Dan Hansen Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Det er vi helt enige i. Grensene mellom server- og desktopversjonene til Linux er litt mer diffuse i forhold til Microsoft sine. En Linux-distro kan være begge deler, mens Microsoft er enten eller. Begge deler har sine fordeler og ulemper. ps. vært oppe i natt? :wink: Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Quote: Den 2002-08-10 09:19, Dan Hansen skrev:Det er vi helt enige i.Grensene mellom server- og desktopversjonene til Linux er litt mer diffuse i forhold til Microsoft sine.En Linux-distro kan være begge deler, mens Microsoft er enten eller. Begge deler har sine fordeler og ulemper.ps. vært oppe i natt? :wink: Hehe... hvordan gjettet du det? :wink: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Begynner å bli "litt sliten" selv også. Kjenner igjen symptomene da :smile: Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Hehe... vi snakkes.... skal på jobb :wink: Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Quote: Den 2002-08-10 08:12, Leeson skrev:For meg er divx en preview funksjon, hvis filmen er bra så er det løp og kjøp hos http://www.bn.com! Ser jeg en veldig bra film på kino, så kjøper jeg den på DVD. Er den ok, og jeg har lyst til å se den igjen men den er ikke så bra at jeg vil bruke penger på den, så laster jeg den ned som DivX. Men jeg hadde aldri kjøpt filmen om jeg ikke hadde lastet den ned som DivX uansett. Og er det en film jeg ikke har sett, så henter jeg den ned, og er den skikkelig bra så kjøper jeg den på DVD også (på grunn av bildekvalitet og fordi det er lettere å bruke en DVD spiller enn å fikle med TV-ut på datamaskinen og ha datasuset i bakgrunnen). Jeg laster kun ned filmer på datamaskinen, som jeg uansett aldri hadde kjøpt, eller som jeg lurer på om er verdt å kjøpe. Når det gjelder piratkopiering av musikk... mange grupper eller artister gir ut en cd med en eller to bra sanger. Jeg gidder ikke betale ca. 150 kroner for disse to sangene, da laster jeg de heller ned. På denne måten gir man grupper og artister en klar beskjed om at det går bare ikke å gi ut CD'r hvor det bare er en eller to bra sanger. Skal de selge, så får de gi ut en CD med stort sett bra sanger. DA kjøper jeg CD'n, men ikke hvis de lager en bra sang og skraper sammen noe dritt bare for å fylle opp CD'n. Her er det det samme... jeg laster kun ned musikk som jeg uansett aldri hadde kjøpt. Og det kan fungere som en teaser... er den nye CD'n til XXXX bra? Da henter jeg ned noen sanger, og er de bra så drar jeg å kjøper CD'n. Vips, så har de fått ett CD salg til på grunn av fildelingsprogrammene som de hater så sterkt. Så jeg ser ikke helt hva som er så galt med at jeg bruker fildelingsprogrammer... de (film og musikkbransjen) tjener faktisk på at jeg gjør det. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Quote: Den 2002-08-10 04:10, The.Arisen.One skrev:Men jeg må jo få lov til å si: prøv å sammenligne f.eks. Linux og Windows en måned med de samme progz-ene som SERVER. Ikke noe prob å ha Linux oppe 24/7 sju dager i uka, mens med Win er du heldig dersom det fortsatt driver......... Try It! :razz: 24/7 7 dager i uka? Hvordan i all verden får du ett program til å kjøre 24 timer i døgnet, 7 dager i uka 7 dager i uka? Linux må være ett magisk program Når det er sagt, så må jeg bare få si at Windows XP kan kjøre uavbrutt over lange perioder, og det er ikke noe problem å ha XP kjørende 24/7 over lang tid. Min XP versjon har aldri krasjet, selv om den gjerne står på lang tid i strekk. Hvis ett program henger seg (som det gjerne gjør en gang på alle operativsystem), så er det bare å avslutte programmet, og XP fortsetter som ingenting var skjedd. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Quote: Jepp .. Fremtiden tilhører open source .. om 10 år vil nok de fleste hjemmebrukerne bruke opensource.. hvertfall hvis microsoft gjør flere stygge tabber som XP og aktiveringsPISSET dems :smile: FOrbanna stygt det der .. Sier ikke at jeg gjør det, men på grunn av aktiviseringspisset til MS så lønner det seg faktisk å ha en piratkopi av XP, så slipper man å ringe og krangle med MS hver gang man setter inn noe nytt hardware eller reinstallerer XP. MS har bitt seg selv litt i halen her. Jeg vet om mange som gjerne kunne kjøpt XP for full pris hvis de bare hadde sluppet denne aktiviseringsfunksjonen. Nettopp på grunn av dette, så bruker de heller en piratversjon der de slipper å aktivisere programmet hver gang de gjør noe forandring i hardware. Selv om jeg har dårlig erfaring med Linux, så skulle jeg gjerne prøvd det igjen hvis jeg var sikker på at Linux ikke fucka opp harddisken min denne gangen... men Windows må man fortsatt ha uansett, på grunn av programvarestøtten (har flere programmer jeg må bruke hvor det ikke finnes lignende til Linux). Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Jeg har en (faktisk har jeg to) WinXP Pro som jeg har hatt installert på flere forskjellige maskiner ettersom jeg tester ting ol - og det har ikke vært noe problem overhodet. Kjører registrering mot Microsoft hver gang. :smile: Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Quote: Den 2002-08-10 09:14, The.Arisen.One skrev:Til Dan HansenPrøv å sammenligne f.eks. Linux Red Hat 7.3 og Windows 98 en måned med de samme progz-ene som en lokal mail - server. Ikke noe problem å ha Red-Hat-en oppe 24/7 sju dager i uka, mens med Win9x er du heldig dersom det fortsatt driver..... Sammenligne et server-OS med et hjemme-OS? Hva er poenget med det? Skal du først sammenligne noe, bør du jo sammenligne noe som har noe med hverandre å gjøre ! Blir jo som å sammenligne Ferarri og en traktor; Ferarrien er jo bare drit siden du ikke kan kjøre på jordet med den... Dessuten... det er fullt mulig å få en stabil Windows eller en ustabil Linux. Jeg har vært borti begge. VELDIG mye av stabiliteten i et OS ligger i drivere og programmer du har lagt inn. En vanlig Windows9x blir ofte offer for betadrivere, jalla progammer man laster ned og annen drit. Kombinerer du det med liten erfaring/testing av hardware, så ber du om problemer, uansett om du har Linux eller Windows. Vi hadde Win9x på butikkmaskinene på jobben. De tusla og gikk hver pokkers dag... slo dem aldri av om kvelden heller. De blei vel bare reboota et par ganger i året,og bare når sim-kort leser'n fikk anfall :wink: Den som har en ustabil maskin, uansett os, har enten et hardwareproblem, eller en del mer å lære :wink: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Quote: Den 2002-08-10 13:00, ufo skrev:Den som har en ustabil maskin, uansett os, har enten et hardwareproblem, eller en del mer å lære :wink: Dette blir av meg kåret til "dagens læresetning" Knallbra!!! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 10. august 2002 Forfatter Del Skrevet 10. august 2002 Jeg må jo bare si at det kom veldig mange bra svar her, selv om diskusjonen etterhvert ble linux/windows. (Som i grunn ikke var så uventet) Men det virker jo som om de fleste er enige at microsoft tjener på piratkopiering? Hva linux/windows diskusjonen ser jeg ikke noe poeng med å kaste meg inn i. Saken er jo den at: 1) Man har forskjellige behov, krav og ønsker 2) Man har ulike forutsetninger og forventninger 3) Begge har sine fordeler/ulemper 3) Begge kan være ustabile/stabile Konklusjon: Begge kan være aktuelle/uaktuelle i alle mulige situasjoner. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Faktisk tror jeg at man med fordel kan blande disse to i enkelte miljøer. Kan bli meget bra løsninger ut av det. Særlig der hvor brukere ikke skal "se" plattformen de arbeider mot. Lenke til kommentar
Kafarsken Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Den 2002-08-10 07:31, Dan Hansen skrev: Svar til Dan Hansen Kafarsken skrev: Microsoft sitt værste mareritt er skolelinux. Dvs at de mister fremtidige potensielle "slaver", noe som reduserer Microsoft sin (fremtidige) makt. :: Ikke helt riktig. Poenget med Skolelinux er å være et alternativ til norske brukere. For det meste ellers av verden er det engelsk som gjelder. ------------------------------------------------- ::: Vel poenget er ikke om det skjer i Norge eller i utlandet. Poenget er vel at dersom barn (over hele verden) blir eksponert for andre ting enn M$-programmer, ville man overkomme "brukerterskelen" ved å begynne med et alternativt OS. Vet at skolelinux kan være et missvisende navn, men jeg bruker det som et begrep, ikke en konkret distro. Hørt om skoler som sender 90 % av IT-budsjettet sitt til M$, da er det ikke rart at mange tenker på nye alternativer. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Ok, da misforstod jeg litt. Det som er interessant her er hvis andre ikke-engelskspråklige land gjør det samme. Jeg har selv testet Skolelinux og fant det svært så bra. Nå har jeg ingen særlig erfaring med Linux fra før av - men installerte nå engang denne for å teste. Selve installasjonen var litt klundrete, men selve brukergrensesnittet og programmene var det ikke noe problemer med å venne seg til. Skrev et innlegg om det tidligere her :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå