Gå til innhold

Kjøpe 7800GT nå eller vente på ATI?

AndersT2

Anbefalte innlegg

Venter ut denne uka, og bestemmer meg i løpet av helgen. Det kan jo komme mere nytt om ATI innen da. Hvis ikke så ringer jeg PCutstyr og hører om de for pakket noe kjapt for meg, slik at jeg får hentet det samme dag, eller dagen etter. Gidder ikke vente på posten, da er jo halve september unnagjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I think what people need to bear in mind is that even with non-unified structures the "pipeline" doesn't really tell us much about performance. Current high end boards have "16 pipelines", but realistically there are very few scenarios where you be getting 16 (or 32 in some of NV40's cases) "outputs per clock", witness the arrangement of NV43's fragment to ROP pipelines. Should “hypothetical new architecture x” have fewer pipelines than “hypothetical refresh y” that doesn’t really give any indication of the composition of the structure of pipelines of x - how many instructions per clock, its per quad efficiency, overall architectural efficiency, ROP output capabilities, etc., etc., hence its relative performance against y. In many respects the newer parts are more likely going to be about making sure the ROP's are kept busier by various methods.

Should NVIDIA be going to “24 pipelines” then they are probably doing so because the architectural layout of their pipelines is already fairly set in stone for this cycle and their overall pipeline composition probably won’t change massively significantly. The big unknown is what is R520’s pipeline composition and (what really matters) how good is that composition going to be in games.

Lenke til kommentar

Det er nok mye i det som sies over.

Nvidia sitt siste kort er kun det samme som 6800 serien med flere pipelines, mens ATI sitt nye er en elt ny arkitektur.

EDIT: Man kan jo gamble ved at ATI slår Nvidia, slik at Nvidia må slippe sin Ultra versjon, Disse må da sikkert havne i GTX sin prisklasse for å kunne konkurrere, og dermed vil både GTX og GT falle i pris.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Mer en nokk nytt på 7800 brikken, var ikke mer nytt med 6800

Ja de har så mye fansy på brikken sin at det ikke funker :thumbup:

Edit: Ja det er det ene argumente for å vente ja, men jeg pers haddet bare solgt mitt 7800gtx om dette skjer, har hatt 2 geniale mnd med 7800 alt!!

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
High dynamic-range (HDR) rendering support: The ultimate lighting effects bring environments to life for a truly immersive, ultra-realistic experience.

På 6800 var det fler pipes og shader 3.0

Bildekvaliteten blir mye bedre + at du kan maxe ut det du ønsker

Hva har Ati kommet med? ingenting! - de prøver nå men ser ikke ut til at det går veldig bra? ikke mange her som har lyst på et x800gt eller gto. Jeg håper virkelig de kommer med noe snart så det blir god gammel kniving :thumbup:

Lenke til kommentar

Problemer er nok Ati sin avdeling. har hatt tre X850XT den første kom og den funka ikke er ikke heilt sikker på problemet det kom lixom ikke no bilde frem. den andre brant (vifta gikk ikke rundt) og den tredje tja ville ikke ha ati etter det så jeg benyttet angre retten og bytta til XFX 7800GT som har funka som ei klokke som som alle rede er klokket som også klokkes lett 75Mhz på både minne og Core uten feil har ikke prøvd høyere redd for å "svi" av 3,5K Bokstavlig talt.

og ja selvsagt så det kunne jo hende at jeg bare er veldig uheldig men det tviler jeg på.

Så ATI :thumbdown:

og

GeForce :thumbup:

Lenke til kommentar

Nvidia sitt siste kort er kun det samme som 6800 serien med flere pipelines, mens ATI sitt nye er en elt ny arkitektur.

EDIT: Man kan jo gamble ved at ATI slår Nvidia, slik at Nvidia må slippe sin Ultra versjon, Disse må da sikkert havne i GTX sin prisklasse for å kunne konkurrere, og dermed vil både GTX og GT falle i pris.

mener å si at var det ikke akkurat en ny aritektur som var noe av det store med 7xxx korta??? Syns og mener at jeg har hørt dette et par ganger "7800GTX with next generation arkitecture" kansje parr skrive feil men skriving er ikke akkurat min sterke side men men kan jo selvsagt ta feil syns bare jeg har lest den frasen et parr genger??

Lenke til kommentar

mitt powercolor 9700pro sluttet viften å fungere på(brente seg) - powercolor 9800 pro gikk molex strømmkontatken på og på mitt sapphire x800pro fikk jeg samme problem, siden jeg måtte hardmodde vanlig pro tok jeg gt i steden som haddet alle pipsa åpne orginalt.

har hatt g geforce 4 440 mx og ti - 6800gt golden sample - 7800 gtx. Ingen av disse kortene har hatt noen svakheter eller sluttet å virke.

Det er min historie

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

9700? jeg trodde det var 9800pro korta til powercolor som hadde vifte problemer.

mene det at en produsent velger å bruke plastikk klips istede for metallklips til å feste kjøleren er jo ikke ati sin feil. 9800pro korta var/er kjempegode kort, har selv hatt et. desverre så døde det etter ca 1,5 år (med overklokking)

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

mener å si at var det ikke akkurat en ny aritektur som var noe av det store med 7xxx korta??? Syns og mener at jeg har hørt dette et par ganger "7800GTX with next generation arkitecture" kansje parr skrive feil men skriving er ikke akkurat min sterke side men men kan jo selvsagt ta feil syns bare jeg har lest den frasen et parr genger??

Den frasen kan jo komme fra noen som tror at allt nytt er helt nytt. Eller så kan de ha rett. Det jeg i hvertfall har fått med meg er at Nvidia skulle vidreutvikle den forrige brikken, slik ATI har gjort med arkitekturen de hadde med 9700 kortene (jepp, både 9800 og X800 stammer fra den). ATI hadde nådd toppen av hva de fikk ut av den, og dermed startet fra nytt med R520. Nvidia menta at de i hvertfall hadde en generasjon til i sin nåværende arkitektur, som var ny med 6000 serien, siden deres 5000-serie floppet. Tror de regner med at 7000-serien blir siste på den.

Lenke til kommentar

Overgangen fra GeForce 6 til 7 kan vel best sammenlignes med GF til GF2. Altså ikke så mye nytt. På den annen side så bygger jo alle nyere arkitekturer på eldre, de begynner aldri helt fra bunnen igjen.

Litt mer spesifikt så ble ALU nr. 2 i hver pipe utvidet til full MADD. 7800 har altså både fler shader pipes og kan gjøre mer arbeid med hver pipe enn 6800.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Muligens der ati sliter litt med sine 16, har også hørt noen ryker om lekasje av signaler\strøm (tenkte at det muligens komm av hardt press på de 16 de bruker).

Spennendet er det i alle fall, de er trykket opp i et hjørne nå, håper ikke det varer lenge

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...