Gå til innhold

Oppløsninger, kvalitet, lyd + + +

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tengte jeg skulle gjøre meg for dette topicet å lette til screenshots fra video osv.. Men får selvfølgelig ikke tatt SS fra video på en enkel måte...

Men uanz, har sittet mange økter og har enda ikke funnet ut hva som er den "beste" kvaliteten på DV-tape overført til PC..

Har prøvd med Sonys eget program, Windows Moviemaker & CyberLink Power Director.

Jeg har hittil slått fast at Sonys eget program lager best kvalitet uten hakk eller noe.

Men Sony`s max størelse på filmen er kun 320x240 (som lager en rute på 9x7cm på min 19" LCD.)

Sony gir 1minutter=356Mb.! Detter er jo uhørt, føller en 4,8Gb dvd på under 15minutter.!

Windows MovieMaker lar meg få 640x480 og Video for lokal avspilling 2,1Mb. (beste kvalitet)

WMM gir 1minuutt=14Mb.! Men med "blasse" farger og små hakk i filmen..

Ikke sikker på om .WMV kan "omformes" til vanlig dvd enda..

Så jeg er litt på bærtur her, har gått meg bort...

Derfor spør jeg deg...

Hvilke oppløsninger bruker du når du skal ha beste kvalitet, og hvor stor blir den fila i Mb.?

(jeg har ikke pinacle nei...) :ermm:

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DV AVI, slik den er når du speler frå kamera til PC/Mac via firewire, har ein oppløysning på 720*576 pixlar.

(Angåande screenshots frå video:)

Men desse pixlane er ikkje kvadratiske, slik vanlege pixlar er. For 4:3-bilete, har dei eit breidde/høgde forhold på 1,067. 16:9-bilete har eit breidde/høgde forhold på 1,422.

Dette vil seie at oppløysninga, om samanlikna med eit vanleg stillbilete, er 768*576 for 4:3-bilete, og 1024*576 for 16:9-bilete. Då med kvadratiske pixlar.

For å få eksportert ein film frå Movie Maker med minst mogleg tap av kvalitet, bruk DV AVI. Er eit valg ein eller annan stad der ein kan velge mellom andre presets, det veit eg. DV AVI tek opp omlag 13GB per time video.

Skal du ha dette på ein vanleg film-DVD, må det kodast om til MPEG-2. For å gjere dette må du ha eit program med denne kodeken innebygd. Movie Maker har det ikkje, og heller ingen andre gratisprogram.

Eg veit ikkje om mange program som kan både lage menyar (om du ynskjer det) og kode om til MPEG-2. Nero Vision Express, Sonic MyDVD og Adobe Encore er dei eg kjem på no. Og Ulead lager eit prog og, men det kjem eg ikkje på kva heiter.

Vision Express er ein del av Nero-pakka, MyDVD veit ingenting om, anna enn at det fulgte med min DVD-brennar (Iomega), og Encore er eit dyrare prog.

Vart kanskje litt på sida av spørsmålet ditt dette...

Lenke til kommentar

neida, dette var informativt.!

CyberLink PowerProducer kan oxo kode om, det troe jeg Sony oxo gjør...

keep it coming, hvis det er flere som har synspungter.

noen som har et lite (under 20mb) videoklipp med det de kaller BRA kvalitet liggende på nettet.?

Lenke til kommentar

Det virker for meg med de tallene du har i første post Scorpioen84 at du laster ned video via USB kabel og streamer.

Har du en firewire kabel? For da skal videoen automatisk komme ned i den str han i post nr 2 beskriver.

Når det gjelder kvalitet etter det finnes det en verden av video formater og codecs. Man må nesten bare prøve seg frem.

Men som nevnt over så er det noen tall som du bør ha i hode.

Europeisk PAL oppløsning er 720x576 med 25 bilder i sekundet. Hvis du har det i prosjektet ditt så vil det se bra ut på alle TVer.

Men så har du forskjellen på 4:3 og 16:9....men det kan vi jo ta siden når du har fått disse andre tingene på plass.

AKIRA

Lenke til kommentar
Ikkje mitt klipp, og i .mov (QuickTime-format), men det er vel ikkje so viktig. Eg synest kvaliteten er veldig bra, i høve til storleiken på fila. Ein kan fint maksimere QT-spelaren på ein skjerm med oppløysning på 1280*1024.

http://freeskier.com/freeskier/content/trailers/level1.mov

Hmm, det kom bare en snål feil når jeg skulle åpne fina...

Noe med at disketten ikke var satt i eller noe sånt...

(ikke så rart når jeg ikke har diskettstasjon...)

Har nyeste QT, bare et par dager siden oppdatering..

Flere som fikk denne.?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, fortsetter denne tråden med flere spørsmål, så d ikke ser ut som det er bare jeg som spørr her.......

Nytt problem....

Jeg lager en Teaser til en film å må få skillet lyden fra bildet...

Eksempel, få flyttet tale fra et klipp til et annet...

Er det mulig å hente ut lyden som en egen mp3fil.? Jeg skulle også ha rensket lyden for noe uheldig bagrundslyder, dette får jeg til hvis jeg får en mp3fil av talen... Ellers må hele seansen filmes på nytt, å det er ca30mil dit... :D

Sikkert bare fantasien min som stopper meg... :yes:

"MÅ" man ha pinacle hvis man skal virke seriøs.? Får det ferdige produktet en mere profesionelt finish da.?

(selvfølgelig begrenset av gnomen fremfor skjermen også..)

Hvordan tar man egentlig screenshots av film.? har sett flere som har det, men jeg får ikke til... Må man ha et program.??

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Litt lettere å svare om du hadde sagt kva program du nytter...

I enkelte program (t.d. Premiere) kan ein skilje lyd og bilete på tidslinja, og dra dei til forskjellige stader. Om du vil eksportere berre lyden, so får du sjå om det er eit val ein eller annan stad. Men det kan hende du ikkje får eksportert til mp3, berre til WAV.

Det går an i mange program, men ettersom eg ikkje veit kva prog du har, so kan eg ikkje seie meir nøyaktig.

Pinnacle Studio 9 vil ikkje gjere at du ser meir seriøs ut, og sjølv om det kanskje er små forskjellar i korleis ulike program behandler bileta, tviler eg sterkt på at du vil sjå forskjell på det ferdige produktet.

For å ta screenshots av video kan du ikkje nytte Print Screen. Det må gjerast i redigeringsprogrammet, ved å velge "Export frame", eller noko liknande. Metoden/plasseringa av kommandoen varier frå prog til prog.

Lenke til kommentar

hehe, flere en meg som er natt dyr.......

som i første post så står det at jeg bruker, sonys eget, windows moviemaker og CyberLink PowerDirector & Producer...

Klarte ENDELIG å få inn lyden som wav å kodet om det til mp3 igjen etterpå...

Husket at kameraet også blir registrert som en mikrofon av pcn så jeg gjorde det så enkelt som å bruke windows`s lydinnspilling for mikrofon....

I wmm, står det som "Ta Bilde fra forhåndsvisning" for å få hente ut bilde, aldrig tengt over... Nå kan jeg også lage gif.!

Takker for svar.!

( kommer sikkert flere dumme spørsmål her...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...