Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deler inett, men vil ha mere kontroll over bruk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg deler inett med flere personer i huset, men jeg vil kunne kontrollere dette litt mere.

Det jeg vil er f.eks. og sette opp en maks båndbredde hver enkelt bruker skal få.

Jeg har en server som er oppe stort sett hele tiden, er det mulig og bruke denne til noe slikt... Har hørt folk snakke om proxy eller noe i den duren...

Slenger med et bilde der dere kan se hvordan det er koblet opp nå...

Modem: Speedtouch 510i

Router: SMC 2804 WBR

Edit1: Nå slik det er koblet er det routeren som deler ut ip og alt slikt...

post-61-1125329736_thumb.jpg

Endret av pettergulbrandsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja. du har egentlig svart på ditt eget spørsmål allerede, delvis i allefall. Det enkleste er nok å få tak på en brukervennlig proxy server. Den eneste jeg kommer på i farta for windows er wingate.

Egentlig vil jeg anbefale deg å sette opp en linuxbuild som er laget for dette formålet, med innebygd brannmur. Utmerket om du har en eldre maskin liggende uten at du har noe bruk for den. Dette krever igjen enten viljen til å lære seg noe nytt, eller noen forhåndskunnskaper.

Uansett må du se på infrastrukturen på nettverket, liten vits å sette opp en proxy hvis du ikke gjør noe for å forhindre de andre brukerne å komme på nett via ruteren. Dual NIC er en løsning, eller du kan låse ute brukere/mac addresser på ruteren om det er tillatt for deretter å sette opp gateway/proxy klienten. Klientsiden varierer etter hvordan du velger å sette opp serveren.

Tok meg faktisk tid til å lete opp Wikipedia linken til deg. Enjoy.

http://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_server

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...