Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

RAM - kompabilitetsproblem? defekt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Bygde pc til kjæresten min her i sommer... straks etter at alt var innstallert og ordnet, begynnte den å trøble. Det hender mange forskjellige ting;

- Den restarter seg når den selv føler for det (har sjekka temp på cpu og system - ok)

- Den henger seg noen ganger.

- Sier at du har et minutt på å lagre og avslutte alle aktiviteter før den restarter seg. da får man beskjed etter oppstart igjen at systemet er gjenopprettet etter en alvorlig feil.

- Får bluescreen og begynner med dumping av fysisk minne.

Både HDD og hovedkort er byttet etter kjøpet, siden det var feil med de begge, og nå kanskje RAM..?!

Pc'n som jeg bygde for kjæresten min er en pc i deler, kjøpt fra komplett.no som ligner noe på denne;

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309287&cks=PRL

men med dette hovedkortet;

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=608

og kun 120 GB harddisk, og dette skjermkortet;

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305700&cks=PRL

For å teste om det var RAM'en som var defekt, tok jeg å satte den inn i min maskin, og tok en 512MB brikke fra min maskin av typen Corsair value select å satte i hennes. Jeg kjørte blandt annet memtest86 her med den RAM-brikken jeg trodde var defekt, men den fant ingen feil, og jeg så aldri noe til de feilene på min maskin som skjedde på hennes med denne brikken i. Maskinen hennes oppførte seg også fint etter at jeg satte min RAM-brikke inn i den. Vi testet ut i litt over en uke, men når jeg nå i kveld satte hennes RAM-brikke tilbake i hennes maskin, meldte alle de samme problemene seg på nytt. :mad:

Er det noen som har noen fornuftig forklaring å gi meg? Utrolig dumt av komplett å selge dette sammen hvis det er et kompabilitetsproblem som er årsaken! :thumbdown:

Har forøvrig også prøvd å stille på minnespenningen (stod på 2.55V, nå på 2.70V) uten at dette har gjort ting noe bedre. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hatt anledning til å sjekke hennes ram i hennes pc med memtest86? Ut i fra innlegget ditt så det ut som du ikke hadde forsøkt det.

Det er svært sjelden feil på rambrikker, det er bla derfor flere produsenter gir livstidsgaranti på dem. Det er nok kompatibilitetsproblemer som du er inne på.

Siden det er så mange produsenter av hovedkort/chipset og rambrikker, er det vanskelig å få testet alle kombinasjonene..

Lenke til kommentar
- Sier at du har et minutt på å lagre og avslutte alle aktiviteter før den restarter seg. da får man beskjed etter oppstart igjen at systemet er gjenopprettet etter en alvorlig feil.

Det der høres ut som blasterviruset hvertfall. Maskinen er full oppdatert fra windows update, scannet med AV og spywaretools?

Lenke til kommentar

shcwami; nei har ikke det, siden hele skjermen hennes da ble fyllt med farger og duppeditter som blinket, men skal prøve med en annen diskett i kveld, og se om ikke det hjelper. har forøvrig også prøvd å plassere RAM-brikken i slot 2. Maskinen har faktisk oppført seg fint etter det... :yes: men siden det bare er et lite døgn siden, er det jo for tidlig å si noe...

elgvenn2; har kjørt igjennom med antivirus, uten å finne noe som helst... har ikke prøvd med noe antispywaretool, så jeg kan jo ha det i minnet, så jeg evt. kan prøve det! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...