Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flexifuel, etanol og bensin 80% mindre utslipp

CoolBeer

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/30/441830.html

Tok min vanlige runde rundt om paa nettet, og dette er hva jeg finner. Dette hoeres jo baade fint og flott ut, hvorfor kan ikke norske politikere faa til noe slikt... Neida, her skal det vaere skatter og avgifter her...

Men drivstoffet hoeres jo unektelig litt fint ut, og at bilen i tillegg kan gaa paa kun bensin i tilleg er jo et pluss... og jeg regner nesten med at bilen ogsaa kan gaa paa ren etanol, saa hvis man har vaert en tur paa polet, og gaar tom for suppe, saa kan man jo bruke de edle draaper paa tanken(en smule dyrt kanskje men... maa man saa maa man :p)

Dog... etanol har en tendens til aa tiltrekke seg vann... er dette helt heldig aa bruke som drivstoff?

En ting jeg reagerer litt paa da, er jo at dagbladet ikke har peil paa etanol og metanol(se veldlagt bilde). Saa jeg lurer litt paa om det faktisk er etanol, eller om det er metanol... :p

post-150-1125383494_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som svenskene kjører på er ei blanding av etanol og bensin. Etanol er ikkje det samme som metanol(tresprit). Og at etanol tiltrekker seg vann er det som gjør at det ikkje er mulig å oppbevare 100% sprit i et rom, uten at den tiltrekker seg vann til den når 96%.

Svenskene produserer vel etanolen fra rasp, og en av grunnene er å produsere en del av drivsatoffet innenlands, en annen er at det er et CO2 nøytralt drivstoff så lenge det er produsert av biologisk materiale.

Om det i Norge er lønnsomt å produsere etanol for drivtoffbruk er en annen sak, men viss det totale miljøregnskapet er positivt vil det nok bli produksjon.

PS! Polsprit er utvanna skvip som eg ikkje ville hatt på tanken pga 60% vann, men har du ei kanne rein himkok er det ingen fare å ha litt på tanken :!:

Lenke til kommentar

Neida er ikke farlig med metanol, men vanlig sprit er ikke

bra for motoren selv om den kan gå på det, Audien jeg hadde

kunne gå på metanol. Det eneste jeg behøvde å gjøre hvist

jeg skulle fylle sprit på den var å bytte ut flotøren i forgasseren.

Mener å huske at de bruker mye metanol på bilene i søramerika

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...