Gå til innhold

Fikk besøk av NrK lisens-kontrollør

Dr.Pepper

Anbefalte innlegg

Jeg siktet til å avskaffe tvungen finansiering av NRK - uansett om man finansierer den direkte over skatteseddelen eller i form av tv-lisens.

Da må vi enten gi slipp på å kreve at de er reklamefrie eller la NRK gjøre seg til betal-TV. Evt. en kombinasjon. Jeg tror ikke et sånt forslag ville fått veldig delt mottagelse i folket. Noen vil bli veldig entusiastiske over forslaget, andre vil rase og protestere. Jeg vet ikke om det vil bli 50/50 med tilhenger og protestanter på et sånt forlag men tipper det deler seg ganske på midten med mange sterke meninger i begge retninger. Få vil stille seg nøytrale.

Når det gjelder arbeidsplassene i NRK tror jeg det vil bli for drastisk å plutselig kutte bevilgningene. Det vil føre til mye arbeidsledighet og dermed møte stor motstand. Det å kutte bare lisensavdelinga er mye enklere og mindre drastisk. Da går det også an med omplasseringer innad i NRK.

Derfor tror jeg veien å gå ikke er å fjerne alle bevilgningene til NRK over natta, men å overføre det fra en egen regning til statsbudsjettet så de kan få sunn konkurranse fra andre deler av det offentlige og dermed trolig må gjennomføre langt mindre drastiske nedskjæringer over mange mange år. Noe slikt tror jeg vil få en langt bedre mottagelse i befolkningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Da må vi enten gi slipp på å kreve at de er reklamefrie eller la NRK gjøre seg til betal-TV. Evt. en kombinasjon. Jeg tror ikke et sånt forslag ville fått veldig delt mottagelse i folket. Noen vil bli veldig entusiastiske over forslaget, andre vil rase og protestere. Jeg vet ikke om det vil bli 50/50 med tilhenger og protestanter på et sånt forlag men tipper det deler seg ganske på midten med mange sterke meninger i begge retninger. Få vil stille seg nøytrale.

Når det gjelder arbeidsplassene i NRK tror jeg det vil bli for drastisk å plutselig kutte bevilgningene. Det vil føre til mye arbeidsledighet og dermed møte stor motstand. Det å kutte bare lisensavdelinga er mye enklere og mindre drastisk. Da går det også an med omplasseringer innad i NRK.

Derfor tror jeg veien å gå ikke er å fjerne alle bevilgningene til NRK over natta, men å overføre det fra en egen regning til statsbudsjettet så de kan få sunn konkurranse fra andre deler av det offentlige og dermed trolig må gjennomføre langt mindre drastiske nedskjæringer over mange mange år. Noe slikt tror jeg vil få en langt bedre mottagelse i befolkningen.

For meg kan de bare stenge hele NRK.

1: Jeg er over barnetv-stadiet for lenge siden

2. Eneste interessante på NRK er nyheter, som du også får andre steder

3. NRK har mye reklame for seg selv. Pluss når det er OL så pleier de ha "sponset av blabla", som også blir feil.

Jeg er enig i at NRK-lisensen bør avskaffes og gå på statsbudsjett istedenfor. Hvis jeg kjøper en gammel tv fra en bruktforhandler og det kommer en kødd på døra og vil inn kan han ikke gjøre noe. Han har absolutt ingen beviser for at jeg faktisk eier en tv, sniking i vinduer ville ikke vært gyldige bevis, heller ikke det at han kunne se/høre tven fra døra. Det blir bare ord mot ord. For å sjekke om jeg har tv måtte han kommet tilbake med politi som har ransakelsesordre, noe jeg tviler de ville fått.

Folk er bare dumsnille som tror at nrk-duden har noen allmektighet, noe de faktisk ikke har.

Det er egentlig rart at når du kjøper tv-kort til PC så er det ingen som varsler lisensfolka.

Og så var det noen som sa her at du uansett må betale NRK-lisens selv om du ikke kan få inn kanalen. Det stemmer ikke, hvis du kan bevise at du ikke kan få inn NRK (må vel ha med en montør el. lign. som måler signalstyrker osv) så slipper du å betale. Men så kommer problemet med at NRK skal dekke hele Norge, i tilfelle krig osv.

Lenke til kommentar
Når du kjøpte parabolen oppga du navn og adresse og det er den som gjelder for det er elektrobutikkene som har plikt til å oppgi navn og adresse for kjøp av tuner

Har i mitt liv kjøpt to tv'er og to LCD monitorer med TV-tuner. Ikke én gang har mitt navn og min adresse blitt oppgitt til NRK. Så tror ikke alle butikker følger denne regelen lenger.

Og foresten... ja til at lisensen blir bakt inn i skatten, og brukt mer rettferdig for utvidelse av det norske TV-systemet, ikke bare NRK. Hva er egentlig vitsen med lisens? Den ble laget for at kun de som hadde TV eller tuner skulle betale for det. Men hvor mange er det som ikke har tuner på en eller annen måte i dag? Da kunne man jo like gjerne bakt det inn i skatten. Ville stoppet surmulingen fra veldig mange. Hvem klager over at de med skatten betaler til bibliotekene, selv om de ikke bruker tjenesten? Og NRK ville jo spart masse penger på å avskaffe lisensavdelingen, og kunne kanskje satt pengene inn i programutvikling.

En annen ting. Slik det er i dag så må man betale denne lisensen på 2000 kroner i året (går vel opp med 500 eller noe sånt snart igjen) samme om man ser på NRK, eller ikke. Selv om man kun ser TV2, TV3 eller en annen kanal, må man betale like mye. Derfor burde jo også de andre kanalene få sin del av kaka.

Jeg er nemlig en av de som er meget kritisk til TV lisensen. Men om den ble bakt inn i skatten, skulle jeg vært mye mer positiv til den. Da virker det ikke like mye som en ekstrautgift, og kostnaden for å ha TV ville da blitt fordelt slik alle andre kostnader i samfunnet blir fordelt. Fattige eldre, og studenter som lever på studielån, ville betalt lite, og kunne kanskje hatt råd til å ha TV, mens rike ville betalt mer.

Lenke til kommentar

Går det inn under skatten kan en husstand fort betale 3-5ganger hvis alle i familien jobber... Blir det retferdig.?

Men det meste er bedre en dagens ordning...

kommer det en lisens-nisse hit skal han få så øra flagrer... hehe...

men når kabeltv er med i leia så vil jeg påstå at jeg er av samme husstand som husverten... å husvertens tv...

Internett er ingen tvtuner... trippelplay.?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
En annen ting. Slik det er i dag så må man betale denne lisensen på 2000 kroner i året (går vel opp med 500 eller noe sånt snart igjen) samme om man ser på NRK, eller ikke. Selv om man kun ser TV2, TV3 eller en annen kanal, må man betale like mye. Derfor burde jo også de andre kanalene få sin del av kaka.

Helt enig, de eneste gangene NRK står på her hjemme er når søskna mine skal se barne-tv. Så enten får de finne en måte å sperre for ikke-betalende (digitalt feks), ellers får de gjøre det mer rettferdig. Norge i et nøtteskall.

Lenke til kommentar

Ser aldri på den dårligste kanalen, men de fikk navnet mitt for mange år siden pga jeg kjøpte en videospiller til fadern i presang..

Etter det har de ikke gitt seg, og jeg nekter å betale, de får heller anmelde det og komme og se på projektoren, xboxen, dvd-spilleren og pcen min (uten tuner)..

Aldri i livet om jeg betaler ett øre for det XXXXXXX(stygt ord) der..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Norge trenger en almenkringkaster.

Det er det NRK er. Nrk kan produsere egne program og trenger ikke ta kun komersielle hensyn. Programmer som "lillelørdag" - "autofil" - "KLM" etc. kunne ikke blitt produsert på TV2 (selvfølgelig kunne de det, men de må ha lettfordøyd crap som er enkelt å selge til annonsører, som hotell cesar)

NRK må også være de smales kanal, med programmer som IKKE har bred apell.

Om folk sier de ikke ser på NRK, så er dette KNEKKENDE likegyldig i debatten (der er det mest IDIOTISKE argumentet jeg NOENSINDE har hørt - like relavant som om at jeg synes at E18 burde vært nedlagt da JEG aldri bruker den)

Lenke til kommentar

Det er jo dødsviktig at vi har minst én statlig mediekanal. I det demokratiske landet vi lever i tar vi det kanskje som en selvfølgelighet, men det er det ikke alle steder i verden. Media blir kalt den fjerde statsmakt, og akkurat som at det ikke bør tas kommersielle hensyn i de tre andre, burde det heller ikke i media. Skal vi la nyhetene våre bli kjøpt og betalt?

Se på Italia, f.eks. Statslederen er også eier og leder av mer eller mindre alt av media der nede, og mange hevder det hersker tilnærmete dikatoriske tilstander i forhold til media. Han og hans parti er de som blir profilerte, og det er klart dette har betydning.

