Gå til innhold

Er dette sleip taktikk?

Anbefalte innlegg

For meg ser det ut som om Fotomagasinet/Foto Video kjører med en sleip taktikk på nye kameraer. De setter lagerstatus til "ubekreftet dagens dato" og endrer datoen hver dag slik at varen får grønn hake i prisoversikten. Går man inn på kjøp-knappen avsløres bløffen.

Andre seriøse leverandører har forventet levering lengre fram i tid.

Fy skamme seg! :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært borti flere andre nettbutikker som gjør det samme. Men jeg har også vært borti at man får kameraet når man bestiller det selv om det aldri har vært på lager. Jeg antar at i noen tilfeller så får de så få kamera at de selger dem ut med en gang sånn at de aldri har noen på lager.

Lenke til kommentar

Hmm... Har du ringt dem og bedt dem om forklaring? Dette ville jeg "arrestert" dem på.

Jeg har ikke erfart det samme som deg, men i mine handler med dem så må jeg si de er supre. Det virker som om "ingenting er noe problem", generelt sett. Jeg vet i hvert fall hvor jeg vil fortsette å handle mitt utstyr fra, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Dette synes jeg er en barnslig reaksjon på en triviell ting. Det er jo ingen tvil om hvorvidt de har kameraet på lager når du ser på siden deres, å kreve at de skal legge om sine logistikkrutiner fordi produktguidens script ikke er i stand til å tolke annet enn datoer er tåpelig.

La oss tenke en kort stund på hva som er alternativene:

a) Å 'gjette' på en dato i framtida. Dette vil føre til at alle venter på at kameraet skal komme på lager denne datoen, og blir skuffet når det kanskje ikke gjør det likevel

b) Å sette en dato man vet er for langt unna, f.eks 3. januar 2017. Da gjør man seg uaktuell som butikk, ihvertfall for meg - jeg vil tenke at det er mye større sjanse for å få tak i varene alle andre steder enn her.

c) Å fjerne datoen - kanskje et alternativ, men da mister man jo fordelen denne funksjonen har for veldig mange (som ikke henger seg opp i røde og grønne haker på akam.no)

Dessuten er det ikke riktig at dette gjelder bare de butikkene du nevner, jeg har sett det samme skje med både mpx.no, komplett.no, netshop.no og flere andre - delvis fordi de har fått inn ett kamera, men så blitt utsolgt (produktguidens prisoversikt oppdateres kun én gang i døgnet), og også fordi de har hatt en dato f.eks en uke fram i tid, men så blir den stående ubekreftet helt til samme dag eller dagen etter før det kommer opp en ny dato.

Nei, la nå menneskene få gjøre den gode jobben de gjør uten å bruke opp tida deres på å "arrestere dem" og "be om forklaring".

Lenke til kommentar
Dette synes jeg er en barnslig reaksjon på en triviell ting. Det er jo ingen tvil om hvorvidt de har kameraet på lager når du ser på siden deres, å kreve at de skal legge om sine logistikkrutiner fordi produktguidens script ikke er i stand til å tolke annet enn datoer er tåpelig.

La oss tenke en kort stund på hva som er alternativene:

a) Å 'gjette' på en dato i framtida. Dette vil føre til at alle venter på at kameraet skal komme på lager denne datoen, og blir skuffet når det kanskje ikke gjør det likevel

b) Å sette en dato man vet er for langt unna, f.eks 3. januar 2017. Da gjør man seg uaktuell som butikk, ihvertfall for meg - jeg vil tenke at det er mye større sjanse for å få tak i varene alle andre steder enn her.

c) Å fjerne datoen - kanskje et alternativ, men da mister man jo fordelen denne funksjonen har for veldig mange (som ikke henger seg opp i røde og grønne haker på akam.no)

Dessuten er det ikke riktig at dette gjelder bare de butikkene du nevner, jeg har sett det samme skje med både mpx.no, komplett.no, netshop.no og flere andre - delvis fordi de har fått inn ett kamera, men så blitt utsolgt (produktguidens prisoversikt oppdateres kun én gang i døgnet), og også fordi de har hatt en dato f.eks en uke fram i tid, men så blir den stående ubekreftet helt til samme dag eller dagen etter før det kommer opp en ny dato.

Nei, la nå menneskene få gjøre den gode jobben de gjør uten å bruke opp tida deres på å "arrestere dem" og "be om forklaring".

Kanskje det er barnslig å kreve "fair play". Jeg synes det smaker litt av dårlig sportsånd. Se f.eks. Digitale stillbildekameraer hos Fotomagasinet. Betenkelig mange av de nye kameraene som er ubekreftet til i dag sier du? Gå inn i morgen og gjør samme spørring. Merkelig at man dag etter dag tror at man snart får kameraene som ingen har fått. Eks. Canon PowerShot S80 og Panasonic DMC-LX1.

Hva skjer med nytteverdien av produktguiden dersom flere forhandlere begynner slik som dette? Hva om alle gjør det? Er det fortsatt barnslig å klage da?

Det kan fort ende opp med at vi må tilbake til "gamle dager" hvor nye produkter ikke vises før de fysisk er i butikkene.

Jeg synes i hvert fall det er dumt at en så seriøs og, etter min oppfatning, god butikk skal falle for fristelsen til å villede noen til å tro at de får kameraet først.

Hvilken dato skal man sette spør du. Dersom man ikke har fått noen dato av distributøren setter man Ukjent - det er det muligheter for i formatet som butikkene bruker.

Edit: skrivefeil

Endret av fishlake
Lenke til kommentar

Vi er i samtale med Fotovideo om dette. Det er lite som tyder på at det er en sleip taktikk, men snarere en logisktisk løsning som gjorde det enkelt for dem. Men det slår ut feil i Produktguiden, så de ser nå på muligheten for å endre dette i informasjonen vi får fra dem, sånn at det ser riktigerere ut her hos oss.

Erik

Lenke til kommentar

Har du/dere tatt kontakt med den enkelte butikk for å høre om hvorfor dem har oppgitt datoen? Hva vis det faktisk er slik at det er leverandøren som sier "kanskje i morgen" hele tiden.

Har selv opplevd å handle med ett firma som har opplevd nettopp det, var ganske frustrende både for dem som selger og for meg som kjøper.

edit: jaok, akam hadde vist tatt kontakt :)

Endret av stoners
Lenke til kommentar
Vi er i samtale med Fotovideo om dette. Det er lite som tyder på at det er en sleip taktikk, men snarere en logisktisk løsning som gjorde det enkelt for dem. Men det slår ut feil i Produktguiden, så de ser nå på muligheten for å endre dette i informasjonen vi får fra dem, sånn at det ser riktigerere ut her hos oss.

Erik

Fint om de kan endre på det. Det virket "litt" suspekt - særlig med tanke på at andre web-butikker har leveringsdato på nevnte 2 kameraer et stykke fram i tid, og at man tidligere har lest oktober som leveringsdato på Canon PowerShot S80.

En annen sak er at akam kanskje ikke skulle vise grønn hake på ubekreftede datoer?

Lenke til kommentar
Dette er jo et problem når man skal lese produktguiden, ikke når man browser selve butikken..

Bortsett fra at kunder blir villedet til å tro at de er først med å få inn kameraet. Da kjøper man heller der, enn i en butikk som har ubekreftet dato en uke eller to frem i tid.

Man får alltid en ubekreftet (eller bekreftet) dato ved kjøp fra importør. Hvis man oppdaterer restlisten, vil denne datoen oppdateres fra importør, og man vil kunne gi mer riktig eller mer sannsynlig informasjon til kunden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...