Ueland Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) Heisann, Siden Universitetene/Høyskolene nå har innført krav om 2mx mattematikk OG studiekompetanse vil jo det føre til problemer for alle oss som for eksempel har gått yrkesfag, og som så tar allmenn påbygg. Da ikke mange skolene tilbyr 2MX som ekstrafag mens man tar almmen påbygg. (Har man vært lærling har man ikke rett på å ta 30 timers faget, og da trenger ikke skolen gi deg flere fag enn det som trengst for studiekompetanse) Jeg akter å gjøre et forsøk på å få tatt 2mx privatisteksamen til våren, men med tanke på at jeg og holder på med 1y på VKII nå spørs det jo litt hvordan det går... Så vet noen om man f.eks kan ta matten mens man går på informatikkstudiene? Er det eventuelt noen andre som har noen gode ideer? (har og sendt mail til UIO om akkurat det samme, men venter på svar) Endret 29. august 2005 av Ueland Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) Helt ærlig tviler jeg litt på hvor bra det vil komme til å gå på en eventuell privatisteksamen i 2mx for deg, med mindre du er vant til å lese mye selv/har et talent innen matte (og hvis du har det ser jeg ikke hvorfor du skulle ta 1MY). Dessuten er det vel ikke noe offisielt krav å ha 2mx for å bli tatt inn på universiteter og høyskoler her i landet? Hvis du tenker å studere informatikk arrangerer de slike forkurs hvor man lærer det man trenger. Sjekk ut url her. Endret 29. august 2005 av Oovz Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Det er ikke nødvendig med 2MX for alle universiteter og høyskoler, men forskjellige linjer har nå oppjustert kravene litt. F.eks. Ingeniør/Arkitekt/Sivilingeniør krever 2FY og 3MX. Det er bare å sjekke på nett hva en linje krever hvis du er nysgjerrig; det er lurt å planlegge slikt så tidlig man kan. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Oovz: Jeg må ha 1Y for å få studiekompetanse, og det er det skolen tilbyr. Forkurset du henviser til gir innføring i UNIX, og når jeg har jobbet med det som lærling i 2 år kan jeg nok trygt droppe det. Og alle skoler jeg ser har 2mx som et krav for informatikkstudier. (noen som ser noe annet? ) Zethyr: Det er derfor jeg driver og sjekker, men jeg har ikke lyst å reise til Kristiansand/Bode etc for å få tatt utdanningen, da jeg helst forsøker å komme meg til Oslo. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Jeg går informatikk akkurat nå. Var en fyr der som tok 2MX nå og skulle vente til neste år med å ta ett av mattefagene. Så jeg antar det skal gå greit. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Det høres jo faktisk veldig glimrende ut. Du går Informatikk ved UIO? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Du går Informatikk ved UIO? Stemmer. Er ikke akkurat så krevende de fagene som er satt opp for å få Bachelor-grad. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Høres meget greit ut, skal få en forsikring fra opptaksavdelingen til UIO rundt dette. Men forhåpentligvis betyr det at jeg kan ta det mattematikken i et litt mer behagelig tempo for meg. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 På UiB var det i alle fall mye matematikk satt opp på informatikk-studiet. Ifjor var det en der som tok 2mx parallelt med informatikken, men da var det ikke 2mx som inntakskrav (det er det nå), så jeg vet ikke hvordan det fungerer nå. Jeg ble lei av matematikken og kjedelige fag man måtte ha der, så jeg slutta... men det kan jo for eksempel være mer interessant i Oslo for alt jeg vet. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 Svaret til topic er nei, i følge de studieansvarlige for informatikk ved UIO. Enkelt og greit, reglene var slik og det var ikke så mye som kunne gjøres med det, da du måtte ha det for å kunne bli tatt opp i det hele tatt. Så hvis noen har forslag til andre liknende studier innen IT omkring så tar jeg gledelig imot. Det skal og sies at jeg nok heller vil vurdere HIA neste år, da det for min del ser mye greiere ut. http://www.hia.no/studier/oksamf/itinfosys.htm Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Hva med en tresemester-ordning? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Hva med en tresemester-ordning? Mulighet for å utdype? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Tresemester er for de som ikke har alt de trenger for å gå på et studie. Jeg vet de hadde for ingeniøren i Narvik. Jeg antar at det ikke er der du vil studere, men det var lettere for meg å finne fra et sted jeg vet har det siden jeg har studert der selv. Her er noe jeg fant fra sidene dems. http://www.hin.no/index.php?ID=1755 3-terminordningen er for deg som har generell studiekompetanse, men ikke fordypning i matematikk (3MX/3MN) og/eller fysikk (2FY) fra videregående skole til bachelor i ingeniørfag/maritim høgskole. Som student på 3 terminordningen er du registrert som student på bachelor i ingeniørfag og følger ditt studieprogram i tre år, men det første året har du et spesielt undervisningsopplegg i matematikk og fysikk. Jeg vet ikke om tilsvarende finnes for bare informatikk studiet. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Ser at dette finnes ved HIO og under ingeniørstuidet, men er det noen her som faktisk har tatt 3-terminordningen og vet hvordan det er med den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå