Gå til innhold

Modifisering av GSmart II (fokusering)


Anbefalte innlegg

Følgende er prøvd ut av meg, og jeg tar ikke noe ansvar for de av dere som prøver dette!!

 

Jeg fant ut av at mitt kamera fokuserte på ca. 3 - 4 meter. Ikke holdbart, så jeg åpnet kamera og fjernet 1 mm av tappen som stopper vridningen av linsen. Det hjalp, nå fokuserer kamera på ca. 7m. Følg denne linken til bilde av åpent kamera.

http://www.digitalkamera.no/tester/mustek_...orside_stor.jpg

Bildet finnes under testen av GSmartII på disse sider.

Tappen jeg fjernet kan sees "klokken 7" på linsen. Det er et hakk på den plassen jeg kuttet av tappen.

 

Håper dette kan hjelpe noen med samme problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for opplysningen.

Jeg har nettopp byttet et kamera med fokuseringsfeil, og fått et nytt et med samme feil!

 

Kamera skal i flg. spes. fokusere fra 0,2 - 0,5m i macrostilling.

I vanlig stilling fra 0,8m til uendelig.

 

Mitt kamera fokuserer i macro fra ca 1m - 1,2m.

Med andre ord så er linsa justert for langt inn mot kamera.

 

Finns det noen mulighet for å justere linsa ut og inn?

Lenke til kommentar

Min GsmartII fukuserer på 55 cm i makro. Det er greit nok for meg. Spesifikasjonen er nok noe overdreven. Det betyr vel heller at de bildene som blir tatt i yttere fokusområde kan bli brukbare, men ikke nødvendigvis i fokus. Se bakgrunden (uendelig) på eksempelbilder i forumet, disse er så og si alltid ute av fokus.

Jeg vil tro at det skulle være mulig å fjerne hele stoppe-tappen, slik at linsen kan vris i alle stillinger. Så må det lages en skala utenpå kameraet slik at fokuseringen kan settes manuellt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har fjernet hele stopptappen. Etter det har jeg forsøkt meg fram med forskjellige innstillinger. Makro innstillingen stemmer bra, men på lang avstand må jeg vri linsa en halv omdreining mer enn det som lot seg gjøre med stopptappen inntakt. Da først blir også avstandsbilder klare og fine.

Har laget en ny stopptapp på utsiden av kamearet, samt ripet inn merker til forskjellige avstander.

Kameraet tar nå virkelig flotte bilder fra 30cm til uendelig, men det krever fortsatt skikkelig lys.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hej!

 

Jag har precis fått min GSmart Mini 2 och har upptäckt att den tar klara bilder på 2 meter upp till oändlighet när kameran är inställd på makro. Däremot blir alla bilder oklara om kameran är inställd på normal.

Om jag skall få makron att fungera, ska jag väl ta bort tappen som hindrar linsen att vridas motsols bortom makro och testa mig fram?

 

Hoppas att ni förstår svenskan då jag inte har hittat ett motsvarande forum i Sverige.

 

Tack!

/Lars

Lenke til kommentar

Fokuseringsfeil synes å gå igjen i svært mange GSmartMini2.

Jeg hadde ikke mindre enn to med feil på, fikk et nytt på garanti/reklamasjon.

 

Tok noen interessante bilder med det (se Galleriet (s.5)), men valgte å levere det inn og få pengene tilbake.

 

Husk at hvis du åpner kamera, så ødelegger du etiketten og mister din rett til garanti/reklamasjon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...