Gå til innhold

Streaming av tv - hvordan? Linker til inf.sider?

Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Jeg har tenkt litt på å streame tv fra pc til tv (blir det feil å si det?).

Hvordan gjør man dette?

- Må man ha spesielle kabler, AV-kabler?

- AV-utgang på skjermkort?

Er det noe mer? Da tenker jeg på hardware?

Hvis noen har noen (helst norske sider) om informasjon om dette så hadde det vært fint, er helt grønn på dette.

På forhånd, takk!

EDIT:

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig.

Enkelt forklart vil jeg rett og slett ikke ha en tuner, bare en tv og en pc, slik at jeg kan bruke internett til å overføre tv-sendinger til tv'en.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet ditt må ha s-video utgang (Så å si alle skjermkorte har dette med mindre du har en antikk skjermkort)

Svideo.jpg

Så trenger du s-video kabel.

s-video-kabel.jpg

og s-video inngang på tv'n. Men hvis tv'n din ikke har s-video kan du kjøpe en scart adapter.

scartadapt.JPG

Eller en s-video -->composite adapter.

13051.jpg

Så er det bare å gå på instillinger på skjermkortet og velge kordan du vil ha det. S-video vil gi bedre kvalitet enn composite og scart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Takk for alle opplysningene, var ekstra fint med bildene :)

Beklager at den ble feilpostet =/

Men er det noen som har erfaringer med å streame tv programmer? For det er lov? Og hvordan gjøres det? Noen spesielle programmer som trengs?

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
S-video vil gi bedre kvalitet enn composite og scart.

Nå er ikke scart en signaltype, det er bare navnet på kabelen/pluggen. Scart kan overføre både kompositt, s-video og RGB, og sistnevnte er helt klart å foretrekke. Nå er imidlertid utvalget av skjermkort med scartutgang mildt sagt glissent, men avhengig av hvilket skjermkort du har kan du få overgang fra vanlig analog PC-skjermutgang (RGBHV) til RGB-scart.

Hvis du har en TV med VGA eller DVI/HDMI er saken biff, da trenger du en egnet kabel til dette. Husk i så fall å justere oppløsningen til det samme som oppløsningen på TV-en.

Edit: Når alt dette er sagt, så er nok web-TV en relativt dårlig løsning pga bildekvalitet, tungvint og treg bytting av kanaler osv.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Vi får håpe det blir bedre med tiden :) Hvis jeg ikke har fortsått det helt feil så kommer bildet fra pc'en automatisk opp på tv-skjermen når kabelen fra pc'en til tv'en er koblet til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...