Gå til innhold

Ramme A4 != Bilde 3/2 ?

Anbefalte innlegg

Hei

Ser at man ikke selger rammer for A4 i butikkene, men for størrelser 20cm/30cm

En A4 side er 21,0mm * 29,7mm altså et forhold på 1.4143

Rammestørrelsen er som nevnt 20cm * 30cm som gir et forhold på 1.5

Hva i all verden slags papir bruker man for å bruke det i 20*30cm rammer??

- Og hva i all verden slags papir bruker man i 30cm*40cm og i 40cm*50cm rammer?

Jeg har kjøpt inn A4, A3 og A3+ papir for min Epson r2400 printer, men har problemer med å skjønne hva slags rammer som passer til dette.

Hva slags forhold skal jeg ha på bildene mine egentlig, mitt 20D har 3/2 forhold på bildene, men dette forholdet gir hvite kanter i topp og bunn dersom jeg skriver ut f.eks en A4 side, dermed må bildet klippes, da blir det vel for lite for en 20*30 ramme....eller?

Må jeg kutte samtlige bilder med saks og så lage egne rammer på 19.7987098cm * 28,9877cm (eller hva det nå enn blir :p ), kutte samtlige bilder digitalt i forholdet 210/297 (Noe som ikke alltid er helt optimalt, men men), eller printe 2/3 bilder på A4, klippe bort hvite striper og satse på at det passer i en A4 ramme likevel?

Har litt hodebry med å skjønne dette her (er ny på printing).

AAARGH!

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg beskjærer alle mine bilder i 21x29,7 cm (tatt med EOS 20D) slik at de passer til A4 utskrift

En 20x30 ramme passer forsåvidt greit det, men da ville jeg beskjert bildet til 20x29,7 (de 0,3 cm i manglende lengde merker du ikke noe til usansett)

Ellers kan man i de fleste rammebutikker få rammet inn bilder uansett format.... men det blir jo dyrere selvsagt, men ikke alltid standard format passer... kan jo ønske å ha kvadratiske bilder feks 20x20 eller 30x30 (29,7x29,7med utgangspunkt i A3) osv

Lenke til kommentar

Ok, ja jeg vil nok forsøke å kjøre 20*29.7 (med kutting av fysisk bilde), forhørte meg på fotoforretning, og deres løsning var å printe det ut i 20*30 på A3, for så å klippe vekk det som ble overskytende (as if). :!:

Takker for innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...