Gå til innhold

Nytt "klasseskille" i skolen


Anbefalte innlegg

Jeg er enig med Snekker'n at dugnadsånden står dårligere idag enn tidligere, hvis man ser alle grupper under ett. Allikevel er jeg av den oppfatning at de gruppene som har størst "hva-får-jeg-for-det"-holdning er hos sosialister og ressurssvake folk. F.eks har studentmiljøer på ressurssterke skoler som NTNU, NHH og BI (?) bedre og mer aktive stundetforenigner enn universiteter og høgskoler, selv om disse har like store studentforeninger.

Selv ser jeg på det som en selvfølge å hjelpe naboer som er på ferie, med å vanne blomster, klippe plen etc. Ikke bare fordi jeg er godhjertet, men fordi dette er noe også jeg kan forvente å få hjelp til når jeg er i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Allikevel er jeg av den oppfatning at de gruppene som har størst "hva-får-jeg-for-det"-holdning er hos sosialister og ressurssvake folk. F.eks har studentmiljøer på ressurssterke skoler som NTNU, NHH og BI (?) bedre og mer aktive stundetforenigner enn universiteter og høgskoler, selv om disse har like store studentforeninger.

Offtopic: Det var da en grov generalisering av studentmiljøene. NTNU er forøvrig idag et universitet på linje med UiO, UiB og UiT. Det er altså ikke bare spesielt ressurssterke studenter der da de også har friere studier der med slappe inntakskrav, men du tenker kanskje bare på de tradisjonelle siv.ing. linjene og deres linjeforeninger ol.? På motsatt side kan du også si at medisinstudenter på de øvrige universitetene er ganske så ressurssterke, ihvertfall skoleflinke.

 

Mye av forskjellene i studentmiljøene tror jeg skyldes universitetene selv, og ikke bare studentene. Bla hvordan de legger opp inndeling av studenter - er det 500 studenter som sitter og koper i et overfylt auditorium dagen lang, eller har man mindre klasser med tettere oppfølging. Sistnevnte gir ikke bare faglige fordeler, men fører også til bedre miljø og tilhørighetsfølelse for studentene. Som igjen gjør at flere engasjerer seg i utenomfaglige aktiviteter. Det er ihvertfall erfaringen jeg selv sitter igjen med.

Lenke til kommentar
Men i det øyeblikket man hjelper noen man ikke kjenner, er man naiv og dumsnill. Eller ikke?

Nei hvorfor det?? kommer jeg kjørende etter veien og det står en bilist med problemer så stopper jeg og hjelper til om jeg kan uansett om jeg kjenner vedkommende eller ei.

 

Kan i den forbindelse fortelle en historie.

jeg hadde vert på et opphuggeri og skrudd ut en dynamo av en bil, dette var på en fredagskveld i fem-sekstiden.

På tur hjem så står det en bilist og vinker på hjelp og tro det eller ei denne mannen var fri for strøm på bilen,han hadde mistet ladingen.

Jeg åpnet panseret og konstaterte at hans dynamo hadde like fester med den jeg hadde hentet og verktøy hadde jeg jo med.

Saken var ganske grei den, jeg heiv meg til skiftet dynamo på bilen hans og slepte han igang,dette var gjordt på en times tid.

Mannen var overlykkelig og jeg ga han min adresse så han kunne sende meg penger for dynamoen,noe han også gjorde.

Alternativet hadde vert at han måtte fått bilen på verksted og bodd på hotell hele helgen siden han ikke var herfra.

 

Hvem skulle trodd det om en sosialist som meg :D:D

Lenke til kommentar

En rørende historie. La meg allikevel være litt hard, og påstå at du kjente denne personen du møtte, siden du møtte ham personlig. Det er ikke rart at det blir vanskeligere å hjelpe folk man aldri har møtt (ja, det er skattefinansiert sosialt trygghetsnett og slikt jeg snakker om her) enn mennesker man omgås med. Ja, for det er igrunn ganske vanskelig å mislike folk man møter eller har møtt, og veldig lett å få fordommer mot de såkalt dårlige delene av samfunnet som man ikke møter i person, som for eksempel arbeidsløse eller kriminelle. Eller negere, for den saks skyld - i tilfelle det skulle finnes noen rasister her. Når Ragnar blir pålagt å hjelpe disse gruppene ved å betale skatt, er det lett å forstå at Ragnar opplever dette som tvang - i det minste i mye større grad enn å hjelpe de eventuelle kriminelle og arbeidsløse naboene sine.

 

Denne noe grunnløse oppfatningen av tvang er noe som bør kunne overvinnes, eller i det minste aksepteres med noen enkle midler. Kanskje til og med ved hjelp av såkalt tvang?

Lenke til kommentar
En rørende historie. La meg allikevel være litt hard, og påstå at du kjente denne personen du møtte, siden du møtte ham personlig.

 

Hadde aldri sett mannen før de var på ferie her nord og de var fra kristiansand faktisk. :)

Selvfølgelig møtte jeg han personelig,hvordan ellers når man blir stoppet midt på landeveien :hmm:

Lenke til kommentar
..eller er det bare du som ikke vil svelge noe som helst som har med sosialisme å gjøre, bare fordi det er sosialisme?

Jeg er oppfostret på sosialist-propaganda, og det tok litt tid før jeg gjennomskuet den og faktisk satte meg inn i politikk og hvordan det fungerer.

 

Så ja, jeg forkaster sosialisme fordi jeg selv har sett hvor stor idiot jeg var da jeg tenkte at AP var best for landet og SV var kule greier. Fordi alle de andre kule ungdommene sa det.

Lenke til kommentar
Hvem skulle trodd det om en sosialist som meg :D:D

Jeg har alltid hevdet at det finnes både gode og onde mennesker på begge sider, og begge sider vil selvfølgelig det beste for folket og landet. At du hjalp denne mannen tror jeg neppe hadde mye med din politiske overbevisning å gjøre, men heller at du var en sympatisk person.

Lenke til kommentar
Så ja, jeg forkaster sosialisme fordi jeg selv har sett hvor stor idiot jeg var da jeg tenkte at AP var best for landet (...)

Hva er landet? BNP? Gjennomsnittsinntekt? Antall nyetablerte bedrifter per år? Alle de som ikke går på trygd? Alle over 40 år? Alle under 40 år? Antall skoleelever som får kjøpe seg karakterer ved plass på dyr privatskole? Utdyp - ditt utsagn er ubrukelig uten at du innvier oss i ditt syn på verdier.

Lenke til kommentar

Zethyr, men politisk overbevisning faller ofte over på handlingene man gjør også. Søskenbarnet mitt er SVer og "MOT"-mann, og gjør alt han kan for å se det positive i mennesker osv. Dermed blir han mer sympatisk på grunn av sitt politiske standpunkt, og sitt menneskesyn som følge av dette. Mener nå jeg.

 

Men selvfølgelig finnes det sympatiske høyre-velgere også! Jeg kjenner da sympatiske flerbedriftseiere for den del.

 

howzer, det er helt alright å skifte standpunkt. Det er menneskelig å forandre meninger og synspunkt på saker. Jeg kjenner da folk nært meg (vil ikke nevne navn!) som har gått fra Høyre til AKP!

Lenke til kommentar
Zethyr, men politisk overbevisning faller ofte over på handlingene man gjør også. Søskenbarnet mitt er SVer og "MOT"-mann, og gjør alt han kan for å se det positive i mennesker osv. Dermed blir han mer sympatisk på grunn av sitt politiske standpunkt, og sitt menneskesyn som følge av dette. Mener nå jeg.

 

La meg være usampatisk: :roll:

 

Du kan da ærlig talt ikke mene dette?

 

Jeg opplever at svært mange på venstresiden ser ned på amerikanere, ser ned på FrP'ere, synes folk på høyresiden er dumme mennesker som lar seg lure av litt skattelette, egoister som bare tenker på egen lommebok osv. Jeg opplever folk som sier at de aldri kunne omgås FrP'ere fordi de har så dårlig menneskesyn.

 

Negativt menneskesyn og forhåndsdømming som dette florerer på venstresiden. Og mitt inntrykk er at det er mer av dette på venstresiden enn høyresiden, selv om det finnes enkelte grupper på høyresiden som også utbasunerer sitt hat til 'psykopatene'.

Lenke til kommentar
Zethyr, men politisk overbevisning faller ofte over på handlingene man gjør også. Søskenbarnet mitt er SVer og "MOT"-mann, og gjør alt han kan for å se det positive i mennesker osv. Dermed blir han mer sympatisk på grunn av sitt politiske standpunkt, og sitt menneskesyn som følge av dette. Mener nå jeg.

Dette blir selvmotsigende. Sosialismen går jo ut på at mennesker er dumme og onde og ikke klarer å ta vare på seg selv...

Lenke til kommentar
Zethyr, men politisk overbevisning faller ofte over på handlingene man gjør også. Søskenbarnet mitt er SVer og "MOT"-mann, og gjør alt han kan for å se det positive i mennesker osv. Dermed blir han mer sympatisk på grunn av sitt politiske standpunkt, og sitt menneskesyn som følge av dette. Mener nå jeg.

Dette blir selvmotsigende. Sosialismen går jo ut på at mennesker er dumme og onde og ikke klarer å ta vare på seg selv...

howzer, her gjør du akkurat samme feilen som mange på venstresiden gjør ovenfor bl.a FrP'ere.

 

Du tar ditt syn på den sosialistiske politikken, og overfører dette til holdningene til personer som er sosialistiske. Akkurat som mange sosialister tar sitt syn på FrP's politikk og overfører dette til holdningene til personer som støtter FrP.

 

Begge deler er like feil. Hvordan en selv opplever en politikk er ikke den samme som hvordan andre opplever en politikk. At du oppfatter sosialisitisk politikk som menneskefiendtlig, så betyr ikke det at en sosialist er menneskefiendtlig i sine intensjoner og holdninger. At en sosialist ser på FrP-politikk som egoistisk og usympatisk, så betyr ikke det at en FrP'er har egoistiske og usympatiske intensjoner og holdninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...