Lenke til kommentar

Det er det NRK er. Nrk kan produsere egne program og trenger ikke ta kun komersielle hensyn. Programmer som "lillelørdag" - "autofil" - "KLM" etc. kunne ikke blitt produsert på TV2 (selvfølgelig kunne de det, men de må ha lettfordøyd crap som er enkelt å selge til annonsører, som hotell cesar)

Om folk sier de ikke ser på NRK, så er dette KNEKKENDE likegyldig i debatten (der er det mest IDIOTISKE argumentet jeg NOENSINDE har hørt - like relavant som om at jeg synes at E18 burde vært nedlagt da JEG aldri bruker den)

Hva med å gjøre NRK om til en kanal du må betale for, slik at de som vil kan se på "Lillelørdag", "KLM" and what not kan betale for det. Og opprette en egen nyhets kanal som er statseid og finansiert fra budsjettet, hvor avgiften man betaler er regnet prosentvis ut fra hva du tjener.

På den måten får folk som har lav inntekt, slik som f.eks studenter, en lavere utgift enn de som tjener mye. En ren nyhets kanal vil nok være billigere å drifte enn NRK er i dag (la oss si at de kun trenger å ha sending 3 ganger om dagen) og de som ikke vil se programmer som "Lillelørdag", "KLM" og "Autofil" slipper å betale for at andre skal få se disse programmene.

Men på den andre siden så er ikke TV lisensen bare negativ. NRK gjør noe positivt også, sett fra mine øyne. De har Autofil :love: og NRK Mpetre :love: Begge disse to er også mulig å streame over internett uten å måtte betale for det, noe som er et flott tiltak av NRK :thumbup: Dette tror jeg ikke ville vært mulig med en komersiell kanal. Har ikke TV2 mulighet for streaming over internett, men man må betale for det..? :ermm:

Edit: Leif

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Det er jo dødsviktig at vi har minst én statlig mediekanal.

Jaha, og hva er det NRK tilbyr samfunnet i retur for de ~2K kronene man må skyte inn i lisensavgift i året? Hadde NRK hatt kvalitetsnyheter som hadde kvalitet og integritet som man ikke fant noe annet sted i mediabildet så hadde jeg ha vært enig med deg, men det har de ikke - det er samme elendigheten der som man finner i resten av de norske mediene. Nå driver NRK på med mye annet enn bare nyheter også, argumentet om uavhengige programmer forsvinner når lisenskronene går med til å produsere såpeopera. For å gjenta meg selv, i tidsepoken hvor kabel-tv, parabol, dvd og vhs var ukjent hadde tv-lisensen sin misjon, men det har de ikke lengre siden det er så ubegripelig mye annet man kan bruke tv'en sin til utover å se på NRK.

Lenke til kommentar

Det koster litt å vedlikeholde de gamle senderne...

Å det koster å opprette digitaltv på bakkenett... (kan ikke de faguttrykkene.)

Det er vel først å frems det man betaler for...?

Men surt å betale uanz, å ekstra surt når man tenker at pengene går til dacapo.............................. :p

Lenke til kommentar
Det koster litt å vedlikeholde de gamle senderne...

Å det koster å opprette digitaltv på bakkenett... (kan ikke de faguttrykkene.)

Det er vel først å frems det man betaler for...?

Men surt å betale uanz, å ekstra surt når man tenker at pengene går til dacapo.............................. :p

Det nye bakkenettet kommer vel som en tilleggsregning i tiden fremover. I hvertfall slik jeg har forstått det. For man må vel betale en ganske høy sum (et par tusen?) for dekoderen pluss økte årlige avgifter.

Da Capo er vel fjernet fra sendeplanen for mange år siden (heldigvis).

Lenke til kommentar

E18 betales gjennom skatten, mens NRK må betales som en egen avgift. Det er det folk reagerer på, for det føles som en stor ekstrautgift.

Ang. NRK som allmenkringkaster. Hadde de bare klart å holde seg unna å bli komersiell, så... Dagsrevyen har jo bare blitt mer og mer som TV 2 Nyhetene, de motprogrammerer TV 2 på alt, og lager programmer som de vet trekker folk fra de komersielle kanalene. NRK skal være et alternativ... ikke bare nok en mulighet til å se komersielle programmer. Men slik er det dessverre blitt.

Ettersom NRK er blitt komersielt, uten å ha grunnlag for det, så kunne de like gjerne utvidet reklamebolkene sine og finansert seg helt eller delvis på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...