Boralis Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Fra høsten av tilbyr Kastellet, som er karakterisert som Oslos nye superskole, kurs i ridning, svømming og dyrestell på tidlig ettermiddag. Dette er aktiviteter som foreldrene må betale for. Foreldrerepresentanten med ansvar for trivsel på Kastellet skole, Kate Nome, ser ingen fare for noen forskjellsbehandling. Nome ser ingen problemer med dette og hevder at siden det er i de minste klassene er det ikke noe problem Vel er det ikke noe problem for en 1-4 klassing å bli plassert utenfor ??? Her er et nytt eksempel på "klasseskille" sfo skal i utgangspunktet helst være gratis, men her koster det 1800 kr i tillegg begynner de å legge inn ridekurs og andre kurs som koster masse penger. Dette fører til at barn som har foreldre som ikke greier å betale dette blir satt på sidelinjen allerede i 1ste klasse Hvor mange små barn forstår dette?? Hvor mange barnskal føle seg utenfor allerede i SFO tiden ???? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106969 Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Dette er typisk, "hvis ikke alle får ha det morro, så skal ingen ha det morro."-politikk. Verden er ikke rettferdig. Alle kan ikke få alt. Sånn er virkeligheten. Og det er bedre at unga lærer det når de er små, så kanskje de vokser opp til å bli selvtendige mennesker som ikke bukker under straks omverden går dem litt i mot. Dessuten er det ikke slik at det er en som blir stående utenfor, mens alle de andre gjør noe morro. Det vil alltid være mange som ikke er opptatt med aktiviteter, og dermed er de ikke alene. Selvfølgelig skulle jeg ønske at alle fikk tilgang til slike aktiviteter. Men å ta morroa fra de som kan få denne, fordi ikke alle har muligheten, det blir bare misunnelses-politikk. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Selvfølgelig skulle jeg ønske at alle fikk tilgang til slike aktiviteter. Men å ta morroa fra de som kan få denne, fordi ikke alle har muligheten, det blir bare misunnelses-politikk. Her er det ikke snakk om å ta morroa fra noen,men slike kurs/tilbud som koster skjorta trenger ikke vere i SFO tiden, dette er noe enkelte private skoler finner på for å tjene enda mere penger. Loven sier at SFO skal vere billigst mulig og helst gratis, men her tar de 1800 kr pr mnd og så "snikinnfører" de kurs i tillegg vel vitende om at de fleste betaler for dette i tillegg. Her er det snakk om å bruke omveier for å trekke mest mulig kroner ut av brukerne, samtidig som de skaper et unødvendig skille. forstår godt at barn/unge som har foreldre som blar opp for det meste ikke ser problemet med dette, da de ikke skjønner konsekvensene. Kan dog hende pipen får en annen lyd den dagen de er nyetablert med lån til pipen og et par barn som skal inn i SFO. Har en da feks 2 barn i en slik SFO koster jo dette 3600 kr mnd + slike kurs, blir ikke mye igjen av lønningen da til andre ting. Nei slike kurs bør holdes totalt utenom SFO, det har ingenting der å gjøre og nei jeg legger ikke politikk i dette,men snakker som barnefar . Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Hvorfor i all verden skal ikke unger ha mulighet for aktivitetstilbud i SFO tiden? Og hva er så ille med at noen tjener penger på å tilby fritidsaktiviteter? Jeg synes det er kjempefint at unga får slik tilbud. At de er i SFO-tiden gjør at unga har bedre tid senere på dagen, mindre stress i forhold til familie og middagsspising og lekselesing. Dette er utelukkende positivt. Eneste som er synd er at ikke alle kan få slikt tilbud. Men jeg er helt imot å ta morroa fra de som har det morro, bare fordi ikke alle kan ha like morro. Angående unødvendig skille. Det er en av livets realitieter at ikke alle kan få alt til enhver tid. Så lenge de andre ungene ikke får dårligere tilbud som følge av dette, så må det aksepteres. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Hovedhensikten med å betale for SFO er nettop for å få ungene aktivisert, ergo har en allerede betalt for dette og dermed blir det feil å legge inn "luksustilbud" beregnet på de rike, dette skaper unødig skille blandt små barn, noe du muligens forstår den dagen du selv stiller med barn på sidelinjen Her er vel nok skiller som det er om en ikke skal begynne å skape flere blandt små barn i skolen, fordi enkelte her ser en mulighet til å tjene penger Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) Jeez... Når skal folk forstå at folk er like? For det første, det er ikke sikkert alle som vil være med på det selv om de har råd. Men regner med at du tok utgangspunkt i at dette er noe alle har lyst til.... Uansett, støtter JBlack her. Hvorfor skal man ta noe bort fra noen fordi ikke alle kan ha det? Det er et tilbud, hva er galt med det? Og så til deg med "klasseskiller", det vil alltid være klasseskiller. Folk er forskjellige. Det vil alltid være rike, og noen ikke fult så rike. Det som vi forhåpenligvis kan forandre på er å få mindre fattige, men herregud... at en ikke får et "Luksustilbud" gjør en ikke til fattig. (ikke at du har sagt det...) Dessuten kan jeg som sagt tenke meg at ikke alle vil ha dette tilbudet, akkurat som jeg tror ganske mange er glade selv om de ikke har ørten trillioner.... Folk er forskjelllige. Deal with it. PS: Dette inlegget inneholder en del ting som er sterkt på spissen. EDIT: Ang det med å være utenfor. Å løse problemet med å føle seg utenfor gjør en ikke ved å forsøke å tvinge alle til å være like, men å lære barn at det er naturlig å være netopp: forskjellig. (og at fks. ikke trenger ha de fineste merkene, osv...) Endret 29. august 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Her må jeg si meg enig i Snekkern. Det er nok skille mellom barn i skolen som det er. Barn som har fattige foreldre har gjerne ikke så fine emrkeklær og annet som sine medelever. Dette gjøres de også oppmerksom på. 6 åringer og litt utover forstår ikke alltid hvorfor ting er som de er. Er det da riktig å skille de fattige fra de rike? Tenk om et barn blir alene fordi alle vennene drar på ridekurs og annet istedenfor. Hva tror du det barnet tenker? Hvorfor skjer dette? Å skape et klasseskille i den alderen medvirker ikke barna til å lære seg at alt ikke er rettferdig her i verden. Det er emr trolig at de vil oppfatte det som at klasseskille er en helt grei ting. Dette er da ikke noe vi vil? SFO skal være så billig som mulig, og gjerne gratis om dette hadde vært mulig. Det er en grunn til at alle aktiviteter i Grunnskolen skal være gratis. Dette er lovfestet. Barna skal ha likt grunnlag til å være med på aktiviteter og føle at de er en del av fellesskapet. De skal ikke splittes. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Jeez... Når skal folk forstå at folk er like? For det første, det er ikke sikkert alle som vil være med på det selv om de har råd. Men regner med at du tok utgangspunkt i at dette er noe alle har lyst til.... Uansett, støtter JBlack her. Hvorfor skal man ta noe bort fra noen fordi ikke alle kan ha det? Det er et tilbud, hva er galt med det? Og så til deg med "klasseskiller", det vil alltid være klasseskiller. Folk er forskjellige. Det vil alltid være rike, og noen ikke fult så rike. Det som vi forhåpenligvis kan forandre på er å få mindre fattige, men herregud... at en ikke får et "Luksustilbud" gjør en ikke til fattig. (ikke at du har sagt det...) Dessuten kan jeg som sagt tenke meg at ikke alle vil ha dette tilbudet, akkurat som jeg tror ganske mange er glade selv om de ikke har ørten trillioner.... Folk er forskjelllige. Deal with it. PS: Dette inlegget inneholder en del ting som er sterkt på spissen. EDIT: Ang det med å være utenfor. Å løse problemet med å føle seg utenfor gjør en ikke ved å forsøke å tvinge alle til å være like, men å lære barn at det er naturlig å være netopp: forskjellig. Greit at du setter det på spissen og ja vi vil alltid ha et klasseskille,men vi trenger ikke øke dette i barneskolen. Som sagt alle betaler i utgangspunktet for SFO dermed skulle det ikke være lov å kreve ekstra for "eksklusive" tiltak. Disse er unødvendige og skaper bare forskjeller, du nevner at "ikke alle ønsker å være med" men hva med dem som står gråtende igjen og ønsker å være med men ikke kan fordi foreldrene ikke har mulighet å betale, hva med mobbingen disse blir utsatt for?? Joda også små barn mobber og gjerne veldig hårdt også. Hva blir neste tiltak om slike som dette får passere?? Hva blir prisen for det?? Vi trenger vel ikke ofre små barn fordi noen ser profitt i alt Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) Greit. Forøvrig så vi forbyr absolutt alt som barn synes er gøy og koster penger. Det betyr at leker er forbudt, dataspill er forbudt. Husk, ikke alle foreldre som har råd til dette vettu! EDIT: Satt strekt på spissen. Endret 29. august 2005 av TLZ Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Her er vel nok skiller som det er om en ikke skal begynne å skape flere blandt små barn i skolen, fordi enkelte her ser en mulighet til å tjene penger Det er ikke noe galt i å tjene penger på å tilfredsstille andres behov. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Greit. Forøvrig så vi forbyr absolutt alt som barn synes er gøy og koster penger. Det betyr at leker er forbudt, dataspill er forbudt. Husk, ikke alle foreldre som har råd til dette vettu! Du ser ikke poenget? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) Du ser ikke poenget? Jo, jeg gjør jo det. Jeg setter i denne saken frihet over likhet. Endret 29. august 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Greit. Forøvrig så vi forbyr absolutt alt som barn synes er gøy og koster penger. Det betyr at leker er forbudt, dataspill er forbudt. Husk, ikke alle foreldre som har råd til dette vettu! Dette blir for dumt, du svarer og oppfører deg som en forvsent "overklassegutt" uten sans for virkeligheten. Voks opp så kan vi snakkes når du har mistet grepet på mammas "skjørtekant". Her er overhode ingen som snakker om å forby noe som helst, men det snakkes om å ikke produsere "tapere" i skolesystemet . Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Da jeg gikk på barneskolen, var hele skolefritidsordningen privat. Jeg gikk det første året, og valgte kurs som f.eks. Kor (av alle mulig ting, aner ikke den dag i dag hvorfor jeg valgte det...), svømming og skolehave. Tror ikke kurstilbudene ble opprettholdt når det offentlig tok over. Imidlertid vet jeg fra min bror, som gikk på offentlig barneskole i Oslo frem til i sommer, at det var tilbud som danse og male/tegne-kurs i "SFO-tiden". "SFO-personalet sørger for at barna kommer seg på kurset" reklameres det. Og det er ikke på Kastellet Skole... Man kan ikke være i mot at foreldre skal sørge for at barna får gå på kurs, etter skoletid er barna foreldres ansvar. Når dere mener at barna settes utenfor, så vet jeg ikke det. Jeg sluttet selv på skolefritidsordningen etter første klasse - da jeg ikke syntes det var så veldig moro, mamma var hjemmeværende, og jeg kunne fortsette med kursene likevel. Min bror sluttet også etter to år, og gikk i hele fjor bare på skole, ingen SFO - av samme grunn. Og han ble neppe satt noe mer utenfor av den grunn. Nå går han på skole i USA. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Her er vel nok skiller som det er om en ikke skal begynne å skape flere blandt små barn i skolen, fordi enkelte her ser en mulighet til å tjene penger Det er ikke noe galt i å tjene penger på å tilfredsstille andres behov. Jo så lenge det går på bekosting av små barn og det er nettop det dette handler om. Helt greit med tilbud om både ridning og svømming osv, men ikke som betalt tilbud til små barn i skoletiden, for det er nettop det som skjer her. Dette er rett og slett en smart måte å "presse" penger ut av voksne med å skape et press på småunger på steder de er nødt til å oppholde seg menst foreldre er på jobb. Det er mildt sagt umoralskt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Som sagt, det er ikke noe nytt. Jeg gikk på kor hver torsdag klokken 1330 frem til fjerdeklasse, og skolehaven fra klokken 1330 i 1 og 3. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 (endret) Dette blir for dumt, du svarer og oppfører deg som en forvsent "overklassegutt" uten sans for virkeligheten. Voks opp så kan vi snakkes når du har mistet grepet på mammas "skjørtekant". Her er overhode ingen som snakker om å forby noe som helst, men det snakkes om å ikke produsere "tapere" i skolesystemet. Det er holdninger som produserer "tapere". Å prøve å få dem til å være like vil gi dem ideen at de skal være det og at de som er ulike er fks. "tapere". Vi må lære barn opp til at det er ok å være forskjellige, inkl. når det gjelder penger. (Begge veier selvfølgelig.) EDIT: Hmm, er med på at det børe være utenom skole. (Selv om jeg er svært skeptisk til å fks. tvinge skolen til å ikke ha den aktiviteten siden de er en skole...) Endret 29. august 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Da jeg gikk på barneskolen, var hele skolefritidsordningen privat. Jeg gikk det første året, og valgte kurs som f.eks. Kor (av alle mulig ting, aner ikke den dag i dag hvorfor jeg valgte det...), svømming og skolehave. Tror ikke kurstilbudene ble opprettholdt når det offentlig tok over. Imidlertid vet jeg fra min bror, som gikk på offentlig barneskole i Oslo frem til i sommer, at det var tilbud som danse og male/tegne-kurs i "SFO-tiden". "SFO-personalet sørger for at barna kommer seg på kurset" reklameres det. Og det er ikke på Kastellet Skole... Man kan ikke være i mot at foreldre skal sørge for at barna får gå på kurs, etter skoletid er barna foreldres ansvar. Når dere mener at barna settes utenfor, så vet jeg ikke det. Jeg sluttet selv på skolefritidsordningen etter første klasse - da jeg ikke syntes det var så veldig moro, mamma var hjemmeværende, og jeg kunne fortsette med kursene likevel. Min bror sluttet også etter to år, og gikk i hele fjor bare på skole, ingen SFO - av samme grunn. Og han ble neppe satt noe mer utenfor av den grunn. Nå går han på skole i USA. Vel nå er jo du nettop en av dem som i nesten hvert innlegg poengterer hvor rike foreldre du har så for deg er nok dette ok. Sammfunnet er desverre lagt opp slik at i de fleste familier MÅ begge jobbe, ergo kan ikke alle gjøre som deg å velge fra øverste hylle . Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Mamma jobbet faktisk frem til jeg var 5 år, og har faktisk hatt direktørtittel. Så mamma har jobbet. Men valgte å prioritere barna. Du fremstiller dette som et totalt nytt konsept, men det har ALLTID vært der, og er ikke noe Kastellet har funnet på. Og jeg ser ikke noe galt i det heller. Sånn er det, ting er ikke gratis, hvis vi ikke skal gå tilbake tyve år i tid, og betale 70 % i skatt. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Det er holdninger som produserer "tapere". Å prøve å få dem til å være like vil gi dem ideen at de skal være det og at de som er ulike er fks. "tapere". Vi må lære barn opp til at det er ok å være forskjellige, inkl. når det gjelder penger. (Begge veier selvfølgelig.) Det er noe helt annet enn å påtvinge foreldre ekstra utgifter, for det er det som skjer og for dem som ikke makter å henge med er det barna som får lide. Jeg har selv sett barn bli mobbet allerede i barnehagen fordi de ikke har "riktig" merke klær, hvordan tror du det da blir i skolen?? Jo det blir enkelte som blir mobbet fordi foreldrene ikke har penger å betale med, er dette en riktig måte å lære små barn at de er forskjellig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå