Gå til innhold

Få vekk den gamle CPU vifta (fikset)


jossimd

Anbefalte innlegg

Hei

 

På mitt hovedkort Abit Fatal1ty må jeg ha tilkoblet den CPU kjøleren som fulgte med CPUen eller så lager hovedkortet en alarm lyd og vil ikke starte.

 

Jeg bruker en Thermalright X-120 kjøler nå men den gamle CPU vifta står inne i kabinettet og bråker hvordan kan jeg få vekk denne vifta?

 

Har prøvd i BIOS men alt jeg kan gjøre der er og skru av "Abit Beep control" som passer på at vifta går, så jeg kan stoppe vifta med og holde den igjen uten at den piper men jeg vil gjerne ha den vekk.

 

Vifte kontakter en en rar 4 pins kontakt som ser slik ut:

post-24-1125337567_thumb.jpg

Endret av jossimd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm, det du har markert på bildet der virker på meg som "P4 pluggen", sikker på at det er der vifta sitter? :s Vanlighvis er viftetilkoplingen en liten 3 pins kontakt lik den hvor chipsetvifta er koblet inn.

 

EDIT: Som denne jeg har markert i grønt. Se bildet :)

post-24-1125337967_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Dersom det ikke er noen som helst mulighet til å fjerne denne pipingen i BIOS (noe jeg synes er veldig rart at det ikke er) så kan du koble inn en motstand på rundt en 1000Ohm mellom 12v og jord. Dette er da for å lure hovedkortet til å tro at det sitter en vifte der.

 

EDIT: Når jeg nå tittet på ett high-res foto ser jeg at den 3 pinspluggen til vifta er rett under p4 pluggen. :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Dersom det ikke er noen som helst mulighet til å fjerne denne pipingen i BIOS (noe jeg synes er veldig rart at det ikke er) så kan du koble inn en motstand på rundt en 1000Ohm mellom 12v og jord. Dette er da for å lure hovedkortet til å tro at det sitter en vifte der.

 

EDIT: Når jeg nå tittet på ett high-res foto ser jeg at den 3 pinspluggen til vifta er rett under p4 pluggen. :)

Hordan kobler du til en motstand da :blush: kan ikke sånt jeg.

Lenke til kommentar
Neh, de færreste er født med den evnen gitt :p Så det er slettes ingen selvfølge.

 

 

EDIT: F*, dobbelpost... Skriver det om jeg. :)

Faren min kan med sånn modstand og lodde greier men mellom hvilket kontakter skal motstanden kobles? (dette var noen han spurte om jeg har ikke peiling)

Endret av jossimd
Lenke til kommentar

Det skal monteres mellom 12v og jord. (på mine vifter er dette rød og sort ledning.) Men jeg ville ikke loddet rett på hovedkortet, heller tatt en gammel vifteledning og loddet på en motstand i den enden som før satt på vifta.

 

Men du er HEEELT sikker på at det ikke finnes en knapp som slår av denne pipingen?

Lenke til kommentar

Hei.

Det skal ikke være nødvendig med loddebolt for å dissable pipinga. Dette

velges i BIOS. Jossimd gå inn i BIOS og huk vekk * for "beep", lagre endring

før du gå ut av BIOS.

 

Les i "User Manual" om du er usikker. Har du den ikke så last ned en.

Det er greit forklart hva du skal gjøre.

Endret av Targa_PC
Lenke til kommentar
Det skal monteres mellom 12v og jord. (på mine vifter er dette rød og sort ledning.) Men jeg ville ikke loddet rett på hovedkortet, heller tatt en gammel vifteledning og loddet på en motstand i den enden som før satt på vifta.

 

Men du er HEEELT sikker på at det ikke finnes en knapp som slår av denne pipingen?

Jeg her ikke heeeeeeeeeeelt sikker skal gå og sjekke en gang til nå

Lenke til kommentar
Hei

 

På mitt hovedkort Abit Fatal1ty må jeg ha tilkoblet den CPU kjøleren som fulgte med CPUen eller så lager hovedkortet en alarm lyd og vil ikke starte.

 

Jeg bruker en Thermalright X-120 kjøler nå men den gamle CPU vifta står inne i kabinettet og bråker hvordan kan jeg få vekk denne vifta?

 

Har prøvd i BIOS men alt jeg kan gjøre der er og skru av "Abit Beep control" som passer på at vifta går, så jeg kan stoppe vifta med og holde den igjen uten at den piper men jeg vil gjerne ha den vekk.

 

Vifte kontakter en en rar 4 pins kontakt som ser slik ut:

Ser da ut som om det er atx 12 v pluggen fra poweret men.....

 

vifteplugger ser jo ikke sånn ut..

 

nå er jo jeg asus mann da så hender jeg kanskje tar feil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...