olemann Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Hei. Er det noen som vet om et godt program for filoverføring mellom datamaskiner? Helst kryptert som ssh. Lenke til kommentar
olemann Skrevet 12. august 2002 Forfatter Del Skrevet 12. august 2002 OK, nå avslører jeg meg som skikkelig newbie... :smile: jeg kan logge inn i et shell ved f.eks: ssh -l brukernavn maskinnavn Dette gir meg ett shell på den fjerne maskinen, men hvordan overfører jeg så filene mellom de to maskinene? Finnes det noe program med et grafisk brukergrensesnitt hvor man kan flytte filene med "drag'n drop"? Jeg vet at dette er et skikkelig fersking-spørsmål, men jeg håper noen kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Nicroman Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Windows Commander 5 er et veldig bra og ryddig program for sånt.. du finner det for nedlastning på sidene til http://www.ghisler.com PS. Det er også FTÅ client innebygd. :smile: [ Denne Melding var redigert av: Nicroman på 2002-08-12 14:59 ] Lenke til kommentar
smetho Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Det er vel ftp du tenker på /hvis jeg forstår deg rett). En kan bruke kommandoen ftp <maskinnavn> <port> (tror jeg, ikke heng meg hvis det er feil...en stund siden jeg har prøvd :smile:) så bruke kommandoer for å overføre (dette er ihvertfall mulig om en telnetter, så antar det er mulig med shh. Om det finnes et program med grafisk brukergrensesnitt? Ja, det finnes mange ftp-klienter. Søk på freshmeat.org så finner du nok mange. (tar forbehold om at jeg muligens ikke svarte helt på det jeg skulle...menmen..) Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Quote: olemann skrev (2002-08-12 14:40):OK, nå avslører jeg meg som skikkelig newbie... :smile:jeg kan logge inn i et shell ved f.eks:ssh -l brukernavn maskinnavnDette gir meg ett shell på den fjerne maskinen, men hvordan overfører jeg så filene mellom de to maskinene? scp navn_på_remotebox:/sti/til/fil /sti/til/lokal/fil F.eks. scp viggo:j2sdk-1_3_1-src.tar.gz . Grunnen til at det holder med kun filnavn etter : er at filen ligger på mitt hjemmeområde på viggo. Punktum til slutt i komandoen betyr selvfølgelig "current directory" Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Som nevnt, kan det brukes scp til enkel kopiering. Ellers kan du bruke sftp som likner på tilsvarende ftp-programmer. For GUI kan du bruke nyere versjoner av gFTP som har støtte for både ftp og ssh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå