Gå til innhold

Ekstern Harddisk eller ny intern?

plym1977

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en ny laptop, som bl.a skal brukes til litt enkel videoredigering med Studio 9 fra Pinnacle. Harddiskene som følger med de maskinene jeg har sett på er enten 4200 rpm eller 5400. Jeg har skjønt at det blir i knappeste laget, og at det bør være 7200. Bør jeg da velge å sette i en ny intern harddisk med 7200 rpm eller koble til en ekstern og redigere via den? Jeg skjønner jo at jeg får mer for pengene hvis jeg kjøper en ekstern, men brukervennligheten teller jo også litt....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en ekstern Lacie disk over firewire på min bærbare og den oppleves som vesentlig raskere enn den interne 5400 RPM disken i min bærbare. Blir litt mindre bærbart når du har en slik ekstern disk, men videoredigering tar enormt stor plass og skulle du kjøpe den største tilgjengelige disken til bærbar (120GB tror jeg) så vil det bli langt dyrere enn å kjøpe en ekstern 250GB.

EDIT: Enkelte bærbare (som regel i den dyrere enden) har mulighet for å ta ut DVD-ROM og sette inn en ekstra harddisk for bærbare der, det vil jo også kunne være en løsning. Det vil også kunne gi bedre ytelse enn bare en intern harddisk, da programmer og slikt vil startes fra den ene disken, mens videofilene kjøres fra den andre disken.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...