Gå til innhold

Union: Hvem skal bestemne om en bedrift legges ned?

Anbefalte innlegg

Ja, man kan tjene mer ved å produsere mer. Men markedet er mettet! Og da er det ikke lønnsomt å produsere mer...

Stordalen er interressert for å få opp goodwillen sin i sin gamle by, Skien. Han vet han ikke får kjøpe, og kan derfor forsøke å se ut som en engel som prøver alt han kan.

Norske Skog vil fortsatt sitte på lokalene og eiendommen Union ligger på. Mener dere at NS skulle TVINGES av staten til å selge eiendommen sin? Vi har heldigvis en ganske god eiendomsrett, ikke god nok, men likevel temmelig god, i Norge.

Jeg synes arbeiderne som får sparken skal gå proaktivt frem og skaffe seg en ny jobb. De har ikke arbeidskontrakt med fjorten års oppsigelsestid. Og det vet de.

Stordalen er faktisk fra Porsgrunn og ikke Skien :roll:

Bokpapir markedet er det man kan tjene penger i hvis man vil, tror Union har sikret seg mange avtaler der (papiret i Harry Potter kommer fra Union).

Poenget er at ikke Union er ulønnsombar lengre (de var det før) og Oksum gidder ikke å selge det til investorer, bare legge ned. Det er jo i ytterste konsekvens konnkuranse hindring, noe EU ikke ser så fint på.

Dessuten trenger landet å produksjon, masse er utflagget allerede og det er viktig å ta vare på det vi har ellers kommer vi til å sitte på bar bakke til slutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stordalen er interressert for å få opp goodwillen sin i sin gamle by, Skien. Han vet han ikke får kjøpe, og kan derfor forsøke å se ut som en engel som prøver alt han kan.

Nå er det slik at Stordalen er fra Porsgrunn, ikke Skien. Stor, stor forskjell. :p

Edit; ah, som KVTL bemerket her oppe.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Nå er det slik at Stordalen er fra Porsgrunn, ikke Skien. Stor, stor forskjell. :p

Grenlandsområdet da. Det er i nærheten av hverandre!

Lenke til kommentar

Det skal ikke så mye økonomisk innsikt til for å forstå at arbeidsplasser må legges ned for at nye skal kunne bli skapt. Ved å insistere på å bevare uproduktive industriarbeidsplasser, sørger venstresiden for at den økonomiske veksten stopper opp, ettersom arbeidskraften brukes til relativt uproduktiv virksomhet istedenfor å gjøres tilgjengelig for fremtidens industrier. Dynamikken i et fritt arbeidsmarked er et av de viktigste prinsippene i en næringspolitikk der målet er økonomisk vekst.

Problemet på den politiske venstreside, er at de kun ser på arbeidsplassene som blir lagt ned, mens de ikke ser på mulighetene. At arbeidsplasser legges ned, er positivt, all den tid arbeidskraften gjøres tilgjengelig for mer produktiv virksomhet. Det er selvsagt kjedelig for de som mister jobben, men skal noen hundre menneskers arbeidsplasser gå foran hele samfunnets velferd? Da er det en bedre løsning at disse menneskene finner nye jobber i produktive næringer.

Lenke til kommentar
Noen ganger må "arbeiderne" tenke litt på bedriften også - og i Union-saken synes jeg kanskje noen har tenkt litt lite.

Pøh. Arbeiderne må tenke på seg selv. Som oftest vil det også si det beste for bedriften. men hvis bedrifta bli nedlagt uten noen god grunn så bør ikke arbeiderne glede seg ved tenken på at eierne av selskapet får mer spenn av å legge ned arbeidsplasser. Det er lite logisk.

Jeg mener Norske Skog skal bli tvunget til å selge hvis de ikke vil drive videre selv.

Forsåvidt så er det jævlig sært at Norske Skog nekter å selge Union til andre selv om disse andre legger om til bokproduksjon, et marked Norske Skog sier de skal trekke seg ut av. Kan det eksistere hemmelige avtaler mellom Norske Skog og internasjonale aktører på bokpapirmarkedet om at Norske Skog skal trekke seg ut av bokpapirmarkedet?

Lenke til kommentar

Hvilken grunn skulle ellers NS ha for å bare legge ned uten å selge?

Hadde jo vært lurt i disse valgkamptider å fortelle litt om planene sine dersom de ikke vil ende opp med tvangssalg.

Det er tross alt ikke bare de fabrikkansatte som vil miste arbeidet ved en nedleggelse, også andre firma som har fabrikken som største kunde vil slite, noe som vil få ringvirkninger for hele sammfunnet i Skien.

Lenke til kommentar
At arbeidsplasser legges ned, er positivt, all den tid arbeidskraften gjøres tilgjengelig for mer produktiv virksomhet.

Vel, du har glemt å tenke på at det kanskje ikke er så lett å få seg jobb når man har jobbet 30år bak en papirmaskin og ikke kan noe annet.

Arbeidsplasser er synonymt med økonomisk trygghet for de som arbeider, og å hoppe fra arbeidsplass til arbeidsplass etter hvor det er lønnsomt å ha arbeiderne, skaper ikke akkurat trygghet.

Ja, Olsen, alt er korrupsjon for å bli kvitt arbeiderklassen... Sånn som Aids.

Det er tydeligvis sterke krefter i dette landet som tror at arbeidere kun er som maskiner, de kan kjøpes/selges/vrakes på lik linje med en maskin. Slik er det dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Dette har vel litt med at det er lite forståelse blandt folket for økonomi. La oss starte med to-tre timer økonomi i uken allerede på ungdomsskolen. :)

Hadde jeg jobbet på en bedrift som ble lagt ned, ville jeg synes det var greit å miste arbeidsplassen fordi jeg forsto økonomi?

Lenke til kommentar
Ja, Olsen, alt er korrupsjon for å bli kvitt arbeiderklassen... Sånn som Aids.

Det er tydeligvis sterke krefter i dette landet som tror at arbeidere kun er som maskiner, de kan kjøpes/selges/vrakes på lik linje med en maskin. Slik er det dessverre ikke.

De behøver ikke å tro noenting som helst, fordi de er opptatt av en ting: Å berike seg selv.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg spesiellt opplyst på økonomi og bedriftsstyring, men en ting jeg lurer på er hvorfor Norske Skog nekter å selge lokaler og slikt til Stordalen, når han sier Union vil satse på bokpapir, som Norske Skog ikke driver produksjon av. I tillegg til dette vil en utflagging koste mer enn om de lar Stordalen og co kjøpe opp. :hmm:

Lenke til kommentar

Union blir vistnok lagt ned fordi Norske Skog vil trekke seg ut av bokpapirmarkedet og det er bare bokpapirsegmentet på Union som tjener penger. Så hva som er problemet med at andre eiere overtar Union for å drive bokpapirproduksjon må fuglene vite. Jeg lukter kartellvirksomhet.

Lenke til kommentar

Hmm...må innrømme at jeg ikke har satt meg skikkelig inn i saken, men om jeg har forstått det rett så sier Norske Skog at de bare skal produsere avispapir, mens Stordalen sier at Union ikke skal produsere avispapir.

Eneste grunnene til at Norske Skog ikke vil selge må da enten være (A) Norske Skog vurderer kanskje å produsere bokpapir i fremtiden og da vil Union være konkurerende. Eller (B) Norske Skog er redd at om Union produserer bokpapir så vil andre bokprodusenter velge å produsere avispapir isteden og dette er ødeleggende for Norske Skog.

Kan noen bekrefte om mine teorier holder mål eller ikke?

Lenke til kommentar
Så hva som er problemet med at andre eiere overtar Union for å drive bokpapirproduksjon må fuglene vite. Jeg lukter kartellvirksomhet.

Problemet med overkapasitet på produksjonen av papir i Europa vil ikke bedre seg ved å selge fabrikken.

Ok, men er det slik at Norske Skog legger ned bokpapirproduksjon da?
Norske Skog ønsker å legge ned både produksjonen av bok og avispapir ved Union mener jeg.

--------------------------------------------------------------

Nye jobber for Unionansatte har førsteprioritet.

Lenke til kommentar
Så hva som er problemet med at andre eiere overtar Union for å drive bokpapirproduksjon må fuglene vite. Jeg lukter kartellvirksomhet.

Problemet med overkapasitet på produksjonen av papir i Europa vil ikke bedre seg ved å selge fabrikken.

Men, er der ikke forskjell på bokpapir og avispapir? Eller har jeg rett i min teori om at Norske Skog er redd for at bokpapirprodusenter skal produserer mer avispapir?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...