stian-hg Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Jeg vurderer å bytte min Athlon 64 3000+ til fordel for en Athlon 64 X2 3800+. Dette føler jeg er nødvendig da jeg i større grad kommer til å bruke denne PCen til en del tunge prossesser, fortrinnsvis diverse komprimering, samtidig som jeg jobber aktivt på den med mange programmer som Internet Explorer, Outlook, Word, Excel, MSN Messenger, Windows Media Player, Norton AntiVirus, Nero, WinRAR, Adobe Acrobat og andre. Problemet mitt er å finne ut av om disse programmene faktisk utnytter dobbelkjerne prosessorer og om det egentlig har noe hensikt. Kanskje det er en selvfølge siden disse programmene er så utbredt? Ikke vet jeg, men fint om noen kunne gitt meg en pekepinne på hvor jeg kan finne slik informasjon. På forhånd takk! EDIT: Støtter mitt MSI K8N Neo2 Platinum kort basert på nForce3 Ultra dobbelkjerne prosessorer? Leser her om støtte for AMD E6 CPU i siste BIOS. Hva er AMDs E6 prosessor? Endret 28. august 2005 av stian-hg Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Tror ikke et eneste av programmene du nevner er flertråds. Men det er ikke bare hvorvidt hvert enkelt program er optimalisert for flertrådkjøring, fordi det er operativsystemet som deler oppgavene imellom kjernene. Både Windows 2000 og XP har denne støtten, og all programvare som er spesialtilpasset for Intels hyperthreading vil også dra nytte av dualcore. Ved multitasking vil det uansett være en fordel med en X2-prosessor Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Jeg kom på dette med støtte for dobbelkjerneprosessorer da jeg leste dette i HWs test av Athlon 64 X2 3800+ prosessoren: Problemet med dobbelkjerneprosessorer er helt klart at svært mange spill og programmer ikke er optimalisert for flere kjerner. Dermed vil man ikke alltid få nytt godt av den ekstra kraften som er tilstede. Likevel har vi tro på at dette er veien å gå, så fremt man ikke bare må ha en FX-prosessor da. EDIT: Jeg ser jo i Anandtechs noe grundigere test at det faktisk en del å hente ved flere operasjoner samtidig. Blandt annet ved bruk av de programmene jeg nevnte. Tror nok kanskje Athlon 64 X2 3800+ prosessoren er veien å gå. Håper bare hovedkortet mitt støtter det. Endret 28. august 2005 av stian-hg Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Det mener jeg bør tolkes på følgende måte: Hvis man primært spiller, vil en dualcore langt på vei være bortkastede penger. Men "problem" synes jeg blir et for sterkt ord, for den ekstra kjernen gjør selvsagt ingen skade for seg, uansett applikasjon. Om man har multitaskings-behov stiller saken seg helt annerledes, og en dualcore vil da dekke begge behov. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Jeg forstår synspunktet ditt, Bob Ibsen. Siden jeg ikke er den mest aktive spilleren så prioriterer jeg selvfølgelig å ha et behaglig Windows-miljø - i den grad det er mulig da Det blir nok "ja takk, begge deler" uansett Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 EDIT: Jeg ser jo i Anandtechs noe grundigere test at det faktisk en del å hente ved flere operasjoner samtidig. Blandt annet ved bruk av de programmene jeg nevnte. Jepp, de gjør som sagt ingen ugang under noen omstendigheter, snarere tvert imot Tror nok kanskje Athlon 64 X2 3800+ prosessoren er veien å gå. Håper bare hovedkortet mitt støtter det. Hovedkortet støtter dualcore, men du bør oppdatere til nyeste BIOS for å unngå komplikasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå