Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med koax nettverk

Anbefalte innlegg

Har to pc'er her som skal kobles sammen med en koax kabel. Nettverkskorta er ett 3com 3c590 combo-kort og ett 3com 3c509 combo-kort.

Jeg kan uten problemer plugge de sammen vha en kryssa tpkabel, men når jeg bytter ut denne med en koax så finner ikke maskinene hverandre. Har ett T stykke med en terminator i hver ende. Har også prøvd flere koaxkabler uten hell.

Det jeg lurer på er da om man må "aktivere" utgangen der man kobler til koax'en (er det ikke bnc det heter?).

Os er win2000 på ene maskina og win98se på den andre.

Takker for eventuelle svar og innlegg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tp kabelen koblet til samtidig nei :wink:

Det ene kortet er ISA (3c509) men har desverre ikke driverdisketten. Tror jeg har funnet det jeg trenger på hjemmesidene deres nå :smile:

Får bare håpe det ordner seg

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-10 16:41, Flavabone skrev:

Hvorfor bruke coax i det hele tatt ????
:lol:

Eh, mister smartass, så lenge jeg FÅR masse 10mbit nettverkskort og flere titalls meter med koax kabel så bruker jeg da dette! Skjønner ikke poenget med å punge ut i dyre dommer for tp kabler og 100mbit nettverkskort når man bare skal dele en 384/128 linje..

btw: Var det det eneste smarte du hadde å bidra med? Jeg er klar over at det er utgått på dato, at tp er raskere osv, men det var heller ikke poenget med denne tråden :roll:

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at forskjellen mellom 10Mbps og 100Mbps ikke er så veldig merkbart egentlig anderledes man flytter svære filer mellom maskinene.

Vet riktignok ikke hvordan det fungerer i spill på lokalnett siden jeg ikke spiller, men jeg vi da gjette på at 10Mbps holder der også.

Forskjellen er vel stort sett at der man på 10Mbps må vente i 11 sekunder slipper man unna med 8 sekunder på 100Mbps. Det er viktig å huske hastigheten på harddisken osv også.

Skal man bare koble sammen flere datamaskiner for å dele noen filer holder det faktisk lenge med 10Mbps.

Lenke til kommentar

Har nå fått begge nettverkskorta til å bruke bnc utgangen og kan dele filer/skrivere mellom de to pcne. Nå derimot sliter jeg no reint jaevli med å dele internett mellom maskinene..

Win98se kan koble på nett (direkte gjennom modemet). Har installert ics på 98maskina også, men maskina med 2000 (som skal koble til gjennom 98 maskina) klarer ikke å komme seg på nett. Har prøvd å pinge i hytt og pine, installert/avinstallert ics flere ganger og prøvd med utallige kombinasjoner av ip adresser og subnetmask osv... Jeg har fått ics til å fungere før engagn mellom disse maskinene, husker at det var mye styr da òg (husker desverre ikke hva jeg gjorde :sad: ).

Hjelp! :???:

Lenke til kommentar

Har sittet og knotet en del med ics selv før jeg satte opp en gammel maskin som ruter for å dele oppkoblingen. Men mellom knotingen og ruteren var jeg også borti et program som het "all aboard" som var god på dette med å dele et modem enkelt og greit, men det kan virke som om de har gått dunken nå når jeg kikker :sad: ( http://www.internetshare.com ).

Uansett dette var et shareware program, og jeg har forsåvidt instalasjonsfilene liggende som du kunne fått, men må si jeg er usikker på hvordan reglene rundt dette er (med konkurser og shareware). Uansett så finner du sikkert noe tilsvarende på f.eks http://www.download.com .

Lenke til kommentar

problem ditt er at for og bytte fra cox til Tp så må du kjøre ett gamelt dos program. hadde samme probleme før selv. NB: funker ikke i win2k eller winxp.

løsning den enne pc som har win98 bytt korte over til den og bytt med den og flytt korte til bakke.

driver finner du på http://www.3com.com og kjør fila som hetter "setup.exe"(trur jeg ca 6år siden jeg gjorde det sist) så får du en meny som du kan velge på og husk på og save setings!

NB: hvor lang er den cox?

problem nr 2: last ned sygate og les hjelp der.

Erik ranvik

http://www.ranvik.net

[ Denne Melding var redigert av: ranvik på 2002-08-15 03:31 ]

Lenke til kommentar

Problem 1: Løst. Har somsagt tidligere klart å konfigurere begge korta til å bruke coax ved hjelp av dos programmet (bare å boote med en win98 oppstartsdisk i w2k maskina).

Problem 2: Takk for tipset skal lese litt om sygate :smile:

kabelen er vel noe sånt som 20 meter.. (har 4 stk som er like lange)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...