Gå til innhold

guider og anbefalinger av projektor

Spr0cket

Anbefalte innlegg

finnes det noe sted i hw-nettverket med guider og anbefalinger av projektorer?

Vurderer å skaffe meg en men har ikke mye kunnskaper om teknikk,features og kvalitet på slike.

hvis noen kan anbefale en budsjettprojektor som gir mye for pengene er jeg også interessert i det.

Tenk til bruk både på pc og underholdningsbildekilder.

hvor hører egentlig denne tråden hjemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

avforum.no vil gi deg gode svar :)

Mangler den kompetansen de sitter med her inne.

Dog vet jeg at brukeren Rikky sitter med en:

Benq Pe7700 som forøvrig var EISA vinneren i 2005

Jeg har bestilit meg en Sony HS50.

Panasonic har en bra en som støtter 720p ute til en 12k. Husker dog ikke modellnavnet i farta

Lenke til kommentar

I tillegg til avforum.no har avsforum.com (engelsk og utenfor hw nettet da) tonnevis med informasjon. Husk at valg av lerret også er en viktig del av kjøpet og bruk litt tid på det og. Har vistnok kommet en serie grå skjermer fra Optoma (Graywolf) som er billige og gir veldig godt resultat med en lang rekke budsjett prosjektører.

Som sagt, les mye :-) I butikkene får du sjeldent godt inntrykk av prosjektører.

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Jeg har sett på de dere anbefaler her, og nærmer meg første konklusjon i jakten på projektor: er det kanskje slik at det ikke er nå mye vits å kjøpe en som koster noe særlig under 12k hvis man har tenkt å ha noe glede av den?

Det som ansporet meg til å vurdere innkjøp av projektor var nemlig at de nå var tilgjengelig fra 6-7k. Dog er det nesten alltid slik at man får det man betaler for.

Lenke til kommentar

TIl filmbruk og hjemmekino er de til 6-7 k ofte litt dårlige. Men jeg har kamerater som har disse og syns dette er helt topp. Jeg har også kamerater som projektrer til 30 k er rompe, altså de gutta som leker i en annen liga enn meg.

Jeg for min del kjører 720 p projektorer og manipulerer bildet. JEg setter krav til et godt bilde og stillhet. Derfor bestilte jeg HS50 som er mer stillegående enn andre på markedet og samtidig byr på et godt bilde

Lenke til kommentar
Jeg har sett på de dere anbefaler her, og nærmer meg første konklusjon i jakten på projektor: er det kanskje slik at det ikke er nå mye vits å kjøpe en som koster noe særlig under 12k hvis man har tenkt å ha noe glede av den?

Du bør styre unna de rimeligste projektorene. På sikt vil du få mer igjen dersom du investerer over 10K. BenQ PE7700 (DLP) anbefales på det varmeste, selv om den kanskje er litt i dyreste laget for deg (såvidt jeg husker koster denne ca. 15-20K). Den gir veldig mye for pengene (720p DLP til en forholdsvis rimelig penge) Har en Benq 7800, men hadde nok vurdert en 7700 dersom den hadde vært tilgjengelig den gangen.

Du bør sette deg litt inn i de ulike projektorteknologiene (primært DLP og LCD), og vurdere deres innbyrdes styrker og svakheter. Det finnes tilhengere i begge leire, men til syvende og sist er det din egen subjektive oppfatning som er avgjørende. Bare vær oppmerksom på at dersom du har en heller dårlig (les: svært billig) DVD-spiller, er det heller ikke så mye vits i å investere i en dyr projektor. Ønsker du bra bilde, bør både spilleren og projektoren være av forholdsvis bra kvalitet.

En ting til: Husk å ta med eventuelt lerret og kabler i budsjettet! Bra signalkilder fortjener bra kabler. Et lerret (dersom du ikke satser på en billig 'IKEA-løsning') koster fra en tusenlapp og oppover (regn med å betale minst 3-5K for et bra lerret). Komponentkabler og DVI-kabler kan koste ca. en tusenlapp og oppover avhengig av lengde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg leste nettopp noe fordelaktig om LG's JT92 på AVforum. Jeg ser også av prisguiden at denne har en storebror (eller lille-?), nemlig LG's JT91 som har fått greie skussmål blant brukere.

Dette er vel begge DLP projektorer. Vil ikke dette være et godt alternativ for en første gangs PJ? Noen som har testet disse?

hva er forskjellen på DLP og LCD og hvilke projektorer er det som har regnbueeffekt?

Dette vil vel gjøre at jeg kommer langt med 9-10k. Har reciever med komponent ut, men lurer på om dette er det beste å bruke opp mot pj.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har en kollega som er hifi entusiast. Han følger prinsippet med å få mest for pengene. Når du tenker deg den utviklingen som er på flatskjerm markedet (samme marked prosjektorer konkurerer i), så vil det meste være utdatert innen få år. Og du må også huske på at pæren varer ikke evig.

Den prosjektor min kollega kjøpte for nesten et år siden, er LG Projektor RD-JT92 SVGA Wide 1100 ANSI. Og han er kjempefornøyd med den (og ja, han er kresen :-)).

Jeg for min del kommer til å kjøpe en prosjektor i 10k klassen. Ha den til pæren ryker og kjøpe en ny.

HDTV ligger også å lurer rund hjørnet - ihvertfall for oss som bruker lyse.

Her er en test: http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/11...lter_topic_view

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

feinschmeckere mener vel stort sett at de testene som forbrukermagasiner gjør ikke får samme resultat som entusiastene har erfart selv. Jeg merket med at jt92 kom dåle ut i denne testen, dog er den høyt skattet på bl.a. avforum.no vet ikke om det er så mye å legge vekt på den testen?

edit: det går vel an å bytte pære på pj'er?

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...