Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

xxxxnett er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ik..

Anbefalte innlegg

"XXXXNett er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressuresen" er feilmeldingen jeg får når jeg prøver å komme inn på hjemmenettverket jeg selv har satt opp med nettverksveiviseren på min egen maskin.

Kjører nettverksveiviser med samme navn på den andre laptopen, og der fungerer det. Den kommer inn på nettet og finner bare seg selv der.

Har sjekka kommunikasjonen. Begge maskinene greier å pinge hverandre gjennom routern. Fildeling er skudd på i windows brannmuren. (Har også prøvd å deaktivere hele muren uten at det hjalp.) Begge maskinene kjører XP med SP2 og F-Secure antivirus og er ellers rimelig likt konfigurert.

Har hatt den trøblete maskina på et annet nettverk før, så jeg skjønner ikke helt hva problemet kan være.

Har seff søkt litt rundt på hw og omegn uten å finne noe brukbart svar.. Håper noen har noen tips.

(Har kjørt nettverksveiviser flere ganger, men greier ikke å komme inn på nettverket jeg selv har laget. Får samme feilmelding hver gang.. Maskinene er koblet sammen via en trådløs router.)

Endret av oyvindoyvind
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom maskinene kan pinge hverandre så er nettverket OK.

Problemet ditt høres ut som om at din bruker på den ene maskina ikkje har tillatelse til å koble opp imot ressursen på den andre maskina.

Har du sjekka rettighetene ('sikkerhet') på ressursen?

Lenke til kommentar
"XXXXNett er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressuresen" er feilmeldingen jeg får når jeg prøver å komme inn på hjemmenettverket jeg selv har satt opp med nettverksveiviseren på min egen maskin.

Kjører nettverksveiviser med samme navn på den andre laptopen, og der fungerer det. Den kommer inn på nettet og finner bare seg selv der.

Har sjekka kommunikasjonen. Begge maskinene greier å pinge hverandre gjennom routern. Fildeling er skudd på i windows brannmuren. (Har også prøvd å deaktivere hele muren uten at det hjalp.) Begge maskinene kjører XP med SP2 og F-Secure antivirus og er ellers rimelig likt konfigurert.

Har hatt den trøblete maskina på et annet nettverk før, så jeg skjønner ikke helt hva problemet kan være.

Har seff søkt litt rundt på hw og omegn uten å finne noe brukbart svar.. Håper noen har noen tips.

(Har kjørt nettverksveiviser flere ganger, men greier ikke å komme inn på nettverket jeg selv har laget. Får samme feilmelding hver gang.. Maskinene er koblet sammen via en trådløs router.)

Heisann!

Hvis du ikke har delt ut noen mapper, med tilgang for alle brukere, vil du ikke kunne komme deg inn på den andre pc elr vice versa :no:

Lenke til kommentar

Jada, jeg er klar over det, og det er ikke det som er problemet heller..

Jeg går inn på 'mine nettverkssteder' og så på 'microsoft windows nettverk', og allerede her begynner det å henge litt, men så får jeg opp nettverket 'mshomo'. Når jeg prøver å gå inn i denne (som jeg nylig har opprettet selv med veiviseren) henger det enda mer før jeg til slutt får opp at blablabla, som nevnt innledingsvis i den første posten.. Fittewindows!

Endret av oyvindoyvind
Lenke til kommentar

prøv i MSDOS Ledetekst:

net use y: \\192.168.1.32\deltmappe

Du skal då få ein ny diskstasjon y: med innhaldet i deltmappe på 192.168.1.32

For å slette koblinger så kan du sjå om du får opp nokon fornuftige valg ved å

høgreklikke på koblinga under Mine nettverkssteder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...