B4stian Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Ja, har hatt en diskusjon med noen venner og vi er uenige hva man egentlig lover Gud. Jeg tror man lover å oppdra seg selv i en kristen tro å leve etter dems regler, men de andre tolker det ikke sånn. Hva sier egentlig "loven"? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten ses mer som objekt enn som subjekt i konfirmasjonsgudstjenesten. Kirkemøtet 1997 vedtok revidert Plan for konfirmasjonstiden. Her settes konfirmasjonstiden i sammenheng med kirkens dåpsopplæring. Konfirmasjonstiden defineres som avslutningen av kirkens dåpsopplæringsprogram. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten ses mer som objekt enn som subjekt i konfirmasjonsgudstjenesten. Kirkemøtet 1997 vedtok revidert Plan for konfirmasjonstiden. Her settes konfirmasjonstiden i sammenheng med kirkens dåpsopplæring. Konfirmasjonstiden defineres som avslutningen av kirkens dåpsopplæringsprogram. Og det betyr? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Selve konfirmasjonen i Den Norske Kirke(statskirken) er kun forbønn, du trenger dermed ikke bekjenne deg til Gud, (altså, du trenger ikke være kristen) for å bli konfirmert. Ergo lover du ikke Gud en dritt. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Selve konfirmasjonen i Den Norske Kirke(statskirken) er kun forbønn, du trenger dermed ikke bekjenne deg til Gud, (altså, du trenger ikke være kristen) for å bli konfirmert. Ergo lover du ikke Gud en dritt. *****!!! Der tapte jeg den diskusjonen... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Konfirmasjonen er å bekrefte det som du\dine foreldre og faddere lovte under dåpen.Altså du bekrefter dåpen. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Konfirmasjonen er å bekrefte det som du\dine foreldre og faddere lovte under dåpen.Altså du bekrefter dåpen. Egentlig ikke. Men det er jo en måte å se det på. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Konfirmasjonen er å bekrefte det som du\dine foreldre og faddere lovte under dåpen.Altså du bekrefter dåpen. Egentlig ikke. Men det er jo en måte å se det på. Oki.. Da har jeg nå blitt vranglært :!: Lenke til kommentar
Lollapalooza Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Man må jo være døpt for å konfirmere seg i kirken, dermed må man også være kristen. Hvorfor konfirmere seg i kirken hvis man ikke er kristen? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Konfirmasjonen er å bekrefte det som du\dine foreldre og faddere lovte under dåpen.Altså du bekrefter dåpen. Egentlig ikke. Men det er jo en måte å se det på. Meningen slik KVTL framstiller det var almen oppfatning i alle år. Når jeg konfirmerte meg for en mannsalder siden var det slik vi sa det. Som det sies i Wikipedia: Though beliefs about confirmation differ among traditions, it is commonly seen as a mature statement of faith of a person already baptised. Men Olsen har egentlig rett. Det er kirken på Guds vegne som bekrefter at den konfirmerte har mottatt visdom som plasserer ham/henne blandt de troende. Riktig nok i den protestantiske tro rent symbolsk. Confirmation is seen as granting the receiver an extra-natural source of wisdom, knowledge and courage, should the person desire it with an open heart. As such, Confirmation is the fulfillment of the words of Christ who said "And ye shall know the truth" (John 8:32). See also the New Testament Gospel of Saint John, chapter 14 where Christ discusses the topic with the Apostles. At de ble oppfattet motsatt skyldes at den konfirmerte måtte bekrefte at han/hun var "tilliten verdig" gjennom å svare på prestens spørsmål og "bevise" at din tro var ren og reell. Men den norske kirke bestemte seg for å fire litt på kravene, og vedtok nye definisjoner for å sørge for at folk fortsatt konfirmerte seg... Geir Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Man må jo være døpt for å konfirmere seg i kirken, dermed må man også være kristen. Hvorfor konfirmere seg i kirken hvis man ikke er kristen? Hvorfor komfirmere seg i det hele tatt? Jeg avsto vederlagsfritt. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 eneste grunnen jeg hadde til å konfirmere meg kirkelig, var alle de fete konfirmasjons turene vi fikk dra på. Da sier jeg luxembourg, london, belga, osv Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Særlig i Nord-Norge har jeg forstått at konfirmasjonsturene ofte går til "fine" reisemål... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Sier bare litt om hvor smarte vi er. De aller fleste konfirmerer seg uten å ha peiling på hva det betyr... Hadde det ikke vært penger i bildet (er det normalt med utenlandsturer?), hadde nok kirken merket det ja... (ja, jeg konfirmerte meg 100% pga pengene) Lenke til kommentar
Eksos Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 eneste grunnen jeg hadde til å konfirmere meg kirkelig, var alle de fete konfirmasjons turene vi fikk dra på. Da sier jeg luxembourg, london, belga, osv Vi dro en helg på en hytte langt ute i skogen. Lenke til kommentar
Lollapalooza Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Jeg konfirmerte meg borgerlig, er ikke døpt, og er ikke kristen, derfor. Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Jeg konfirmerte meg ikke i det hele tatt Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Siden trådstarter fikk svar på det han spurte om, og det ikke var hvorvidt folk har konfirmert seg eller ikke, stenger vi denne. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg