Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

høy turtall ødelegge motoren?


_M@ts_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både ja og nei.

Dersom du tar 2 helt like motorer og kjører den ene på 3000rpm og den andre på 5000rpm så vil selvsagt den sistnevnte dø først.

Nå er ikke 5000rpm så mye på en vanlig bensinmotor, rødfeltet på turtelleren begynner som oftest på 6000rpm eller høyere.

Store motorer tåler dette mindre en små.

Altså vil en GM 350 V8 motor dukke fortere under for slitasje en f.eks. en 1,4 opel motor på samme turtallet.

Årsaken er ganske enkelt at delene i opelmotoren er mye mindre en i V8 eren og derfor mye lettere, noe som vil gjøre at kreftene de små delene utsettes for er mye mindre en de store delene grunent massen som er i bevegelse inni motoren

Å dra motoren opp mot rødstreken i ny og ne er ikke noe som vil ødelegge motoren.

 

Alt som brukes slites og jo hardere motoren kjøres jo fortere slites den.

Lenke til kommentar
Store motorer tåler dette mindre en små.

Altså vil en GM 350 V8 motor dukke fortere under for slitasje en f.eks. en 1,4 opel motor på samme turtallet.

Årsaken er ganske enkelt at delene i opelmotoren er mye mindre en i V8 eren og derfor mye lettere, noe som vil gjøre at kreftene de små delene utsettes for er mye mindre en de store delene grunent massen som er i bevegelse inni motoren

Er ikke det omvendt ? :hmm: Du ser jo amerikanere kjøre ennå fra 1950 i dag. Eller gjelder det bare høy turtall ?

Lenke til kommentar

Helt klart en fordel.

På kald motor slites den ekstra fort om man kjører den hardt.

 

Jeg var på Gran Canaria på ferie i 1998 og tok mye taxi for å komme rundt på øya.

I den forbindelse så spurte jeg hvor langt bilene var gått, og den som hadde minst km på telleren hadde gått 600 000km, men de aller fleste hadde runda milionen for lenge siden.

Ta en slik bil til norge og se hvor langt man kommer en kald vinterdag.

 

Er ikke det omvendt ? hmm.gif Du ser jo amerikanere kjøre ennå fra 1950 i dag. Eller gjelder det bare høy turtall ?

 

Jeg snakket om høye turtall.

En amerikaner fra 1950 har nok neppe original motor, i såfal har den vært kjørt lite eller overhalt en eller flere ganger.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Husk at stempla beveger seg dobbelt så langt i løpet av et minutt med 7000 som ved 3500 rpm, faktisk mellom 900 og 1000 meter. Det samme gjelder jo alt bevegelig i motoren. Samt det at det blir større belastning pga turtallet. Skal du kjøre mye på høyt turtall er det viktig med ei olje som tåler både temperaturer og turtall.

F. eks. ei 10-60 Racing olje.

Lenke til kommentar

Det som begrenser turtallet er stempelhastigheten i grove trekk. Jo lenger slaglengde, jo lavere må turtallet være for å ikkje overskride maksimal stempelhastighet. Det er derfor en F1 motor med 50-60 mm slaglengde klarer 19000 rpm, mens en Sultzer med 1500 mm slaglengde går på maks 114 rpm.

 

Samt at overnemte Sultzer gikk me med på full pull i 14 døgn i strekk.

Lenke til kommentar
Hva med en F1 bil som går på rundt 19000rpm, dette er en V10er  :w00t:

Som ikke akkurat holder 300'k km.

Blir demontert etter hvert løp nesten. Dette er jo ikke en motor som sitter i en vanlig bil.

 

Selv om det er en V10, så har den ikke større motorvolum enn en gammel opel senator...

Stor motor = mer vekt.

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar
Stor motor = mer vekt.

En sannhet med modifikasjoner.

Selv om 3 liters motoren til opel fikk samme slaglengde som en F1 motor ville den fremdeles ikke ha klart samme turtallet som V10ern.

Årsaken er igjen ganske simpel.

Stemplene, og rådene i F1 motoren er mye lettere og mere avbalansert en i en vanlig bilmotor.

F.eks. er stempelet i F1 motoren nesten bare stempeltoppen med ringene og opplagringa til råden under som sitter veldig tett oppunder stempeltoppen mens i en vanlig bil er stemplene dobbelt så lange for å oppnå styrke og stabilitet.

Samme gjelder for råden, i F1 motoren er denne laget av en lett legering og gjerne trimmet ned til den er så liten som overhode mulig uten at den knekker.

Slik trimmes alle delene i en F1 motor slik at den blir så lett som mulig.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...