Glenn635 Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) Jepp har etpar bra historier..... Har blitt stoppet blått to ganger i mitt liv.... (begynner å bli noen år siden nå...har lært litt av det) Første gangen var på firefelt med 80 sone, ble stoppet etter å ha ligget i mellom 120 og 130 km/t. Hvorfor jeg ikke reagerte på den Primeraen som plutselig la seg over i venstre felt bak meg og holdt samme hastighet som meg, vet jeg ikke. Uoppmersomhet er ikke bra... Det første onkel skulle ha, var selvsagt vognkort og førerkort. Deretter spør han hvor fort jeg kjørte. Jeg svarte at det var jeg desverre ikke helt sikker på, men det var mulig at det gikk litt fort og at jeg beklager og legger meg helt flat. (Vær lei deg, og alltid høflig. ALDRI vær frekk eller begynn å diskutere eller krangle. Uansett!) Politimannen gjentok spørsmålet om hvor fort jeg hadde kjørt flere ganger, for å få meg til å innrømme hastigheten. Jeg gjentok at jeg ikke visste hvor fort jeg hadde kjørt, trodde det var som trafikken ellers i venstre felt. Jeg skjønte at han ikke hadde fått målt meg (av ukjent grunn), og ville ha meg til å innrømme faktiske forhold. Etter noen minutter med moralpreken fikk jeg tilbake lappen og vognkortet og beskjed om å ta det med ro.... Vel, fikk litt skrekken av den opplevelsen, og i lang tid etterpå, faktisk. MEN..... Ca 1/2 år senere var jeg sent ute på vei til jobb og kjørte litt....effektivt. Kjørte nedover i en 4-felts tunel med 70 sone. To filer hver vei, adskillt fra møtende trafikk. Nederst i tunellen er det en S-sving. Greit, det gikk litt vel fort nedover den tunellen(ca 110 km/t), det var ingen annen trafikk. MEN så viste det seg at en politibil hadde ligget et stykke bak meg og sett at det gikk litt fort inn i tunellen. De hadde forsøkt å ta meg igjen i tunellen og få målt meg med gj.snittshastighetsmåleren (Police Pilot) i sin bil. Etter S-svingen fortsetter tunellen et stykke og jeg så politibilen rett etter tunellen var slutt. Så kom blålysa på.... Vel, samme historien gjentok seg. Hvor fort kjørte du? Beklager, vet ikke.... Mulig det gikk litt fort, vet ikke hastigheten, men legger meg helt flat osv.... Han spurte hvor fort jeg kjørte 3-4 ganger, men jeg måtte jo svare at jeg ikke visste like mange ganger.... Denne politimannen var til slutt ærlig nok til å fortelle meg følgende: De hadde ligget langt bak meg (jeg hadde ikke sjans til å se dem) når jeg kjørte inn i tunellen. De hadde forsøkt å ta meg igjen, men klarte det ikke. De hadde startet målingen med et punkt A midt i tunellen. Men pga min hastighet hadde jeg blitt borte for dem i S-svingene nederst så de hadde ikke fått punkt B på måleren.... Siden jeg ikke innrømte faktiske forhold og de ikke hadde noen håndfaste beviser (f.eks måling eller video) måtte jeg slippe med en advarsel..... Litt spesiellt å vite at hvis jeg hadde kjørt litt saktere(f.eks 90), men likevel for fort, så hadde jeg ikke blitt borte for dem i S-svingene med det resultat at de hadde fått målt meg.. Dette har skjedd kun to ganger i livet mitt, tror ikke det vil skje en tredje gang. Går ikke an å ha så flaks mer enn to ganger vel? Hva har jeg lært da: Kjør pent. Skal en kjøre litt fortere enn fartsgrensen, vær veldig oppmerksom på andre biler rundt deg og spesiellt de som legger seg ut i venstre felt bak deg og øker hastigheten opp til din hastighet. Da er det rett inn i høyre felt igjen.... Hvis du skulle bli stoppet: ALDRI innrøm hastigheten. (Spør politiet gjentatte ganger om hvor fort du kjørte har de ikke måling. Har de målt deg sier de det tidlig i samtalen) Vær alltid så høflig du kan. Legg deg flat og gi uttrykk for at du skjønner at du har gjort noe mindre smart. Aldri diskutér eller krangle med en politimann, selv om han/hun er krass mot deg. Godta moralprekenen før du får kjøre videre, uten å avbryte. Ofte kan utfallet av slike saker være en skjønnsmessig avgjørelse av politimannen. Han/hun KAN selvsagt la deg slippe med en advarsel, selv om han har målt deg. Hvis han vil. Hadde jeg vært "kjekkas" når jeg ble stoppet kunne jo politmannen kanskje anmeldt meg for uaksom kjøring, hvis han ville. Selv om de ikke hadde fått målt meg. Når det gjelder andre måter å måle fart på, som f,eks fotobokser er disse ikke noe å bekymre seg for. Les mitt innlegg her på forumet om fotobokser. Når det gjelder radar, må en bruke radarvarsler. Når det gjelder laser, er de fleste varslere kombinerte laser/radarvarslere. Hvor godt disse funker mot LASER vet jeg ikke helt, men har stillt dette spørsmålet i en annen tråd her på forumet. Mot radar skal de i alle fall være helt overlegent bra..... PS: Må innrømme at skrekken fra disse to episodene sitter i bra ennå, så jeg tar det meg med ro idag. Selv om dette skjedde for flere år siden. Det er en ekkel følelse å se lappen få vinger når du leverer den fra deg.....men en utrolig bra følelse å få den tilbake etterpå.... Endret 29. august 2005 av Glenn635 Lenke til kommentar
Biggus Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Når det gjelder andre måter å måle fart på, som f,eks fotobokser er disse ikke noe å bekymre seg for. Les mitt innlegg her på forumet om fotobokser. Japp, er du en teit kverulant vil nok snuten jobbe fælt for å finne et eller annet å gi deg bot for. Men du og disse fotoboksene; cluet er vel at man ikke vet/husker hvor alle står og dermed er i fare for å bli knipset. Er vel ikke slik at du kjører med fingern oppi nesa hele tiden? Og du er vel ikke så lite smart at du bevisst kjører veldig fort forbi en fotoboks? Selv om du har fingern i nesa Men jeg skjønner poenget ditt da. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Når det gjelder andre måter å måle fart på, som f,eks fotobokser er disse ikke noe å bekymre seg for. Les mitt innlegg her på forumet om fotobokser. Japp, er du en teit kverulant vil nok snuten jobbe fælt for å finne et eller annet å gi deg bot for. Jeg er sikker på at jeg kommer til å begynne å kverulere eller irritere politiet når jeg blir stoppa.. Kan ikke noe for det.. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Grensene for å miste lappen er ikke forskjellig fra om du er 18-19, eller nærmere 40. Forskjellen er bare at mens 18-åringen må ta førerprøven på nytt, slipper 40-åringen unna med en viss tid beslag. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Grensene for å miste lappen er ikke forskjellig fra om du er 18-19, eller nærmere 40. Forskjellen er bare at mens 18-åringen må ta førerprøven på nytt uansett, kan 40-åringen slippe unna med en viss tid beslag. Fixed. Lenke til kommentar
VolvoRacing Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 dte heter ikke 0 tolleranse, det heter prøvetid! det som skjer når du mister lappen i dn perioden er at du må ta nesten alt av oppkjøring på nytt. hverfall nå! det er forskjell på politifolk også. noen er greie og noen ikke fult så greie. det er mye du kan slippe unna med bare du treffer rett person og det ikke er snakk om noe skikkelig alvorligt. Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 2 års prøvetid: Mister du førerkortet innen prøvetiden må du ta teoretisk og praktisk prøve på nytt. Utenom prøvetid: Mister du førerkortet lenger enn 6 måneder må du ta teoretisk og praktisk prøve på nytt. Mister du den under 6 måneder vil du få førerkortet tilbake etter "soninga". Har du f.eks. både klasse A og B når du mister lappen, trenger du kun å kjøre opp på B for å få begge igjen, kjører opp i den tyngste klassen, regner med dette gjelder hvis en har eksempelvis C og B også, at en kun trenger å kjøre opp på C. Jeg har erfaring Lenke til kommentar
eab Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Har aldri blitt bøtelagt for noe bilrelatert, men har snakket meg unna noen ganger. En episode jeg husker godt er følgende: Jeg og to kamerater skulle hjem en kveld midt i uka. Ikke mange biler på veien. Kjører bortover en vei med 2 felt i min kjøreretning. Ligger i høyre felt. Politiet ligger i venstre felt med sin kommandobil og daffer avgårde i 40km/t i 50sonen. Jeg har vel ca 50-55 på nåla og duver forbi. Rett og slett fordi de kjørte grusomt tregt og jeg trodde de skulle svinge av på avkjøringen til venstre like borti veien. Høyre felt (som jeg ligger i) har skilt som viser at det er påbudt å svinge til høyre. Jeg skal rett fram og glir da elegant inn foran politibilen som ikke svingte av likevel. Jeg kjører som folk og tenker ikke noe mer på episoden. Politibilen legger seg helt i støtfangeren min og etter 3-4 minutter er det på med langlys og ekstralys. "Fy satan så irriterende det er med alle disse lysa i nakken" tenker jeg og kjører videre. Så blinkes det febrilsk med langlys. Til slutt kommer blålysene og sirener. Jeg svinger inn på en bussholdeplass og ruller ned ruta og strekker ut arma med førerkort og vognkort klart i hånda. Politimannen går bort til bilen og lyser lenge inn i bilen med magliten sin før han sier noe. "ja, hvorfor stoppet du ikke? Vi signaliserte lenge med lysene". Dette var en stor excursion og jeg fikk langlysene rett inn i bilen og speilene. Forklarte han hva jeg syntes om slik lysbruk, og han ga etter og innrømmet at de egentlig skulle bruke blålys for å stoppe folk. Så ble det litt prating fram og tilbake. Han spurte om jeg kunne reglene for forbikjøring i høyre felt. "Ja, de reglene kan jeg. Man skal ikke foreta forbikjøringer i høyre felt med mindre bilen i venstre felt skal til venstre...(osv)" Så spurte den etterhvert så irriterte politimannen hva boten for dette var. Jeg svarte som sant var og ble deretter spurt om jeg hadde penger nok til å betale en slik bot. -"Nei, som fattig student har jeg bare såvidt penger nok til tak over hodet og mat i munnen" svarte jeg kjapt. Politimannen ble helt stille og så på meg. "Med det samme vi er inne på temaet, hvordan er reglene for bruk av venstre felt på flerfeltsvei", datt det ut av meg. Joda, politimannen kunne reglene og ramsa de opp. -"Ja, hvorfor kjørte dere da godt under fartsgrensen i venstre felt" spurte jeg undrende. Politimannen svarte ikke noe, bare tok med seg vognkort og førerkort og satte seg tilbake i bilen til makkeren. Etter en stund kom begge ut og fortalte at bilen var anmeldt/innrapportert for det som de kallte "griskjøring" den og den datoen. Jeg visste hva det dreide seg om, men siden bilen ikke var registrert på meg avviste jeg blankt at jeg var sjåføren. Så kom regla om å kjøre forsiktig, følge reglene, og den obligatoriske "neste gang vi tar deg skall du få svi"-talen. Tok førerkort og vognkort og fresa avgårde, med politiet på slep nesten hele veien hjem Noen uker senere havna jeg i samme scenarioet. Jeg i først i høyre felt, politiet først i venstre felt. De kjørte godt under fartsgrensa og jeg kjørte opp på siden av de. De slakka av, og jeg gjorde det samme. Ville jo ikke kjøre forbi politiet på feil side, visste jo hvor mye styr det ble. De slakka av enda mer og det samme gjorde jeg. Til slutt kjørte vi så sakte at lyskrysset foran rakk å bli rødt. Lyskrysset kan jeg bedre enn min egen bukselomme og fresa over streken akkurat idet lyset ble grønt. Politiet ble hengende etter og jeg tenkte ikke mer over saken. Svingte inn på shell for å kjøpe brus, og jaggu dukka ikke politiet opp de også. Fikk inntrykk av at de virkelig skulle gjort livet surt for meg hvis det ikke hadde vært for at de måtte på et annet oppdrag. Ble tatt med ut av bilen, måtte puste på betjenten og hele pakka. Ble grundig utspurt om hvem som satt på osv... Rakk ikke å spørre om hvordan det var med kjøring i høyre kontra venstre felt før de måtte kjøre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå