Gå til innhold

Altfor bright LCD

joak1m

Anbefalte innlegg

Heisan,

Jeg har nettopp kjøpt meg en AG Neovo 19" og den er fryktelig lys.

I OSD'et står brightness på 100% og contrast på 50% og innstillingene på skjermkortet mitt står alle på default. Med mye hvitt på skjermen får jeg vondt i hodet og øynene mine lider :p

Jeg har prøvd meg litt fram med varierte resultater:

• Stilt brightness på skjermens OSD. Gikk ikke bra.
  • Eksperimentert med skjermkortets innstillinger. Gikk nesten bra.
  • Prøvt "Display optimization wizard". Gikk ikke bra.

Noen som vet om noe annet jeg kan prøve, evt. har noen tips til hvilke innstillinger som bør funke?

Skjermen det er snakk om er en AG Neovu F-419 og jeg har et Geforce4 ti4200 skjermkort.

Rommet den står i er svakt belyst.

Endret av joak1m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har en tidligere 17" model fra Neovo, og den har et valg helt til høyre i instillingsmenyen med mulighet får å stille inn lysstyrken på rørene bak LCD panelet. Backlight eller noe mener jeg at det heter. Skjermen står et annet sted enn meg så jeg får ikke sjekka akkurat nå. Men prøv å skru ned denne istedenfor konstrast/brightnes selv om du kanskje vil justere det noe og etter at du stiller inn backlight styrken. Skjermen min kom ut av pakken satt opp med nok lysstyrke til å fungere som solarium :-)

[EDIT]

Tja, ser ikke ut som den skjermen kan justere baklyset. Da er det ned med brightness og kontrast. Blir litt prøving og feiling for å finne ut hva som funker om du ikke finner et testprogram som kan hjelpe.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Det er veldig vanlig at man føler seg blendet av LCD-skjermer etter en overgang fra CRT. De fleste venner seg fort til dette, og synes CRT-er er grusomt mørke etter hvert. Allikevel er det viktig å påpeke at det ikke er bra for øynene å sitte i et mørkt rom med høy lysstyrke på skjermen enten det er LCD eller CRT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...