evenrognlid Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Hei! jeg skal skjøte en skjermkabel (pga. en stygg knekk som resulterte i rødt/svart og blått/svart skjerm!!!) siden jeg ikke fikk opp skjermen bestemte jeg meg for å skjøte kabelen utenfor skjermen---jeg kjøpte en ny kabel på clas ohlson og klippet av den ene enden og klippet av originalkabel (før knekk) MEN det hvar forskjellige ledninger og anntall i de to forskjellige kablene (surr!) Det jeg da lurte på var om jeg bare trenger å skjøte RGB ledningene eller trenger jeg de andre sansynligvis digitalsignalkabler, for å bruke skjermen??? Det jeg vet er at R signal skal på Pin 1, G på Pin 2, og B på Pin 3 så kommer R skjerm på Pin 6, G på Pin 7 og B på Pin 8. Kan noe bli ødelagt hvis jeg bare kjører på RGB eller går det greit uten de digitalsignalkablene??? Hvis noen i det hele tatt skjønte et kvidder av hva jeg skrev ovenfor ville jeg vært ærbødig høyt takknemmelig for svar. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Tror nok det er best å skjøte alle ledningene selv om det skal gå å bruke bare RGB. Mål deg frem, bruk loddebolt og isolèr godt etterpå. Lykke til :smile: Lenke til kommentar
evenrognlid Skrevet 11. august 2002 Forfatter Del Skrevet 11. august 2002 Takk. da prøver jeg med bare RGB, men jeg målte meg jo sevfølgelig frem, men det var ulikt antall ledninger som alle gikk til forskjellige steder! Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 11. august 2002 Del Skrevet 11. august 2002 Må vel sansynligvis ha vertikal og horisontal sync lederne skjøtet også for å få noe bilde. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Fungerte det i det hele tatt? Det skal ikke gå an bare å skjøte coax slik som du skjøter en vanlig kabel, det forandrer impedansen og gir sterke reflekser. Tror ikke jeg ville likt å se på bildet med en slik kabel. Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Det er to ledninger som må kobles til også, hvis ikke er skjermen alltid svart, og det er de ledningene som styrer "power-on/standby" saken, hvis du skjønner... Ved feil kobling skrur skjermen seg (helt) av. Det gjorde iallefall den gamle Commendore skjermen min! (lol) Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Jeg ville aldri ha skjøtet en skjermkabel slik. Ser latterlig og amatørmessig ut samtidig som skjøten vil bli følsom for knekk/brudd hvis det ikke er skikkelig gjort. Hvis du ikke engang klarer å få av plastdekselet til skjermen så burde en annen gjøre denne jobben.. De skjermene som har en "fast" skjermkabel har ofte en plugg på selve printkortet inne i skjermen, pluggen er ikke en "vanlig" plugg som man putter inn i skjermkortet, bare så det er sagt.. Men kabelen er iallefall lett utskiftbar. En verksted som reparerer skjermer har sikkert en slik kabel, brukt. Da er det bare plug&play =) Hvis kabelen er loddet på, så er det lurt å bruke et multimeter og merke av på printkortet, f.eks pinne 1, 2, 3 osv.. så lodder man på en ny kabel, helst med ferritmagneter for optimal bildekvalitet. =) Lenke til kommentar
evenrognlid Skrevet 30. august 2002 Forfatter Del Skrevet 30. august 2002 TAKK Takk og takk! med all deres hjelp skal jeg atter en gang prøve! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå