Gå til innhold

Dell vil fjerne logoer

Anbefalte innlegg

Hmm. Jeg tror jeg er ganske uintelligent. Dell forteller oss at økningen av salg ikke er så stor som før, right? Det involverer vel at det ikke er kommet så mange nye kjøpere til, sant? I så fall, hva vil det tjene dem å effektivisere selve byggingen av maskinene med en 10-30 sekunder eller hvor enn lenge det nå tar og sette sammen en maskin? Er det plutselig en mengde med kunder som melder seg til å kjøpe en Dell-pc som de strengt tatt ikke hadde hatt behov for ellers. FORDI at Dell har blitt kjappere å sette sammen maskinene?

Selv om selve økningen av salg ikke lenger stiger like raskt, betyr ikke det at Dell selger færre pcer. Snarere at de planer ut på et visst nivå med salg pr år.

Dermed er det betraktelig med penger å spare hvis man kan kutte produksjonstiden på hver vare med inntil 12.5%.

Men spørsmålet, som andre har nevnt tidligere, er om det fortsatt vil lønne seg når man regner inn hvor mye Dell må betale Microsoft og Intel for å slippe unna.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om selve økningen av salg ikke lenger stiger like raskt, betyr ikke det at Dell selger færre pcer. Snarere at de planer ut på et visst nivå med salg pr år.

Dermed er det betraktelig med penger å spare hvis man kan kutte produksjonstiden på hver vare med inntil 12.5%.

Joda, jeg så logikken i det med kutte produksjonstid, det er jo alltid positivt for bedriftene. Det jeg som sagt følte meg litt uintelligent over var det faktum at jeg ikke så grunnen for argumentene om at Dell ville selge flere PCer om de dropper klistremerkene. Men men.

Får man Windows ferdiginnstallert på Dell-maskinene? I så fall er det vel noen som innstallerer det, og da kunne de gjerne like godt ha klistret noen klistremerker på samtidig. Selvsagt, det må være en eller annen form for automatisering involvert i det hele, ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Er det ikke bare å la folke som selger pcer på f.eks. Elkjøp klistre på klistremerkene rett før de gir dem til kunden?

:) det hjelper ikke Dell stort.... de har allerede kvittet seg med slike "fordyrende" ledd. Man kan sef diskutere i det store og brede om dell er billige eller ikke, men poenget er at de får mer selv slik de gjør det i dag... dvs uten forhandlere.

Får man Windows ferdiginnstallert på Dell-maskinene? I så fall er det vel noen som innstallerer det, og da kunne de gjerne like godt ha klistret noen klistremerker på samtidig. Selvsagt, det må være en eller annen form for automatisering involvert i det hele, ikke vet jeg...

Da jeg fikk min Dell maskin(mulig de har endret dette) var ikke Windows ferdig innstallert i den forstand at jeg bare kunne skru på maskinen, dog lå det klart en windows innstallasjon med drivere etc som innstallerte seg selv da jeg startet maskinen første gang. Regner med dette er noe som automatisk blir kopiert inn på alle HDene uavhengig av oppsett på den spesifikke maskinen, dvs at alle nødvendige drivere for ulike oppsett allerede ligger i denne Windows versjonen. Regner derfor også med at det ikke er noe direkte manuelt arbeid involvert mht denne innstallasjonen.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

"Dell selges ikke i butikken, bare gå online eller ring dem nå!" :p

Så nei, Elkjøp kan ikke klistre de på...

Sparer de 30sek av 240sek, så vil dette gi 2,5% mindre tid på bygging, og dette vil da gi noen kroner mindre i byggekostnad samt at de sparer inn de 1-3kr lappene koster...

Edit; så ikke at Mr.Garibaldi allerede hadde påpekt dette.... :blush:

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
"Dell selges ikke i butikken, bare gå online eller ring dem nå!" :p

Så nei, Elkjøp kan ikke klistre de på...

Sparer de 30sek av 240sek, så vil dette gi 2,5% mindre tid på bygging, og dette vil da gi noen kroner mindre i byggekostnad samt at de sparer inn de 1-3kr lappene koster...

Edit; så ikke at Mr.Garibaldi allerede hadde påpekt dette.... :blush:

Hater stemmen til at karen som sier det i reklamene dems...

Lenke til kommentar

Egentlig skulle Dell ha tjent penger på å gi MS og Intel den gratis reklamen de gir.

Kan ikke skjønne at de må betale for å sette noen andre sitt merkenavn på sine produkt. Dell er såpass store at det er bare tull å betale for det uansett. Så sånn sett skjønner jeg dem da veldig godt at de kutter det ut.

Lenke til kommentar
Det er ikke uten grunn at f.eks ekstra RAM fra Dell er 2-3 ganger dyrere enn i butikken.

Så du mener at dell har så mye ekstrakostnader med å bruke noen sekunder av de gjennomsnittlige 4 minuttene de bruker på å sette opp en PC, at det koster dem 2-3 ganger så mye per rambrikke? Da er vi totalt uenige, med mindre de skulle ha en timelønn på en million kroner. Grunnen til at ram er dyrere er fordi PR-verdien ligger i å selge billige maskiner. Folk som allerede har bestemt seg for å kjøpe en billig maskin har ofte lite peiling på priser på komponenter og betaler dermed for svindyre ekstrakomponenter. Det er her fortjenesten ligger. Akkurat som hos bilforhandlere, der en hel bil koster f.eks 200.000kr, men hvis du kjøper samme bilen i deler og setter den sammen selv så koster den sikkert 5 ganger så mye. Fortjenesten ligger altså ikke i basisproduktet siden det er der den reelle konkurransen skjer, mens alle komponenter har svært høy fortjeneste. Det samme gjelder også skrivere: Svinbillige skrivere finansieres av svindyre blekkpatroner. Evt. det norske strømmarkedet: kwh-prisen presses lavt fordi det er der den reelle konkurransen skjer, mens linjeleien presses oppover fordi det ikke finnes konkurranse på det.

Det kan jo tenkes dette er et trekk/trussel for å lirke litt mer gunstige avtaler ut av M$ og Intel da ...

Jeg tenkte akkurat det samme. Dell ønsker mer penger fra disse for å sette på klistremerkene og unnskylder det med kostnader for påsettinga. Evt. Dell ønsker større rabatter for å fortsette å sette på klistremerkene.

Forøvrig ser jeg ingen grunn til å ha klistremerker på produktene. Det er ikke bare tidkrevende, men også stygt, ikke minst når de begynner å bli skitne og slinte i kantene. Personlig river jeg av klistremerker fra tingene jeg kjøper.

Lenke til kommentar

Tror du har glemt et viktig tall der. 30 sekunder av 240 er 12.5%, og at over 10% av monteringstiden blir brukt på å klistre lapper på kabinettet mener vel alle er tåpelig.

Egentlig skulle Dell ha tjent penger på å gi MS og Intel den gratis reklamen de gir.

Kan ikke skjønne at de må betale for å sette noen andre sitt merkenavn på sine produkt. Dell er såpass store at det er bare tull å betale for det uansett. Så sånn sett skjønner jeg dem da veldig godt at de kutter det ut.

Det er nok heller slik at Dell betaler Intel og Microsoft for sine produkter og at Dell får nedsatt prisen litt dersom de klistrer disse merkene på kabinettene. Så på en måte betaler Dell I og MS for merkene men egentlig er det motsatt, selv om ingen penger går andre vei.

Lenke til kommentar

Tror du har glemt et viktig tall der. 30 sekunder av 240 er 12.5%, og at over 10% av monteringstiden blir brukt på å klistre lapper på kabinettet mener vel alle er tåpelig.

Eller for å sette tall på det i kroner og øre: La oss si at de irrene som setter sammen maskinene tjener 150 kr per time. Med en monteringstid på 4 minutter per PC får de satt sammen 15 PCer per time, altså en kostnad på 10 kr per PC. Hvis det tar f.eks 30 sekunder å sette på klistremerkene så betyr det altså 1 krone og 25 øre i kostnader per PC. Hvis vi så sier at hver PC i gjennomsnitt koster 10.000kr og at Dell i gjennomsnitt har 10% fortjeneste per maskin så står altså klistremerkene for 0,125 promille av prisen, og altså 0,125 prosent av fortjenesten dell har på hver maskin. Det er altså snakk om dråper i havet selv om prosentandelen på 12,5% av arbeidstida høres mye ut.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Eller for å sette tall på det i kroner og øre: La oss si at de irrene som setter sammen maskinene tjener 150 kr per time. Med en monteringstid på 4 minutter per PC får de satt sammen 15 PCer per time, altså en kostnad på 10 kr per PC. Hvis det tar f.eks 30 sekunder å sette på klistremerkene så betyr det altså 1 krone og 25 øre i kostnader per PC. Hvis vi så sier at hver PC i gjennomsnitt koster 10.000kr og at Dell i gjennomsnitt har 10% fortjeneste per maskin så står altså klistremerkene for 0,125 promille av prisen, og altså 0,125 prosent av fortjenesten dell har på hver maskin. Det er altså snakk om dråper i havet selv om prosentandelen på 12,5% av arbeidstida høres mye ut.

Men det er nok mer utgifter ved montering enn bare timelønnen til slaven som setter i kortene, og mange av disse er sikkert statiske (andre arbeidere der som sjefer og managers, prisen på selve bygget, pris på logistikk i bygget etc) så om Dell kan produsere 10% flere maskiner på en arbeidsdag bare ved å ikke sette på klistremerker så tror jeg faktisk at de tjener mer enn bare 0.125 % ekstra.

Å sammenligne i forhold til ganske høy utsalgspris til sluttbruker syntes jeg også er å vri tallene litt mye. Jeg er ganske sikker på at en stor del av maskinene Dell selger er til bedrifter, så her er et lite eksempel:

Jeg heter Emauel Pablo Marquez og kommer fra Venezuela hvor jeg har en liten til mellomstor bedrift (Empresas Pequeñas y Medianas) med over 400 ansatte.

Vi skal så kjøpe inn et par maskiner til kontoret, og finner ut at Dimension 2400 passer bra. Disse koster oss da 349 $ (regner med det er USD siden de bruker bolivar) noe som blir 2273.63,- NOK. Dersom Dell tar 10% profitt blir det 227.36,- hvor de faktisk kunne ha økt profitten med over 4 % dersom de heller stappet klistermerkepengene rett i lomma.

Et tidels kan kansje høres lite ut men når det er snakk om så ufattelig store summer blir det fort penger av det, og husk også hva som skjedde i Superman IV.

Aldri glem Superman IV !

Så der har jeg laget en kraftig motpol til ditt argument, selv om jeg egentlig ikke har noen innsikt i Dell sine produksjonskostnader. En ting som hvertfall er sikkert er at jeg ikke kommer til å miste nattesøvnen av denne agurknyheten.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som synes dette høres veldig spazed ut?

At de ikke tar i bruk klistremerkene av så gode merkenavn som Pentium navnet og win er jo sprøt. Greit nok en ca 50 øre ekstra per maskin, men da blir de merkene eksponert til kunden, det er merke bygende. Pentium kan jeg forståd siden jeg har skjønt av Intel skal gå vek fra pentium navnet. En annen ting jeg ikkeforstår er at de i sted for å ha klistremerker tar og former selve plastiken i kabinetet med eks windows og pentium navnet.

At de skal fjerne logoene høres jeg helt utrolig ut. Skulle nesten tro det ligger noe my mer alvorlig bak dette. For å si det slik så kan de ikke skylde på økonomien siden de tjener sikkert mye mer på den merkebyggingne de klistrelappene representere enn kostnaden. :hmm:

En annen ting som kan være grunnen er at dell har lyst å rendyrke sitt eget merke og for å ungå noen misforståelser så tar de vek de merkelappene fra andre produsenter og bedrifter.

Men hvem vet? Kanskje det var en av de beslutningen som hender etter de har styrtet noen vodkaflasker for mye på styrerommet, slike beslutninger skjer nok mye oftere enn vi tror.

Lenke til kommentar
Men det er nok mer utgifter ved montering enn bare timelønnen til slaven som setter i kortene, og mange av disse er sikkert statiske (andre arbeidere der som sjefer og managers, prisen på selve bygget, pris på logistikk i bygget etc) så om Dell kan produsere 10% flere maskiner på en arbeidsdag bare ved å ikke sette på klistremerker så tror jeg faktisk at de tjener mer enn bare 0.125 % ekstra.

Bingo!

Når en unødvendig del av byggingen tar over 10% av arbeidstiden pr enhet er dette noe de fleste bedrifter vil ønske å fjerne, med mindre det bidrar positivt på andre måter (bedre arbeidsmiljø, bedre for miljø, e.l.).

Litt skremmende over hvor få som faktisk forstod det....

Lenke til kommentar

JohndoeMAKT: Jeg skjønner motargumentene dine. Jeg skal være enig i at det kan bli dyrere enn de 1,25 kronene jeg regnet meg frem til, men jeg tror ikke det er så voldsomt mye mer. La oss si det dobbelte, eller kanskje 3 ganger så mye for å være sikker. Men det blir fortsatt småpenger.

Greit nok, jeg underdrev. Men ditt eksempel er nok også å dra det litt langt i andre retningen. Mitt eksempel tok utgangspunt i at en gjennomsnittlig PC koster 10.000kr for sluttbrukeren. Ditt eksempel tok utgangspunkt i PCer til 2.273 kr. Det er sikkert representativt for kjøpesituasjonen du var i, men jeg tror ikke det har så mye med gjennomsnittet å gjøre.

OT: Jeg var 5 uker i Venezuela for noen år siden. Fint land med variert klima og hyggelige folk (utenom storbyene i hvertfall) :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...