Heineoen Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Hei! Hva brukes DNS til? DHCP er vell slik at du tildeler en ip range, så bytter dhcp slik at ip adressene ikke låses Er det ikke? Hva er egentlig vitsen med det? Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 DNS - Domain Name Resolution. Kort fortalt, det er tjenesten som oversetter ifra et domene navn (som www.hardware.no ) og til en IP adresse. DHCP - (Klarer ikkje å huske kva det er en forkortelse for)Brukes for å tildele IP adresser til maskiner på et lokalt nett. Noen rutere har denne tjenesten, andre bare videresender DHCP forespørssler til en sentral server. (ADSL 'modem' bruker å videresende forespørsler) Vitsen med dette er at man gjør alle konfigurasjons endringer på ett sted istedet for å labbe rundt til hauger med maskiner... For ikkje lenge siden skifta eg Primær DNS for rundt 300 maskiner i M&R, bare ved å logge meg på en server og endre en innstillling. Det gjør det også mye enklere å administrere... Husker tilbake i DOS/Lan-Manager tiden, hvor eg måtte føre lange lister over maskinene og hvilke adresser de brukte. Og selvsagt ble listene aldri skikkelig vedlikeholdt, så det å sette opp ei ny maskin kunne ofte bli et stort problem... Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Takk for det.. Så at det var mulig å stille inn hvor lenge DHCP skulle være leaset? Hva er det? Er det en fordel at denne står på uendelig? Lenke til kommentar
Uluen Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 DHCP, litt mer om lease og DNS. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 DHCP-tjenester leaser ut en IP-adresse. Da registrerer DHCPen MAC-adressen til nettverkskortet som er koblet til og lager en lease av en IP-adresse til akkurat den MAC-adressen. Fordelen med det er jo at samme maskin får samme IP-adresse hver gang den spør om en IP. Om du har en maskin som alltid skal ha samme IP er det best å reservere en IP-adresse til den maskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå