Gå til innhold

Union: Hvem skal bestemne om en bedrift legges ned?

Anbefalte innlegg

Men, er der ikke forskjell på bokpapir og avispapir?

Mener du den fysiske forskjellen ?

Jo, jeg mener det er tykkelsen på papiret som avgjør om det er avis eller bokpapir. Og bleking/ikke bleking, selvsagt. De fleste maskiner kan endre tykkelsen på papiret som kommer ut, utskiftingen tar ca. et år leste jeg i avisen for en stund tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men, er der ikke forskjell på bokpapir og avispapir?

Mener du den fysiske forskjellen ?

Jo, jeg mener det er tykkelsen på papiret som avgjør om det er avis eller bokpapir. Og bleking/ikke bleking, selvsagt. De fleste maskiner kan endre tykkelsen på papiret som kommer ut, utskiftingen tar ca. et år leste jeg i avisen for en stund tilbake.

Nei, jeg mente ikke fysisk forskjell!

Du sa at sa at det var et problem "med overkapasitet på produksjonen av papir i Europa".

Men, må man ikke skille mellom de forskjellige papirtypene?

Om Norske Skog bare skal produserer avispapir, så bryr de seg vel lite om overproduksjon av bokpapir?

Lenke til kommentar

De har sikkert sine grunner, og det må de få lov til. Jeg vil ikke tvinge en bedrift til å selge eiendommen sin. Kanskje Norske Skog vil ha eiendommen for videre drift en gang i fremtiden? Kanskje de mener det er fornuftig å sitte på real estate? De kan ha UTROLIG mange grunner. Og det må de jammen få lov til!

Lenke til kommentar
De har sikkert sine grunner, og det må de få lov til. Jeg vil ikke tvinge en bedrift til å selge eiendommen sin. Kanskje Norske Skog vil ha eiendommen for videre drift en gang i fremtiden? Kanskje de mener det er fornuftig å sitte på real estate? De kan ha UTROLIG mange grunner. Og det må de jammen få lov til!

Norske skog skal få ha så mange grunner de bare vil. Men jeg setter interessene til arbeiderne og samfunnet forran interessene til Norske Skog. Altså, hvis Norske Skog ikke vil selge så får staten ta over eiendomen ved tvang.

Lenke til kommentar

Dersom en fabrikkeier setter opp en fabrikk i now where og en liten by dukker opp som følge av drifta på fabrikken.

En by med alle funksjoner en by skal ha.

Er det da opp til fabrikkeieren å legge ned et helt eller deler av et sammfun etter eget forgodtbefinnende?

Husk at samme fabrikkeieren får noe tilbake fra sammfunnet rundt han.

Hadde det ikke vært for fabrikken hadde det ikke blitt noen by men uten en by hadde arbeidere vært nødt til å fraktes inn og losjeres på fabrikkens bekostning.

Det er her politikerne kommer inn i bildet forde nå er det et sammfunnsproblem.

Lenke til kommentar

OK, så du mener at de skal få bestemme selv, uansett grunn?

Jeg for min del vil vite hvorfor de ikke vil selge før jeg tar standpunkt i en slik sak.

Bare vent, snart blir det Australske Skog, og da står vi Nordmenn med skjegget i postkassen.

Jæælp! ;)

Lenke til kommentar
Men, må man ikke skille mellom de forskjellige papirtypene?

Om Norske Skog bare skal produserer avispapir, så bryr de seg vel lite om overproduksjon av bokpapir?

Jeg kjenner desverre ikke til de nøyaktig omstendighetene. Hvis du vil sette deg inn i det, les litt her.

Lenke til kommentar

Den eneste forpliktelsen Norske Skog har her er å selge fabrikken sin til noen som faktisk er villige til å betale for den og drive den videre.

At en fabrikk må legge ned grunnet dårlig lønnsom het er forståelig, men å forlange at fabrikken står selv om andre vil drive videre med egne midler er ren egoisme.

Forresten det firmaoppsettet ditt hadde blitt dyrt for deg.

Bare spør oljeselskapene som delvis driver slik.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Fra linken din står følgende:

Uavhengig av problemet med overkapasitet vurderer Norske Skog i tillegg om lønnsomheten kan økes ytterligere ved å investere for å kunne produsere enkelte bokpapirkvaliteter ved en annen fabrikk i Norge.

Så det kan tyde på at teorien min stemmer:

(A) Norske Skog vurderer kanskje å produsere bokpapir i fremtiden og da vil Union være konkurerende.

Og, om Norske Skog vurderer å produsere bokpapir så er det forståelig at de er redd overproduksjon av bokpapir i europa.

MEN, jeg trodde at en av premissene for denne debatten var at Norske Skog skulle gå bort fra bokpapir. :hmm:

Lenke til kommentar

Missforstå meg rett.

Som fabrikkeier har man et vist moralsk anvar for sine ansatte og nekte noen som helst å produsere etetr at du har lagt ned er egoisme eller eventuelt kartellvirksomhet.

At det er dyrt å leie inn og losjere arbeidskraft til å utføre en jobb er utvilsomt dyrere en å benytte seg av arbeidskraft i lokalmiljøet.

Jeg har selv vært utleid til ABB OS for å bygge gassrafineri på Kårstø i et år.

Pendlet med fly fra Mo I Rana til Haugesund 2 ganger i månen pluss kost og losji på brakkerigg som hadde kapasitet for 2000 mann.

Billig for arbeidsgiver? Neppe!

Lenke til kommentar

Nei, naturligvis er det i utgangspunktet dyrere. Men normal lønn koster også en del - jeg antar med alle avgifter at utgiften per ansatt er dobbelt så høy som lønnsutbetalingen.

Særlig blandt akademikere er det jo en del som jobber via Consult-selskaper. Paps inkludert. Og man tjener stort sett mer, da arbeidsgiver slipper forpliktelser, f.eks. ved sykdom. I tillegg er det jo lettere å si opp en kontrakt med et selskap enn med en arbeider.

Pappa var selv leid ut til et selskap i SLC, i USA, og fløy frem og tilbake tre ganger i måneden i halvt år. Antagelig dyrere enn Mo i Rana-Haugesund. :p

Lenke til kommentar
Pappa var selv leid ut til et selskap i SLC, i USA, og fløy frem og tilbake tre ganger i måneden i halvt år. Antagelig dyrere enn Mo i Rana-Haugesund. :p

Ok, pappaen din er tøffest!

Skal vi prøve å komme tilbake til topic? (Hvem skal bestemme om en bedrift legges ned)?

Tidligere spurte jeg om du mente at de burde få bestemme selv, uansett grunn?

Lenke til kommentar
Ja, jeg mener at en bedrift skal ha rett og lov til å flytte som de finner det best for bedriften og dens eiere.

Uansett grunn? Uavhengig av ansvar ovenfor arbeiderne? Skal ingen politikere eller andre få innsikt i hvorfor dette blir gjort?

Eierne må kunne bestemme hva de gjør med eiendelene sine. Arbeiderne er ansatt, og har til og med representanter i styret, så de skal være fornøyde.

Lenke til kommentar
Som fabrikkeier har man et vist moralsk anvar for sine ansatte og nekte noen som helst å produsere etetr at du har lagt ned er egoisme eller eventuelt kartellvirksomhet.
Eierskap medfører ikke noe moralsk ansvar. Egoisme er en dyd. Norske Skog er på ingen måte i posisjon til å drive noe kartell.

Forøvrig er det ingenting som hindrer arbeiderne å kjøpe seg en tomt og bygge en ny fabrikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...