Gå til innhold

Nytt "klasseskille" i skolen

Anbefalte innlegg

Snekker'n, lillebroren min gikk på offentlig norsk skole frem til i sommer.

SFO kostet noen tusenlapper i måneden, Dansekurset kostet 1800 kroner for 12 ganger( et semester). I tillegg ser jeg av brosjyren (er utdelt i posten nå) at keramikkgreiene han gikk på kostet 2200 for et halvår.

Høres muligens mye ut. Men:

1800/24=75 kroner/timen for dansekurset

2200/24=91.66 kr/t for keramikk

Søsteren min tjener 60 kroner timen når hun er barnevakt for naboen.

Kanskje ikke så dyrt at det gjør noe likevel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mamma jobbet faktisk frem til jeg var 5 år, og har faktisk hatt direktørtittel. Så mamma har jobbet. Men valgte å prioritere barna.

Du fremstiller dette som et totalt nytt konsept, men det har ALLTID vært der, og er ikke noe Kastellet har funnet på. Og jeg ser ikke noe galt i det heller. Sånn er det, ting er ikke gratis, hvis vi ikke skal gå tilbake tyve år i tid, og betale 70 % i skatt.

Som sagt tidligere, du må presisere hvor velstående dere er i omtrent alle dine innlegg så også her.

Vi snakker her om vanlige mennesker, altså dem som jobber ræva av seg for at lille norge skal gå rundt og ikke om de få som skummer fløten.

Her er det to forskjellige verdner og etter å ha lest en del av dine innlegg vet jeg at du overhode ikke har peiling på "virkelighetens" verden .

Når det gjelder skatt er det ingen som betaler eller har betalt 70% skatt da er de isåfall dumme og som du vet er det jo de rikeste som betaler % vis minst.

En enkel løsning er jo bare å ha et firma,la alt gå gjennom dette for det betaler kun 28% skatt, så tar du bare ut utbyte av overskuddet det er jo skattefritt, siden firmaet har betalt skatt.

jeg er muligens dum ,men ikke dummere en at jeg har et firma jeg og men samtidig har jeg bena såpass på jorden at jeg ser hvor urettferdig systemet er :whistle:

Lenke til kommentar
Det er noe helt annet enn å påtvinge foreldre ekstra utgifter, for det er det som skjer og for dem som ikke makter å henge med er det barna som får lide.

Er det ikke et tilbud da? :dontgetit:

Jo det er et tilbud som blir presset på foreldrene og det er det som er feilen.

Hvorfor tror du de legger slikt inn i SFO?? Jo fordi de da vil være garantert mange ganger så mange kunder som om det var utenfor SFO.

Ergo er det ikke et frit valg.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. Barna mine skal ikke læres opp til at alt andre har krav på skal de ha krav på. Litt realisme i hverdagen deres har de bare godt av. Det er forskjeller i samfunnet, slik vil det altid være i en eller annen grad. Håper barna mine vil lære å verdstte livet og ikke la livsgleden være avhengig av hva andre har(altså, ikke la sjalusien styre). Det er ikke nødvendigvis urettferdig at mine barn har/ikke har tilgang til noe som andre barn har/ikke har. Livet er for kort til å henge seg opp i slikt. Men selvfølgelig til en grense.

Pengene til SFO (barnehagestøtte og for den saks skyld) bør stoppe opp og heller gå gjennom foreldrene slik at de kan velge hva de vil for barna utenfor skoletiden(eler før de begynner på skolen). Syntes det er høyst urettferdig forskjellsbehandling av foreldre når de som benytter barnehage og SFO skal få mer i støtte enn de som har andre løsninger. Dette selv om jeg nok personlig vil ha mine unger gåendes på SFO, og har unge i barnehage.

Såfremt noe ikke er obligatorisk, så bør ikke noen instanser ha krav på penger øremerket barnefamilier.

Pengene bør følge barnet, det bør ikke være nødvendig at foreldrene skal sende barnet der pengene er.

Lenke til kommentar
Jo så lenge det går på bekosting av små barn og det er nettop det dette handler om.

Ved å forby tilbudenes eksistens går dette likevel på bekostning av barn som har et ønske om å drive med det. Men hey, alle må jo være like, så blås i barna som har glede av det.

Helt greit med tilbud om både ridning og svømming osv, men ikke som betalt tilbud til små barn i skoletiden, for det er nettop det som skjer her.

Det er da bare rimelig at det er de som bruker tilbudene som betaler for dem. Hadde det vært bedre med gratis slike tilbud til alle, men med dobbel pris på ordningen for å opprettholde tilbudene slik at alle fikk bruke dem ?

Dette er rett og slett en smart måte å "presse" penger ut av voksne med å skape et press på småunger på steder de er nødt til å oppholde seg menst foreldre er på jobb. Det er mildt sagt umoralskt.
Du overdramatiserer det. Det er positivt at barna har slike tilbud.
Lenke til kommentar

Min farfar visste meg et regnestykke fra tidlig åttitall. Han måtte på den tiden vitterlig betale mellom 70 og 80 % skatt ved overtidsarbeid eller noe.

Naturligvis har vi firmaer, og vi har en temmelig mye mer kompleks struktur enn den du viser. Men på tidlig åttitall, som lønnsmottager, var man visst temmelig dårlig stilt.

Jeg mener ikke her å poengtere hvor "velstående" vi er. Mamma har jobbet seg virkelig opp fra "gulvet". Da hun var femten, hadde hun sommerjobb på slakteri liksom... Derimot poster jeg her for å vise at det du kaller et "nytt klasseskille" slettes ikke er noe nytt, men har bestått i mange, mange år.

Lenke til kommentar
Snekker'n, lillebroren min gikk på offentlig norsk skole frem til i sommer.

SFO kostet noen tusenlapper i måneden, Dansekurset kostet 1800 kroner for 12 ganger( et semester). I tillegg ser jeg av brosjyren (er utdelt i posten nå) at keramikkgreiene han gikk på kostet 2200 for et halvår.

Høres muligens mye ut. Men:

1800/24=75 kroner/timen for dansekurset

2200/24=91.66 kr/t for keramikk

Søsteren min tjener 60 kroner timen når hun er barnevakt for naboen.

Kanskje ikke så dyrt at det gjør noe likevel?

Som sagt ikke så dyrt for deg/dere, men for den/ de familiene som allerede må telle på kronene og føre et stramt budsjett for å få endene til å møtes så er dette veldig dyrt.

En krone for deg kan være det samme som tusen for en annen, for husk ikke alle er født med sølvskje i munnen :innocent:

Lenke til kommentar
Verden er ikke rettferdig. Alle kan ikke få alt. Sånn er virkeligheten. Og det er bedre at unga lærer det når de er små, så kanskje de vokser opp til å bli selvtendige mennesker som ikke bukker under straks omverden går dem litt i mot.

Så de som får være med skal lære seg at de skal ha det bedre enn de andre ?

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet. Barna mine skal ikke læres opp til at alt andre har krav på skal de ha krav på. Litt realisme i hverdagen deres har de bare godt av. Det er forskjeller i samfunnet, slik vil det altid være i en eller annen grad. Håper barna mine vil lære å verdstte livet og ikke la livsgleden være avhengig av hva andre har(altså, ikke la sjalusien styre). Det er ikke nødvendigvis urettferdig at mine barn har/ikke har tilgang til noe som andre barn har/ikke har. Livet er for kort til å henge seg opp i slikt. Men selvfølgelig til en grense.

Pengene til SFO (barnehagestøtte og for den saks skyld) bør stoppe opp og heller gå gjennom foreldrene slik at de kan velge hva de vil for barna utenfor skoletiden(eler før de begynner på skolen). Syntes det er høyst urettferdig forskjellsbehandling av foreldre når de som benytter barnehage og SFO skal få mer i støtte enn de som har andre løsninger. Dette selv om jeg nok personlig vil ha mine unger gåendes på SFO, og har unge i barnehage.

Såfremt noe ikke er obligatorisk, så bør ikke noen instanser ha krav på penger øremerket barnefamilier.

Pengene bør følge barnet, det bør ikke være nødvendig at foreldrene skal sende barnet der pengene er.

Her er du inne på noe vesentlig, og ja om pengene fulgte barnet hadde vi unngått slike ting som dette fordi da hadde det blitt konkuranse om å gi det beste tilbudet for en gitt pris. Ikke som nå at det først tar makspris og så kommer med tilbud som du må betale ekstra for.

Lenke til kommentar
Ved å forby tilbudenes eksistens går dette likevel på bekostning av barn som har et ønske om å drive med det. Men hey, alle må jo være like, så blås i barna som har glede av det.

Feil,tilbudene har vært der hele tiden,bare at de tidligere lå UTENOM SFO tiden, det som nå skjer er at noen har fått en ide om å tjene ekstra med å ta dette inn i SFO og dermed bruke barna som en brekkstang for å få foreldrene til å betale .

Det er da bare rimelig at det er de som bruker tilbudene som betaler for dem. Hadde det vært bedre med gratis slike tilbud til alle, men med dobbel pris på ordningen for å opprettholde tilbudene slik at alle fikk bruke dem ?

ja selvsagt skal de som bruker dette betale, men det har INGENTING i SFO tiden å gjøre

Lenke til kommentar
Min farfar visste meg et regnestykke fra tidlig åttitall. Han måtte på den tiden vitterlig betale mellom 70 og 80 % skatt ved overtidsarbeid eller noe.

Det er en helt annen sak, men husk du skulle ha en skyhøy lønn i utgangspunktet før du fikk 70% på overtiden :)

Lenke til kommentar
Hovedhensikten med å betale for SFO er nettop for å få ungene aktivisert,

Ikke med mindre det har endra seg siden jeg var liten, hvor poenget med SFO var at barna skulle ha et sted å være mens foreldrene var på jobb. Det var lite aktivitetstilbud uten vanlig leking.

ergo har en allerede betalt for dette og dermed blir det feil å legge inn "luksustilbud" beregnet på de rike, dette skaper unødig skille blandt små barn, noe du muligens forstår den dagen du selv stiller med barn på sidelinjen  :whistle:

Muligens forstår du en dag at når du må bruke personangrep for å lage et poeng, da mangler du gode argumenter. :thumbdown:

Her er vel nok skiller som det er om en ikke skal begynne å skape flere blandt små barn i skolen, fordi enkelte her ser en mulighet til å tjene penger  :thumbdown:

Man skaper ikke flere skiller ved å gi unga et tilbud. Skillet er der fra før. Dessuten er disse tilbudene noen timer i uka. Resten av tiden er de sammen med de andre ungene.

Det blir det samme som at noen har råd til kveldsaktiviteter, og andre ikke. Samme greia.

Og at noen kan tjene på gi andre et positivt tilbud, det er bare flott. Det er rett og slik sånn det skal fungere i samfunnet.

Lenke til kommentar

Det er en helt annen sak, men husk du skulle ha en skyhøy lønn i utgangspunktet før du fikk 70% på overtiden :)

Nei. Nå har jeg ikke tenkt å legge ut farfars lønn fra åttitallet, ikke er jeg sikker på hva den var, men han var på den tiden ansatt i STATEN, det sier jo litt...

Ikke med mindre det har endra seg siden jeg var liten, hvor poenget med SFO var at barna skulle ha et sted å være mens foreldrene var på jobb. Det var lite aktivitetstilbud uten vanlig leking.
Hovedpointet er vel at de skal ha et sted å være mens foreldrene jobber ja. Imidlertid er det mange som er der for aktivitetene og det sosiale - påtross av hjemmeværende forelder eller praktikant. Men vil fortsatt si at hovedpoenget med SFO er oppbevaring av barn..
Lenke til kommentar

Om foreldrene må betale ekstra for kurs og dill dall vil noen av barna nødvendigvis føle seg utafor. Jeg ser ingen grunn til at man skal legge opp til at noen barn skal føle seg utenfor for at andre barn skal delta på ridekurs.

Ser ikke noen problemer med at slike tilbud skal være en del av SFO, men da må de være gratis. Optimalt så burde jo både SFO og tilbudene være gratis, men med dagens rentefikserte og budsjettlåste politikere så blir nok ikke det en realitet.

Lenke til kommentar
Om foreldrene må betale ekstra for kurs og dill dall vil noen av barna nødvendigvis føle seg utafor. Jeg ser ingen grunn til at man skal legge opp til at noen barn skal føle seg utenfor for at andre barn skal delta på ridekurs.

Ser ikke noen problemer med at slike tilbud skal være en del av SFO, men da må de være gratis. Optimalt så burde jo både SFO og tilbudene være gratis, men med dagens rentefikserte og budsjettlåste politikere så blir nok ikke det en realitet.

Hvorfor bør egentlig SFO være gratis? Det er faktisk barnepass på ungenes fritid det her er snakk om.

Skal barnehage eller SFO være gratis så bør det således også være obligatorisk. Enten det, eller så bør staten også fult ut finansiere barnevakter, dekke en mor eller fars tapte inntekt om man blir hjemme med ungen, betale kinobiletten om man sender ungen på kino når andre er på SFO, betale pianolæreren til de som vil ha det til ungen osv.

Man bør jo behandle barnefamiliene likt, slik at enkelte barn ikke faller utenfor, eller? ;)

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på fritidsaktiviteter i sammarbeid med SFO og fritidsaktiviter som ikke samarbeider med SFO?

Anta at man kan ta samme kurset frittstående på samme tidspunkt på dagen. Hva da? Skal det også forbys?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...