Gå til innhold

Olympus mju mini - skurring i lyd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er mer sånn skraping.. grunnen til at jeg spør om andre kjenner seg igjen, er at jeg tenkte "vel, jeg kjøpte jo ikke akkurat noe videokamera".. altså, jeg tenkte kanskje ikke jeg kunne forvente bedre. hvis du skal kunne høre noe spesielt så må det være en viss lengde på klippet, men det blir for stort til å laste opp.. det jeg har lagt merke til er at lyden er grei når det ikke er så "mye" lyd, mens det var mye skraping da jeg prøvde å filme litt på en konsert her forleden.. spørsmålet mitt er bare hva som er normalt og ikke!

Lenke til kommentar

Vanskelig å forklare dette på en enkel måte, men det høres ut som alt er normalt med ditt kamera hvis jeg har skjønt det du skriver riktig.

Mikrofoner på digitalkamera er blant de enklere man finner. Disse er innstillt på et fast "opptaksvolum" i de aller fleste tilfeller. Hvis man skal ta opp hvisking så trenger man en følsom mikrofon (høyt opptaksvolum), mens hvis man skal ta opp på en konsert trenger man en mye mindre følsom mikrofon da lydnivået allerede er høyt (lavt opptaksvolum). Men mikrofoner på digitalkameraer skiller normalt ikke mellom dette, og korrigerer seg ikke etter lydnivået de skal forta opptak i. De er innstillt på noe midt i mellom, som skal være et greit "overall" nivå. Dette fører til det du refererer til som skurring når det er mye lyd for mikrofonen, som i realiteten er at lyden vrenger.

Hvis du ønsker en mer teknisk forklaring så si i fra så skal jeg forsøke og komme med dette.

Christopher

Lenke til kommentar

det du skrev beroliget meg, takk :)

syns det var en veldig grei forklaring jeg. har nok ikke noe å bekymre meg for da som du sier, siden det er en enkel mikrofon.. og ja, videofunksjonen er jo en tilleggsfunksjon på kameraet så man kan vel ikke forvente all verden. takk igjen for svar:) :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...