Gå til innhold

Støysvak liten PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er altså ute etter en liten PC og helst HELT uten støy (så godt det lar seg gjøre...). Litt usikker, men så vidt jeg har forstått er dette riktig kategori? Hvis ikke får en av moderatorene flytte dette inlegget til riktig sted...

Bruksområdet er først og fremst som en "opptaks PC". Jeg har dette TV-kortet, og har tenkt å fortsette å bruke det...

Grunnen til at jeg trenger PCen tilnærmet støyfri er fordi jeg bor på hybel for tiden, og tanken er at denne PCen mer eller mindre skal stå på hele døgnet... Og ettersom jeg bor på hybel må altså PCen stå på samme rom som jeg sover. Derfor må den være så støyfri som mulig.

Det er først og fremst dette jeg har tenkt å bruke PCen til, så det er ikke nødvendig med så ekstreme specs. Spesielt ikke ettersom TV-kortet har MPEG2 dekoding... Støyfri er altså nøkkelordet, og ikke ytelse.

Hvis det finnes noen ferdige bokser som denne, er jo forsåvidt det det letteste. (Grunnen til den ikke er aktuel er fordi den sjappa der ikke har noe godt rykte etter det jeg har forstått). Hvis jeg må bygge selv er ikke det noe problem, har bygd flere "vanlige" PCer før.

Ellers er det forøvrig det samme om PCen (tenker nå kun ferdige PCer) leveres fra Norge, Sverige eller Danmark. Faktisk egentlig er fordel om butikken holder til i Sverige eller Danmark :D Når det gjelder bygge selv PC foretrekker jeg nok dog at den leveres fra Norge.

Ellers har jeg sett litt på Mac Mini, men i utganspunktet vil jeg foretrekke PC. Blandt annet fordi hvis jeg ender opp med Mac må jeg vel også kjøpe nyt TV-kort...

Men en stor fordel med mac: Den kan etter det jeg har forstått kunne programmeres til å starte opp på et vist tidspunkt. Dette er jo en stor fordel når jeg skal bruke den som opptaks PC.

F.eks. ved følgende senario: Jeg reiser bort ei helg, og har programert et opptak denne helgen. Så går strømmen av en eller annen grunn. Vips så blir det ikke noe opptak... Ved slike tilfeller vil det være en stor fordel å kunne sette PCen til å starte opp noen minutter før opptaket skal starte, da minimerer man den risikoen...

Så altså: Finnes det noen mulighet til å få en PC til å starte opp på et angitt tidspunkt?

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut den ja. Blir vel noe dyr som du sier, men ikke noe særlig dyrere enn mac mini som jeg i utganspunktet hadde tenkt...

Men i tillegg til prosessor må jeg vel også ha RAM og harddisk?

RAM'en er jo grei, mens når det gjelder HDD har jeg forstått det slik at 2,5" er stillest?

Har sett på disse to:

Samsung SpinPoint M40 80GB 5400RPM IDE

Hitachi Travelstar 80GB 5400RPM IDE

Grunnen til at jeg har falt ned på en av disse er: Ligger på rundt 1.000 lappen. Dette begynner å bli dyrt nok, så derfor vil jeg ikke legge alt for mye i disken... Dessuten trenger jeg ikke noe voldsomt med lagringsplass: Har 600GB eller noe sånt noe i min stasjonære, så er bare å føre over dit..

Men samtidig syns jeg den bør være såppas stor som 80GB... Begge er dessuten også 5400RPM noe som jeg ser på som en forde da jeg vil tro at dem da vel er noe mer støysvake enn 7200RPM...

De er vel kanskje noe treige? Men skal egentlig bare bruke PCen til to ting: Ta opp, og så seinere overføre disse filene til min stasjonære hvor jeg eventuelt kan jobbe videre med opptakene. SÅ treige kan vel ikke de diskene være at de ikke takler det? :tease:

Men noen som har noen kommentar til de diskene? Hvem av dem? Eventuelt hvorfor jeg burde velge en annen.

Lenke til kommentar

Har selv prøvd det fleste av merker når det gjelder HD's. Alt fra gamle IBM disker til dagens seagate, maxtor Western Digital, samsung osv...

De som jeg synes skiller seg ut når det gjelder støy er samsung og Seagate sine. Spesielt Samsung sine (Har selv 6 stk av dem. 4 stk 160GB 5400 RPM og 2 stk 7200 rpm.)

Kjenner ikke så godt til 2.5" diskene deres, men her kan du kanskje lese litt om dem.

http://www.samsung.com/Products/HardDiskDr...ies_MP0302H.htm

:thumbup:

Edit : Det er jo fordel å kjøre 5400 disker med tanke på varme og støy, men Loadtime feks OS vil jo gå en del opp.

Endret av MoNoXiDe
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...