Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett medion router ...

Anbefalte innlegg

Argh, nå har routern funket bra noen dager og så poff så forsvinner internettet...

Har

* Zyxel Prestige (som var del av startpakka til start.no sitt bredbånd) adslmodel /switch.

* Medion trådløs router kit

* En stasjonær som er koblet på kabel til Medion routern, samt damas bærbare som kobler seg opp via Medion USB dongelen.

Alt funket fint inntil i kveld (måtte knote litt i begynnelsen, men plutselig funket det, og jeg er stor tilhenger av if it works, dont fix it)

Tror problemet står på Medion routern som sikkert ikke er skikkelig satt opp.

Nå er jeg ikke en kløpper på dette, så jeg har brukt wizarden til og sette opp medion routern. I tillegg er manualen på tysk hehe

Valg 1:

Router konfig eller brigde konfig. Mitt svar: "Ok, det er router konfig"

Valg 2:

Navn på nettverket samt kanal. Mitt svar: "xxx samt kanal 6"

Valg 3:

Anvende DHCP? Mitt svar :"tja...vel ok ja"

Valg 4:

Type IP forbindelse tilbyes av din ISP?

Statisk, Dynamisk, PPPoE, PPID, Nei jeg vil ikke sette opp internett forbindelsen

Mitt svar: "Hmm, start.no bruker dynamisk IP, må betale ekstra for fast IP. Dynamisk!"

Neste dilemma er sikkerhet, og der har jeg satt opp en standard 64-bit WEP nøkkel med tilhørende passord. Det har vel ikke noe og si på forbindelsen min.

ALIKEVEL FUNKER DET IKKE! Hjelp!

Stig,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Argh, nå har routern funket bra noen dager og så poff så forsvinner internettet...

Har

* Zyxel Prestige (som var del av startpakka til start.no sitt bredbånd) adslmodel /switch.

* Medion trådløs router kit

* En stasjonær som er koblet på kabel til Medion routern, samt damas bærbare som kobler seg opp via Medion USB dongelen.

Alt funket fint inntil i kveld (måtte knote litt i begynnelsen, men plutselig funket det, og jeg er stor tilhenger av if it works, dont fix it)

Tror problemet står på Medion routern som sikkert ikke er skikkelig satt opp.

Nå er jeg ikke en kløpper på dette, så jeg har brukt wizarden til og sette opp medion routern. I tillegg er manualen på tysk hehe

Valg 1:

Router konfig eller brigde konfig. Mitt svar: "Ok, det er router konfig"

Valg 2:

Navn på nettverket samt kanal. Mitt svar: "xxx samt kanal 6"

Valg 3:

Anvende DHCP? Mitt svar :"tja...vel ok ja"

Valg 4:

Type IP forbindelse tilbyes av din ISP?

Statisk, Dynamisk, PPPoE, PPID, Nei jeg vil ikke sette opp internett forbindelsen

Mitt svar: "Hmm, start.no bruker dynamisk IP, må betale ekstra for fast IP. Dynamisk!"

Neste dilemma er sikkerhet, og der har jeg satt opp en standard 64-bit WEP nøkkel med tilhørende passord. Det har vel ikke noe og si på forbindelsen min.

ALIKEVEL FUNKER DET IKKE! Hjelp!

Stig,

Hei!

Er det andre trådløse nett i nærheten? Kan hende at de også sender på samme kanal som ditt, og da får dama problemer.

Eller kommer du deg rett og slett ikke inn på nett i det hele tatt??

Endret av putebiter
Lenke til kommentar
Hei!

Er det andre trådløse nett i nærheten? Kan hende at de også sender på samme kanal som ditt, og da får dama problemer.

Eller kommer du deg rett og slett ikke inn på nett i det hele tatt??

Nei, det er kun mitt nett som er i området her. Damas bærbare plukker i hvertfall ikke opp andre nett.

Kommer ikke på nett i det hele tatt!

Stig,

Lenke til kommentar

Kommer ikke på nett i det hele tatt!

Stig,

Ok, må du ha passord å greier for å koble deg til start.no sitt nett, eller er det bare tut og kjør? hvis du må bruke passord, må du nemlig huke av for PPPoE, og legge inn brukernavn og passord.

PB

Lenke til kommentar
Vel det har bare vært tut og kjør fordi jeg har ikke brukt den option'en. Nettet har vært oppe flere dager

Stig,

Hmmm, da er jeg desverre blank, og kan ikke hjelpe deg videre. så vi får håpe noen andre kan hjelpe deg. Siste ting, har du restartet adsl modemet, har selv en prestige, og den har en tendens til å henge seg....

Lenke til kommentar
Hmm, skal ta en restart. Men mener jeg prøvde det i sted også...:(

Men oppsettet mitt, hva syns du om det? Er routern noe lunde logisk satt opp?

Stig,

Oppsettet ditt ser fint ut det. Som det skal være, eneste er at jeg ville byttet kanal i tilfelle der er fler i nærheten av deg som kommmer til å fyre opp trådløse nettverk. Mange routere kommer nemlig med kanal 6 som standard, og da kan de bli kræsj med ditt trådløse.

PB

Lenke til kommentar
Takk for hjelpa iallfall! Skal ringe Start i morra og spørre om PPPoE...

Stig,

Sakset dette fra start.no sine sider:

Enkel installering

Velger du å leie ruter fra oss trenger du kun å koble ruteren i ditt telefonuttak og du er på nett. Selvsagt kan du også benytte din egen ruter og vi vil da sende deg oppsettet du selv må legge inn. Ønsker du enda mer hjelp kan du velge å få en montør hjem til deg.

så da er det nok noe xtra....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...