SW-547 Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Bildet viser Nord Amerika tåken og Pelikan tåken. Se om du kan tyde hvem som er hvem ;-) Utstyr: CANON 20D TAMRON SP AF28-75mm F/2.8 XR Di macro (@ 75mm) GP-DX stativ/montering 1 Eksponering av 3 minutter ISO800 + darkframe. http://www.tomvictor.com/ngc7000.htm Lenke til kommentar
capy Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 veldig stilig. Hvordan ligger du på fargen? og hvor ble bildet tatt? regner med det må være ganske øde:) Lenke til kommentar
SW-547 Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Fargen blir plukket opp av kamera og det er kun endret i levels i PS. Bildet er tatt hjemme hos meg der det er relativt mørkt. Lenke til kommentar
capy Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 har veldig lyst til å knipse noen slike bilder selv, må bare få tak i et stødig stativ:) men det med darkframe.. er det slik at du først knipser bildet, så knipser du en gang til med samme innstillinger, bare med linselokket på? kunne du forklart hva som må gjøres i Photoshop? Lenke til kommentar
SW-547 Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Tja, det er bare å gå ut når det er mørkt og ikke for mye belysning særlig mot linsen. Også må det være klart da Du vil finne ut at det er veldig vanskelig å fokusere om ikke du har en god 300mm eller mer. I dette tilfellet har jeg fokusert manuellt fordi en 75mm ikke klarer å fokusere på en stjerne, og som du ser er det ikke perfekt. Siden jorden roterer må du holde lukkertiden nede på 10-15 sekunder på en 75mm., ellers får du stjernespor. Dette er et 13 sek. bilde tatt med vanlig stativ. Darkframe er som du sier et bilde tatt med samme instillinger men med linselokket på. Hvordan bruker denne kan du se eksempler på siden min. Begynn med å ta bilder av Polaris (nord stjernen) da kan du bilder som dette med vanlig stativ. Lykke til. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Nordamerikatåken er til venstre, den har navnet sitt fra formen. Jeg synes ikke det ligner så mye men jeg ser hvor Mexicogulfen skal være. Et flott bilde, hadde du jukset litt med farvene og truffet helt på fokusen så hadde det sett helt proft ut. For de som er interessert i astronomi så vil jeg anbefale å kjøpe en bok, det vil gjøre det mye lettere å identifisere objekter og orientere seg på himmelen. Lenke til kommentar
_Litago Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Wow... Kan man ta slike bilder med vanlig utstyr, eller må man ha noe spesielt? Lenke til kommentar
SW-547 Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Hei, for lengre eksponeringer må du ha en ekvatorialmontering som kompenserer for jordrotasjonen. Som feks. disse Forklaring Mvh. Tom Victor http://www.tomvictor.com/ Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Fantastiske bilder du har der. hadde vært kjempegøy å få skikklige astro bilder. Tar du bilde igjennom okularet eller åssen gjør du det ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå