xico Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Trenger litt hjelp her... d står en hardisk i en pc.. med oprativ system og d hele... så skal jeg stappe i en annen harddisk med operativ system... Da bare stopper pc'en opp.... Hvis jeg bare plugger i den ene harddisken (altså den andre disken jeg skulle stappe inni fra begynnelsen) så får jeg opp windows could not start succesfully lr.no.. da tar jeg på safemode with command promtp (lr hva d nå heter) ¨å bare stopper den opp på en fil som heter mup.sys Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Sjekk jumper settingene på diskene(den ene skal stå på master og den andre på slave). Du kan også prøve å sette begge diskene som cs (cable select) Prøv å sette den disken du ikke skal starte opp på på sekundær IDE-kontroller i stedet for primær. Lenke til kommentar
xico Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 Hva er cable select? er lixom litt n00b :smile: [ Denne Melding var redigert av: xico på 2002-08-10 01:03 ] Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Cable Select betyr at plassering på kabelen bestemmer hvem disk som er master/slave. Siden langt ifra alle hovedkort støtter dette, så er det like greit å drite i det :smile: Bruk Juersettings for aster/Slave, så burde det gå greit. NB: Husk på Formatere, eventuelt partisjonere hvis dette ikke allerede er gjort. Lykke til. Lenke til kommentar
xico Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 d er lixom formatere jeg ikke vill.... vill ha filene som fra før ligger på disken :sad: Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Mellom strøminntaket og flatkabel kontakten er det noen "pinner" , 2 eller 4 av dem er dekket av noen små plastdingser (jumpere) . Se på toppen av hardisken, der står det forklart ( 80% av tilfellene ) hvordan disse plastdingsene skal stå hvis hd skal være master/slave/jumper select etc . lykke til :wink: Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Siden det ligger filer der fra før, så er den jo formatert, og da slipper du det :smile: Ta den disken som inneholder den Windowsen du skal bruke, og koble den til kabelen. La jumperen på harddisken stå på "Master". Den andre disken som du skal ha inn i tillegg, kobler du også til samme kabel (om mulig) og setter jumperen der til "Slave". Opplegger her er som følger: Du har normalt mulighet til å tilkoble 2 stk kabler til hovedkortet. Hver av disse kablene kan inneholde 2 stk IDE enheter. 1 stk "master" og 1 stk "slave" på hver kabel. Den disken som inneholder operativsystemet skal stå som "master" på kabel nr. 1. (Edit: manglende "m"'er. Nais tastatur dette :smile: ) [ Denne Melding var redigert av: Cerwell på 2002-08-10 01:45 ] Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 På selve hardisken er det jumpere. Disse kan settes som Master, Slave, "Cable Select" og i enkelte tilfeller også "Singel Drive" og "slave present". I tillegg er det to kontakter (ide) for hardisker/cd-romer på hovedkortet, primær og sekundær. "Slave Present" og "Singel Drive" er egentig begge Master settinger, som navnene antyder er det henholsvis med og uten slave. Ved "Cable Select" er det pcen selv som avgør hva som er master og slave Her er noen måter du kan koble det på: Hvis du setter de på samme IDE- kontroller: 1:Begge diskene på "Cable Select" 2:Oppstartsdisken som Master eller "Slave Present" og den andre som slave 3:Sette hardiskene på hver sin IDE-kontroller Lenke til kommentar
xico Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 da tester jeg d da :wink: Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Quote: Den 2002-08-10 01:16, Cerwell skrev:Cable Select betyr at plassering på kabelen bestemmer hvem disk som er master/slave. Siden langt ifra alle hovedkort støtter dette, så er det like greit å drite i det :smile:Bruk Juersettings for aster/Slave, så burde det gå greit.NB: Husk på Formatere, eventuelt partisjonere hvis dette ikke allerede er gjort.Lykke til. Enkelte hovekort som støtter CS får faktisk problemer hvis du ikke bruker CS. Lenke til kommentar
xico Skrevet 10. august 2002 Forfatter Del Skrevet 10. august 2002 tenk viss den lixom velger feil disk viss jeg velger cs da? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 jhbamse: Er dette et aktuelt problem på dagens kort, også? Lenke til kommentar
xico Skrevet 10. august 2002 Forfatter Del Skrevet 10. august 2002 hmm... har d noe å si om den disken jeg har fra før har bokstaven C: og den disken jeg skal sette inn også har C: hva skjer da? eventuellt hvordan skifte bokstav? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Bokstaven er ikke bundet til disken, men etter hvordan den er plassert. (For å si det slik) Når du setter den med OS som Master på IDE 1 så vil den bli "C:". Andre enheter får tildelt "D:,E:" osv. M.A.O: Glem det :smile: Lenke til kommentar
xico Skrevet 10. august 2002 Forfatter Del Skrevet 10. august 2002 thx :smile: fikk allt ti lå funke Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Nydelig :smile: Allitid like tilfredstillende. Lenke til kommentar
xico Skrevet 10. august 2002 Forfatter Del Skrevet 10. august 2002 svar på mitt andre emne jeg trenger hjelp hele tida Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå