vivastar Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Fikk En sånn NRK lisens fyr luskende rundt hybelen i vår, han spurte om jeg hadde TV så sa jeg ja, å etterpå spurte han om jeg gikk på skole, eller om jeg jobbet, å om det var jeg som betalte for skolebøkene å om foreldrene mine betalte hybelen å sånn, skjønte liksom ikke hvorfor han skulle spørre om det å så spurte han om jeg hadde lisens på TV'n, da svarte jeg at jeg hadde kabel TV så da får du snakke med Hybel verten min om lisens greier , han sa ikke noe mere så gikk han! Rar fyr Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 "-har du tv.?""-nei..." "-jo d har du, for jeg har kikket inn vinduet.." "-hvorfors spørr du da?" "-ikke vær frek..." haha! :!: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Spørsmål 1) Han vil altså IKKE komme med politiet? Spørsmål 2) Hvis han så kommer med politiet, kan jeg vel bare koke sammen en historie om at jeg ikke hadde tid til å svare på spørsmålene hans, siden jeg skulle ut, og at jeg hadde nektet for å ha TV måtte bare være en missforståelse.. Spørsmål 3) Trenger politimannen ransakelsesordre (slik som på film) for å komme INN(!) i huset mitt, eller, er det nok at han kan se en TV fra stuevinduet å gå derfor inn med lov? Spørsmål 4) Er det noen som i hele tatt har hatt politiet på døra når det gjelder TV-lisens? 1. Det kan jeg aldri tenke meg. (Sansynligheten for det regner jeg for mindre enn 1000:1) 2. Ja, du kan uansett ikke bli arrestert, saksøkt eller noe sånt. Det aller verste som kan skje er at du får regning tilbake i tid. 3. Ja han trenger ransakelsesordre for å ha lov til å ta seg inn i huset uten din tillatelse. Hold gardinene lukket hvis du ser det stopper en ukjent bil i oppkjørselen. 4. Ikke jeg eller noen jeg kjenner, selv om jeg vet om flere tilfeller av folk som har nektet for å ha TV eller nektet å skrive under på noe selv om lisensmannen ser rett inn på TVen. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Er vel klar over at fyren som så inn vinduet BØR bli anmeldt? Det er strengt ulovlig og en krenkelse av privatliv.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Jeg fikk en pussig skrue på døre et par måneder etter at jeg flytta til Trondheim. Han påsto at han kom for å kontrolere om jeg hadde TV lisens noe jeg hadde. Hmm det hadde han ikke i sine papirer. Jo jag hadde det og regnet med at informasjon om flytting hadde de fått via folkeregisteret, noe mannen påsto ulovlig å hente fra folkeregisteret. Konfronterte han med at banken min hentet alle disse opplysningene fra folkeregisteret, noe mannen undret seg stort over hvordan var mulig ettersom det ikke var lov å hente opplysninger om folk fra folkeregisteret. Det siste han gjorde før han for var å krangle på leilighetsnummeret, jeg bodde i 504 mens han på liv og død skulle ha det til at jeg bodde i 507. De eneste som kan forlange å komme komme inn i ei leilighet på kontroll i Norge uten ransakelelsesordre eltilsynet. Tenk på det! Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 (endret) De eneste som kan forlange å komme komme inn i ei leilighet på kontroll i Norge uten ransakelelsesordre eltilsynet.Tenk på det! Damn, jeg må bli el inspektør. [drømme] Jeg: *banke på døra* Ukjent person: Ja? Jeg: Slipp meg inn, jeg skal inspisere Ukjent person: Nei, tror ikke det du! Jeg: *ta tak i ram'en og slå inn døra* Jeg sa slipp meg inn biatch [/drømme] Men spøk til alvor. Poenget med TV lisensen er at du skal betale for å se på NRK. La oss nå si at jeg kvitter meg med TV'n og kun bruker prosjektoren og Dreambox'en. Den bruker jeg kun til å ta inn gratis kanaler og radio, altså jeg ikke har noe abonement på den, og har ingen mulighet til å se på NRK. Må jeg da betale lisens når jeg hverken har noe TV eller mulighet til å se på NRK? BTW, selger Dreambox på jobb og registrerer ikke noe navn på de som kjøper. Vi selger det som PC utstyr siden den kjører Linux. Edit: Hvis jeg tolker dette riktig så betyr det at uansett hva jeg bruke til å ta inn kanaler med så må jeg betale avgift for fjernsynet. Hvis jeg da ikke eier noe fjernsynsmottaker og kun bruker prosjektor på Dreambox'en så er trenger jeg ikke betale lisens uansett hvilke kanaler jeg ser på. Edit 2: I følge dette så er Dreamboxen en fjernsynsmottaker. Endret 7. september 2005 av phoen|x Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 de vil nå ha tv-lisens på båte pc og avanserte mobiler, fordi disse kan kobles til internet og kan derfor se nrk via internet, hva synes dere om dette? les mer her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106399 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=277847 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 "Vi" synes at dette er forkastelig!! Hmm.. Noen, som følger litt mer med i politikken enn meg, som vet hvilke partier som eventuelt er motstandere av denne synden?! Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 (endret) de vil nå ha tv-lisens på båte pc og avanserte mobiler, fordi disse kan kobles til internet og kan derfor se nrk via internet, hva synes dere om dette? les mer her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106399 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=277847 Like patetisk som forbudet noen kinoer har vedrørende kameramobiler. De har seriøst en oppriktig frykt for at noen skal legge ut filmer tatt opp med mobil på nettet ... Som om Scenen noensinne hadde gjort noe annet enn å le Endret 8. september 2005 av Loeve Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Hehe, mamma er svak og klarte ikke ljuge for de dumme lisens-mennene. :!: Nå angrer hun som bare det, og skal si at hun ikke har TV lenger. Har hørt rykter om at man etterhvert må han en slags "digital dekoder" for å få in NRK, som igjen fører til at de ser hvem som har TV. Vet ikke når dette vil komme til verks, men var mye snakk om dette en stund.. Her i huset har vi 3 TVer og 2 TV-kort Er ikke bare å si at du ikke har en tv lenger før neste lisens, og da kan det jo hende de tar med en konstabel... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Hvis man blir tatt i å ikke betale lisensen får man vel hvertfall 3x summen av det det koster i året. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Dette er ikke ment som en oppfordring for å gjøre noe ulovlig, men han har ingen rett til å sjekke deg. Og så lenge han ikke hører eller ser tv'en fra døra kan du bare si at du ikke har tv og at han ikke har noen rett til å gå inn hos deg. Og har han tenkt til det så får han ta med en ransakelsesordre. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 de vil nå ha tv-lisens på båte pc og avanserte mobiler, fordi disse kan kobles til internet og kan derfor se nrk via internet, hva synes dere om dette? les mer her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106399 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=277847 Like patetisk som forbudet noen kinoer har vedrørende kameramobiler. De har seriøst en oppriktig frykt for at noen skal legge ut filmer tatt opp med mobil på nettet ... Som om Scenen noensinne hadde gjort noe annet enn å le "Meld fra hvis du ser noe mistenklig" Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Har hørt rykter om at man etterhvert må han en slags "digital dekoder" for å få in NRK, som igjen fører til at de ser hvem som har TV. Man behøver ikke ndøvendigvs å ha NRK selv om man har TV. Det er akurat det, at staten virkelig tror at alle har interesse av å ha nrk, som gjør lisensen så idiotisk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Har hørt rykter om at man etterhvert må han en slags "digital dekoder" for å få in NRK, som igjen fører til at de ser hvem som har TV. Man behøver ikke ndøvendigvs å ha NRK selv om man har TV. Det er akurat det, at staten virkelig tror at alle har interesse av å ha nrk, som gjør lisensen så idiotisk. Staten lar lisensavdelingen kreve inn penger i påskudd av at det er en generell TV-lisens. Altså en lisens for å ha TV og ikke for å betale for NRK. Likevel går avgiften uavkortet til NRK. Dvs. man må betale selv om man vil betale for NRK eller ikke. Siden dette er en avgift som kreves inn med statens velsignelse så kan dere se på det som en hvilken som helst annen annen norsk skatt eller avgift. Forskjellen fra f.eks skatt på inntekt er at avgiften er den samme uansett om den som rammes har dårlig eller god økonomi. En hypotetisk lik inntektsskatt ville f.eks vært 100.000 kr i skatt per nordmann uansett om man tjener mye eller lite. Altså er TV-lisensen svært usosialt i det at det svir betydelig mer i lommeboka til de med dårlig økonomi enn de med god økonomi. TV-lisensen er ikke justert etter personlig økonomi på noen måte slik f.eks inntektskatt er, eller andre avgifter (moms, avgifter på bil, drivstoff, alkohol, tobakk osv avhenger jo av hvor mye man kjøper og blir altså lav for de med lavt forbruk osv.) Men TV-lisensen justeres ikke på noen måte etter forbruk heller. Den er fast. Og dermed "usosial" i politisk betydning. Men en forbruksjustert TV-lisens ville i praksis vært umulig å gjennomføre fordi det ikke finnes noen enkle målestokker for hvor mye hver enkelt bruker NRK elle TVen. Dermed mener jeg at den eneste måten å gjøre TV-lisensen "sosial" er å flytte den fra egnre regninger til statsbudsjettet. Statsbudsjettet (skatter ++) er jo godt fordelt med tanke på hvem som betaler for det. Altså en "sosial" kostnadsfordeling. For å få denne lisensen under statsbudsjettet så vil man altså måtte øke skattene tilsvarende den lisensregningen folket slipper. For folk flest (gjennomsnittsinntekt) vil det altså si at man betaler lisensen en annen plass enn før. (via skatteseddelen i stedet for via egen regning). Samtidig som en slik omlegging vil det ikke bli noen økte utgifter for staten fordi det allerede er et innkrevingssystem for skatt. Men lisensavdelingen og kontrollørene vil bli overføldig. Lisensavdelingen + kontrollører koster omentrent 50-100 millioner kroner per år. Dette vil kunne spares inn fordi de blir overføldige. (riktignok kommer noen statlige utgifter i forbindelse med at gjennomsnittet av dem vil bli arbeidsledige en kortere periode, men etter noen måneder eller kanskje et år er gjennomsnittet av dem i annet arbeid og den kostnaden forsvinner). De er rett og slett rasjonalisert bort fordi vi bruker et allerede eksisterende innkrevingssystem: inntektsskatten. En annen effekt er at "tyvtittere" forsvinner, og alle moralske sprøsmål om tyvtitting vs. ikke tyvtitting forsvinner. Folk slutter å se på hverandre/naboer som snyltere, og folk slutter å få dårlig samvittighet. Folk vil også slutte å føle seg urettferdig belastet for en kanal de ikke ser på. En tredje effekt som oppstår er at regjeringa får langt bedre muliget enn nå til å justere prioriteringene av bruken av våre skattepenger/avgiftspenger mellom NRK og andre gode formål. En slik justeringsmulighet mangler i dag, og jeg tror det går ut over en rekke andre gode formål. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 En hypotetisk lik inntektsskatt ville f.eks vært 100.000 kr i skatt per nordmann uansett om man tjener mye eller lite. Altså er TV-lisensen svært usosialt i det at det svir betydelig mer i lommeboka til de med dårlig økonomi enn de med god økonomi. Digresjon; det kalles Koppskatt. Hvorfor ikke avskaffe hele tv-lisensen? I de tider hvor tv'en utelukkende kunne brukes til å se på NRK med hadde den kanskje sin plass, men jeg ser ikke noen fornuftige grunner til å opprettholde ukulturen i dag. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Det kalles en kringkastingsavgift, og går på om du har mulighet til å se NRK. NRK er satt av staten til å kreve inn avgiften. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Hvorfor ikke avskaffe hele tv-lisensen? Det er jo det jeg foreslår Avskaffe hele TVlisensen og finansiere NRK via statsbudsjettet i stedet for. PS. Takk for ordet koppskatt. Det kalles en kringkastingsavgift, og går på om du har mulighet til å se NRK. NRK er satt av staten til å kreve inn avgiften.Det går ikke på om man har mulighet for å se NRK eller ikke. Det går på om man har TV-tuner eller ikke. Selv om man bor på øde plass uten NRK-dekning og har TV-tuner i minst ett av apparatene sine (f.eks en videospiller som står på loftet) så er man faktisk lisensforpliktet. Tro det eller ei. Det er galskap men sånn er det faktisk. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Hvorfor ikke avskaffe hele tv-lisensen? Det er jo det jeg foreslår Avskaffe hele TVlisensen og finansiere NRK via statsbudsjettet i stedet for. Jeg siktet til å avskaffe tvungen finansiering av NRK - uansett om man finansierer den direkte over skatteseddelen eller i form av tv-lisens. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Det kalles en kringkastingsavgift, og går på om du har mulighet til å se NRK. NRK er satt av staten til å kreve inn avgiften. nei nei nei , det går på muligheten til og ta inn tv/radio signaler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå