Gå til innhold

Krever pci-e en spesiell PSU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God morgen og takk for svar!

Jepp, er nok den jeg har ja. Da satser vi på at det går bra.

Du har vel ikke noen formening om den er sterk nok til å drive følgende:

2*harddisk (120gb og 200gb)

1 dvd-brenner

2*512 mb minne

amd 64 3200+

soundblaster audigy

7800gt

:hmm:

Endret av Joachim Murat
Lenke til kommentar
Jeg ser det på enkelte psu'er står "pci-e" eller "2*pci-e" (som f.eks. her) mens det på de fleste ikke står nevnt noe om dette.

Trenger man psu som "støtter" pci-e for å kunne bruke et pci-e skjermkort eller? Har et 7800GT på vei, men har bare psu'en som fulgte med mitt Chieftec big tower kabinett nemlig...

Først og fremst må du ha et hovedkort som støtter PCI-E, om du har dette skal du ikke se bort i fra at du også har strømforsyningen som hører til. (Om de ble kjøpt samtidig)

Har du navnet på hovedkortet, så kan vi kjapt si om det har PCI-e eller ikke.

Har du ikke en PCI-e enable PSU, så betyr ikke det at du ikke får brukt det nye kortet ditt, men du vil mangle noen kabler og kontakter. F.eks en 24-pin til hovedkortet og en 6-pin kabel til skjermkortet. Overganger ligger mest sannsynlig med i esken til skjermkortet, men manglende 24-pin kontakt kan betyr ustabilitet på mange hovedkort. 400W er i tillegg et absolutt minimum for et 7800-kort, så ikke bli overrasket over at ting kan bli ustabilt :)

Lenke til kommentar
God morgen og takk for svar!

Jepp, er nok den jeg har ja. Da satser vi på at det går bra.

Du har vel ikke noen formening om den er sterk nok til å drive følgende:

2*harddisk (120gb og 200gb)

1 dvd-brenner

2*512 mb minne

amd 64 3200+

soundblaster audigy

7800gt

:hmm:

Hei

Den duger :)

Og som Pritorian nevner her er det også en fordel med ett hovedkort som har 1 (eller flere) pci-e porter :yes:

/jan

Endret av NorLord
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen!

Først og fremst må du ha et hovedkort som støtter PCI-E, om du har dette skal du ikke se bort i fra at du også har strømforsyningen som hører til. (Om de ble kjøpt samtidig)

Hovedkortet jeg har nå er socket A med bare agp, men jeg har bestilt et Asus A8N-SLI med pci-express. Får bare satse på at de nødvendige kabler/overganger følger med da... Hvis ikke får jeg stikke ned på den lokale sjappen :yes:

400W er i tillegg et absolutt minimum for et 7800-kort, så ikke bli overrasket over at ting kan bli ustabilt smile2.gif

Da bør jeg kanskje se på en slik da, selv om budsjettet allerede er godt overskredet :!:

Bør jeg i det hele tatt prøve å kjøre med chieftec psu'en eller kan jeg skade noe hvis den ikke duger?

Lenke til kommentar

ASUS kortet vil fungere fint ja!

Når det kommer til PSU så vil jeg faktisk anbefale å gå til anskaffelse av en ny med en gang. Den du nevner er et helt klart godt valg :)

Du skal nok ikke kunne skade maskinen med den gamle strømforsyningen, men du kan helt klart oppleve litt rare problemer og ustabilitet. Har fremdeles til gode å skade noen komponenter med en svak PSU, men software kan bli korrupt med et ustabilt system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...