v0lume Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 fant ikke noen lignende post så lager en ny jeg har en pc i huset som jeg har tenkt til å reinstalle windows på, .. greia er at jeg ikke vil slette andre ting, som bilder og musikk. vet jeg kan formatere alt med noen cd'er men kan med velge å bare formatere windows mappa (sys filer ect) eventuelt hvordan går man da fram??? takker for svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Det er nok ikke mulig å "bare formatere windows mappa". Formatering gjøres på en hel partisjon. Ved reinstallering har du valget mellom å formatere eller ikke. Formatering vil slette alt på partisjonen. Derfor er det en stor fordel å ha en annen partisjon til alle filer man ønsker å ta vare på. Når du velger å ikke formatere så vil Windows mappa og alle system filer overskrives. Om dette løser alle dine problemer (du har vel en grunn for å ville reinstallere) er umulig å si på forhånd. Lenke til kommentar
v0lume Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 så ved reinstalling "overskriver" jeg gamle windows filer og erstatter de med "friske" filer, mens jeg samtidig beholder alle andre ting (bilder musikk)?? Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Hvis du har mulighet så kunne du brenne en dvd med alle filene du skal ta vare på. Så setter du i XPCDen og booter fra denne, og formaterer hele harddisken din. Så gjør du som Hårek foreslo, å deler opp disken din i to partisjoner - en til Windows/system, og en til oppbevaring av filer. For eksempel kan du lage partisjonen du skal ha Windows på 8 gb stor, da har du plass til både Windows og programvare her. Så lager du en D:\ -partisjon av resten av plassen, til filer. Når du så er ferdig med installeringen, så flytter du "Mine dokumenter" til D:\ - og så legger du tilbake alle filene fra DVDen. Nå har du en helt ny og frisk Windows-installasjon + at du har en partisjon til oppbevaring av filer, som du aldri trenger å røre igjen,selv ikke neste gang du skal reinstallere Windows Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå