Gå til innhold

PSU til peltier.. kan 12V1 og 2 kombineres?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et peltier-element, men lurer litt på hvilken PSU jeg trenger.

Jeg har funnet ut at med 12V vil swiftech-elementet på microplex kreve 18.8A. (Man kan vel også regne med at effekten vil være lavere på 12V siden 15.2V er maks, så den går vel heller ned mot 15A.) Er det mulig å kombinere de to 12V-kursene på en PSU til én for å oppnå 18.8A strøm?

Fra F/S 300W:

"Max. samtidig belastning +3.3V, +5V, +12V1 og +12V2 er 280W."

Her kan det virke som at man kan trekke 14A+8A (maks på kursene) på 12V-kursene, noe som vil være mer enn nok til å drive 226W-elementet.

Et annet alternativ er denne:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ATX400P4

Hvis jeg bytter viften i den, og presser ut litt ekstra strøm fra den klarer den vel 18.8A?

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke belaster den PSUen med annet enn peltieren fra de to 12v railene, skulle dette gå bra. (14A+8A)*12V = 264Watt

Peltieren vil sannsynligvis trekke rundt en 14-15 Ampere

[ R=U/I - 15,2V/18,8A = 0,8085Ohm

I=U/R - 12V/0,8085 = 14,85A ]

Uansett er jo at strømforsyningen skrur seg av det værste som kan skje, da den er beskyttet mot overbelastning og overopphetning. Dessuten er den kjent for å yte mer enn lovet og være av god kvalitet. :)

Lenke til kommentar

Hm.. tror du må revurdere de utregningene dine litt. Jeg regnet med P=U*I på 226W og kom frem til 18.8A siden motstanden i et slikt komponent nødvendigvis må være konstant. Dette virker derimot litt rart siden elementet har en maks på 24A, og 15.2V, noe som sier at elementet må få langt over 226W på 15.2V.

Lenke til kommentar
Hm.. tror du må revurdere de utregningene dine litt. Jeg regnet med P=U*I på 226W og kom frem til 18.8A siden motstanden i et slikt komponent nødvendigvis må være konstant. Dette virker derimot litt rart siden elementet har en maks på 24A, og 15.2V, noe som sier at elementet må få langt over 226W på 15.2V.

Det blir nok feil å regne slik. Du må se på de oppgitte tallene for spenning og hvor mange A de trekker..

Og som du selv sier, det trekker en god del mer strøm enn 226W, det er fordi det må tilføres mer effekt enn det skal flyttes..

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke ser på Qmax og kun Imax og Umax. Jo høyere spenning jo høyere strøm, fordi motstanden i et element vil være mer eller mindre konstant (men vil endre seg litt etter termiske forhold). På høyeste spenning (15.2V) vil det gå igjennom 24A. I såfall er det snakk om 364.8W. Resistansen er da 24/15.2=1,6Ohm

Bruker man Ohms lov igjen på 12V: 12V/1.6Ohm = 19.2A

Effekt: 19.2A * 12V = 230.4W

Kan dette stemme?

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Jeg tok bare utgangspunkt i de tallene du leverte jeg :p Tenke jo ikke over at 226Watt såklart er kjøleevnen (Qmax) Når jeg tenker litt etter så har jeg jo ett slikt element liggende jeg også :p

Det virker som du har rotet litt med tallene, men svaret; altså at effekten du trenger blir 230Watt er nok korrekt. :)

Lenke til kommentar

Hmm.. Noen skulle kunnet bekrefte dette.

Har du måleinstrument for strøm som takler > 20A tilgjengelig som du kunne testet med evt.?

Edit: Overklokking.no bekrefter:

Vmax: Dette er ikke den maksimale spenningen som kan tilføres en TEC. Det er den spenningen som gir maksimal DeltaT over TEC ved en angitt Thot. Alle spenninger under Vmax vil medføre at DeltaT ikke når DeltaTmax. Spenninger over Vmax vil medføre at den indre oppvarmingen av TEC blir står stor at DeltaT synker. Vmax er temperaturavhengig; høyere temp, høyere Vmax.

Imax: Dette er ikke den maksimale strømmen som en TEC klarer, men er den strømmen som kan gi en maksimal DeltaT over TEC. Imax og Vmax skjer på samme punkt. Vær oppmerksom på at TEC - produsenter oppgir Imax ved forskjellig Thot; strømmen som elementet trekker i din lastsituasjon er altså temperaturavhengig.

Qmax: Dette er et litt forvirrende fordi dens praktiske betydning ikke er helt klar: Qmax er et tall som forteller deg hvor mange Watt som blir pumpet fra Tcold til Thot når DeltaT=0. Ved DeltaTmax pumpes det altså ingen varme. Selv om vi tilfører mer energi på den kalde siden enn Qmax, vil elementet forsatt pumpe energi men temperaturen vil gå over romtemperatur. Qmax brukes hovedsakelig for å angi ekstremalpunkt til lastlinjene på ytelsesgrafene til et gitt TEC.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...