller fire wire eller intern lyd....

Hvis ja, la den/de du bruker i blant normalt stå på. Resten er det bare en fordel å slippe.

Nå i testformål burde det ikke være noe problem å teste mest mulig.

Har du sjekket at du har de siste sata driverene og siste bios. Sjekk på forum på nforce headquarter f.eks etter tilsvarende problemer.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...