Gå til innhold

Oppgradere minne eller Skjermkort?

Tøffli

Anbefalte innlegg

Jeg spiller veldig mye BF2, men problemet er at jeg ikke kan kjøre det på fullt med mit Gainward 6600GT 128MB. Det som irriterer meg er at Frameraten ligger veldig høyt, men spillet hakker utrolig mye.... altså virker det som om det er minnet som er flaskehalsen her.

Jeg kan selge mitt gamle 6600GT kort for en veldig god pris, og vil dermed bare måtte gi ca 400KR for dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307193&cks=PRL

Altså, en 256MB versjon av kortet mitt....

Så da lurer jeg på: Vil dette gjøre at spillet ikke vil lagge, eller vil det holde å bytte ut RAM'en min? Eller vil jeg måtte gjøre begge deler?

Specs:

P4 S.478 3,0Ghz@3,2Ghz

1024MB Corsair PC3200 Value

Gainward GeForce 6600GT 128MB Golden Sample

Asus P4 800 E-Deluxe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vanskelig for å tro at et bytte til 256mb utgaven av samme kort vil gjøre så mye nytte...

...når du har en gb ram så vil vel ikke mere ram bety så sinnsykt mye heller vil jeg tro...

bf2 skal gå greit med din maskin så sant du ikke har for mange detaljer på...har du dette så kan du gå litt ned på grafikken, eller invistere i et dyrere skjermkort...kanskje spare til et 7800-kort? ;)

Lenke til kommentar

Om du kjøper et 7800gt vil det fortsatt hakke når du kjører med alt på fullt. BF2 krever ekstremt med minne. En kamerat med 2gb sier at BF2 lett bruker over 1GB minne. Dermed om du er heldig vil du kunne kjøre fullt hvis du oppgraderer minnet, men det kan være du må oppgradere begge deler for å kjøre med alle detaljer på fullt.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar
Om du kjøper et 7800gt vil det fortsatt hakke når du kjører med alt på fullt. BF2 krever ekstremt med minne. En kamerat med 2gb sier at BF2 lett bruker over 1GB minne. Dermed om du er heldig vil du kunne kjøre fullt hvis du oppgraderer minnet, men det kan være du må oppgradere begge deler for å kjøre med alle detaljer på fullt.

BF2 bruker mye minne ja.. Men en her på forumet har sagt at den vil bare bruke 1GB av rammen og resten fra sidevekslinga. På en eller annen måte må man tvinge BF2 til å bare bruke rammen. Kanskje redusere størrelsen på sidevekslingsfila til bare noen får hundre MB??

Men til trådstarter: Det er sikkert stuttering, altså minnet sin skyld. Så litt mer minne er vel ikke å forakte.

Lenke til kommentar
1GB med RAM er nok altfor lite til BF2.

Hmm...artig at folk kan ha så forskjellige oppfatninger...

mener du at 1gb ram er en større flaskehals enn et 6600gt?

og at han vil få bedre ytelse med 6600gt og 2gb ram, enn f.eks. et 7800gt og 1gb ram?

2gb ram og 6600GT går bedre enn 1gig og 7800GT??

langt opp i rompa at d der er sant!

Lenke til kommentar
1GB med RAM er nok altfor lite til BF2.

Hmm...artig at folk kan ha så forskjellige oppfatninger...

mener du at 1gb ram er en større flaskehals enn et 6600gt?

og at han vil få bedre ytelse med 6600gt og 2gb ram, enn f.eks. et 7800gt og 1gb ram?

2gb ram og 6600GT går bedre enn 1gig og 7800GT??

langt opp i rompa at d der er sant!

You funny!

La nå lavizh svare for seg. Du har jo allerede kommentert at du mener han bør oppgradere skjermkort og ikke minne! :)

Lenke til kommentar

Med et 7800GT kort så vil han kunne kjøre spillet med mye mer effekter og slikt. Men tror fortsatt det vil hakke. Jeg har selv et 6600GT og 1GB ram og får sånn hakk innimellom, spesielt når jeg ska inn og ut av en bil, eller akkurat har avfyrt en RPG.

På flere BF2 forum sier de at 2GB ram hjelper veldig mye på slike problem, men BF2 er også et spill som bruker mye av minnet på skjermkortet så 256MB er å anbefale.

Vil nok tippe at den mest fornuftige løsningen er 1024MB mer minne hvis det er det eneste du har råd til, men bare 400 kroner for å bytte ut skjermkortet i en 256MB utgave, er heller ikke så mye. Kanskje du kan låne ram eller skjermkort fra en kompis og teste først?

Lenke til kommentar
Med et 7800GT kort så vil han kunne kjøre spillet med mye mer effekter og slikt. Men tror fortsatt det vil hakke.

Altså, om man skrur opp detaljer og effekter så vil jo spillet kreve mer...men, tror du spillet vil hakke med et 7800gt og 1gb ram på samme innstillinger han har idag?

(Jeg bare spør) :)

Lenke til kommentar
Med et 7800GT kort så vil han kunne kjøre spillet med mye mer effekter og slikt. Men tror fortsatt det vil hakke.

Altså, om man skrur opp detaljer og effekter så vil jo spillet kreve mer...men, tror du spillet vil hakke med et 7800gt og 1gb ram på samme innstillinger han har idag?

nei, jeg tror ikke det vil være noe merkbar hakking!

Lenke til kommentar

nei, jeg tror ikke det vil være noe merkbar hakking!

Ikke jeg heller. Det er jo derfor meg og deg begge anbefaler oppgradering av skjermkort forrann oppgradering av minne.

Spørsmålet er hva de andre tror! :)

Lenke til kommentar

Hallo. Dette er i ferd med å skli ut. Det er ubetvilsom lurest i ditt tilfelle å kjøpe 6800 GT kortet.

2 GB ram er kun nødvendig på høye detaljer og det kan ikke du kjøre med et 6600 kort iallefall.

Kjører BF2 smertefritt på pentiumsystemet mitt med 1 GB ram. Spiller da med alt på high 2 x AA og 1280 x 1024.

Derimot skal du spille på 1200 x 1600 er 2 gb ram et must.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...