Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vedr. sikkerhet / sjikane

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet ikke om dette er plassert i rett kategori, i så fall bær over med meg. Har opplevd følgende:

Var inne på en av spilltjenestene til start.no. Der var det en person som etterhvert ble plagsom, truende og påsto han visste hvor jeg bodde. Han nøyde seg med å si byen.

Er dett mulig å finne dette ut? Tenkte muligens han hadde funnet min IP og den kan jo lokaliseres til svitsjen i området, men ikke lenger. Stemmer ikke det?

Og infoen om meg hos start.no er passordbeskyttet, så den er det nok ytterst tvilsomt at han har fått tilgang til...?

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han kan ikke vite annet enn byen du bor i (der ISP'n din er). Man kan bruke programmer/kommandoer for å se IP'n til folk man er direkte koblet til via chattjenester, kjøre en tracert og finne byen det ender opp i. Ikke bry deg om tullinger som truer over nettet, de er stort sett patetiske små pingler som bare tør å være tøff når motparten sitter i en ukjent by. Hva skal han gjøre liksom? Skrive "Jeg slår deg i trynet" over chatten? Gjør ikke spesiellt vondt det.

Lenke til kommentar

Vedkommende kan muligens ha fått tak i din IP. Jeg vet ingenting om spillene på start.no, men hvis data sendes direkte fra klient til klient (dvs. utenom serveren) går det an å finne ut motpartens IP-adresse.

Å kun få tak i din IP er sjelden nok for å lokalisere nøyaktig hvor du bor, så fremt man ikke jobber for din ISP. Unntaket her kan være hvis du har fast IP/subnet og dette er registrert i whois med din bostedsadresse. By og geografisk område kan du i blant få tak ved å ta en traceroute og se på på hostnavnene til ruterne (evt. ta en whois).

<spekulere>

Kanskje denne personen har sett ditt nick før? I blant er det også utrolig hva man kan få ut av en søkemotor (spesielt hvis du har et unikt brukernavn du bruker overalt)

</spekulere>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...