Gå til innhold

Program for filoverføring?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK, nå avslører jeg meg som skikkelig newbie... :smile:

jeg kan logge inn i et shell ved f.eks:

ssh -l brukernavn maskinnavn

Dette gir meg ett shell på den fjerne maskinen, men hvordan overfører jeg så filene mellom de to maskinene?

Finnes det noe program med et grafisk brukergrensesnitt hvor man kan flytte filene med "drag'n drop"?

Jeg vet at dette er et skikkelig fersking-spørsmål, men jeg håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Det er vel ftp du tenker på /hvis jeg forstår deg rett). En kan bruke kommandoen ftp <maskinnavn> <port> (tror jeg, ikke heng meg hvis det er feil...en stund siden jeg har prøvd :smile:) så bruke kommandoer for å overføre (dette er ihvertfall mulig om en telnetter, så antar det er mulig med shh. Om det finnes et program med grafisk brukergrensesnitt? Ja, det finnes mange ftp-klienter. Søk på freshmeat.org så finner du nok mange.

(tar forbehold om at jeg muligens ikke svarte helt på det jeg skulle...menmen..)

Lenke til kommentar

Quote:

olemann skrev (2002-08-12 14:40):

OK, nå avslører jeg meg som skikkelig newbie... :smile:

jeg kan logge inn i et shell ved f.eks:

ssh -l brukernavn maskinnavn

Dette gir meg ett shell på den fjerne maskinen, men hvordan overfører jeg så filene mellom de to maskinene?

scp navn_på_remotebox:/sti/til/fil /sti/til/lokal/fil

F.eks. scp viggo:j2sdk-1_3_1-src.tar.gz .

Grunnen til at det holder med kun filnavn etter : er at filen ligger på mitt hjemmeområde på viggo. Punktum til slutt i komandoen betyr selvfølgelig "current directory"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...